شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

پایان رایزنی‌های هسته‌ای ایران و اروپاعراقچی:  مذاکرات مفید بود اما هنوز اختلاف داریم
رایزنی‌های دو‌جانبه ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان در راستای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو طرف و آماده‌شدن برای مذاکرات هسته‌ای هفته آینده ایران و 1+5 در نیویورک، بعد از حدود 5 ساعت تبادل‌نظر فشرده و سنگین،
 پایان یافت.
به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌ها و مذاکرات دو‌جانبه با همتایان خود در کشورهای عضو گروه 1+5، صبح روز پنجشنبه  به منظور مذاکره با همتایان خود در سه کشور اروپایی عضو گروه 1+5 وارد وین شدند. براساس این گزارش، سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در پایان این رایزنی‌ها که درمجموع 5 ساعت به طول انجامید،گفت و گو‌ها را مفید و سازنده خواند اما گفت که اختلافات اساسی همچنان باقی است. عراقچی افزود: مذاکرات روزهای گذشته ما با آقایان سایمون گس، نیکلاس دورویر و‌هانس دیتر لوکاس نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان به درک بیشتر از مواضع طرفین کمک کرد. معاون وزیر خارجه ایران با بیان این‌که هدف از مذاکرات روزهای گذشته رایزنی و آماده‌سازی برای مذاکرات هفته آینده در نیویورک بوده است، تأکید کرد: با این حال اختلافات در موضوعات اساسی همچنان باقی است.
در روزهای ١٣ و ١٤ شهریور ماه نمایندگان ایران و آمریکا به‌طور دو‌جانبه برای کاستن از اختلافات، بیش از ٢٠ ساعت با یکدیگر مذاکرات سیاسی و کارشناسی داشتند. در این مذاکرات که در ژنو سوییس برگزار شد، عراقچی و روانچی با ویلیام برنز معاون ارشد وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن نماینده واشنگتن در گروه ١+٥ دیدار و گفت‌وگو کردند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز ١٠ شهریورماه در بروکسل با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا و پس از آن در ١٣ شهریور ماه در ایتالیا با فدریکا موگرینی وزیر خارجه فعلی ایتالیا و جانشین اشتون دیدار و گفت‌وگو کرد.  هفته گذشته نیز عراقچی با نیکلاس دوریویر نماینده فرانسه در گروه ١+٥ مذاکره کرد.  یک مقام وزارت امور خارجه آلمان در رابطه با مذاکرات نمایندگان ایران و سه کشور اروپایی در وین، با اشاره به سفر‌هانس دیتر لوکاس، مذاکره‌کننده ارشد آلمان درگروه 1+5 به وین گفت:  مذاکرات دو‌جانبه روز پنجشنبه با هدف رفع اختلافات و نزدیک‌ترکردن دیدگاه‌های دوطرف تا انجام مذاکرات وزیران امورخارجه در نیویورک برگزار می‌شود. این مقام وزارت خارجه آلمان که حاضر به افشای نام خود نشد، تصریح کرد: هدف مشترک سه کشور اروپایی و دیگر اعضای گروه 1+5 ازگفت وگو با ایران، ابراز اطمینان از صلح‌آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. وی خاطرنشان کرد: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که بین آرزوها و ایده‌های ایران و همچنین اهداف و خواسته‌های گروه 1+5 اختلافات قابل توجهی وجود دارد که باید در مذاکرات آینده برای رفع آن تلاش کنیم.  
این مقام آلمانی در پاسخ به این سؤال که آیا دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای تا ماه نوامبر را امکان‌پذیر می‌داند، گفت: ما بر این باور هستیم که رفع اختلافات همچنان امکان پذیر است البته این درصورتی است که نیت سیاسی واقعی برای همکاری در تحقق این هدف وجود داشته باشد.  

واشنگتن‌پست مدعی شد احتمال گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا بیش از هر زمانی است
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در نوشتاری با اشاره به طرح جدیداوباما برای مبارزه با داعش به جایگاه ایران در این طرح اشاره کرده و نوشت: «باراک اوباما در سخنرانی روز پنجشنبه خود درباره استراتژی آمریکا در قبال داعش عنصر مهمی را اشاره نکرد، این‌که چگونه ایران در ائتلاف در حال شکل‌گیری جای می‌گیرد.»
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «نمی‌توان به این موضوع مهم بی‌توجه بود چرا که همانند همه مسائل در عراق - و همسایه‌اش سوریه - تهران مستقیم یا غیرمستقیم دخیل است. بسیار غیرمحتمل است که ایران همانند یک شریک مطمئن زیر چتر آمریکا همراه شود، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که ائتلاف بین‌المللی علیه داعش «با ابهامات جدی» مواجه است.»نویسنده این گزارش در ادامه با اشاره به اهرم‌های قدرت ایران در منطقه نوشت: «ایران با منافع گسترده در عراق و سوریه دلایل زیادی دارد که به دنبال نابودی داعش است. به دلایل زیر ایران در هرگونه سناریویی به رهبری غرب علیه داعش، مورد توجه قرار می‌گیرد. ایران نفوذ زیادی  روی شبه‌نظامیان قدرتمند شیعه در عراق دارد. رابطه ایران و دولت عراق بسیار نزدیک است و هرگونه طرح جامع برای حمله هوایی یا حلمه‌های دیگر نیازمند تأیید دولت عراق است و این به معنای آن است که ایران همواره در پس‌زمینه حضور دارد. همچنین احتمال گسترش حملات به داعش در سوریه وجود دارد، این در حالی است که آمریکا از معارضان سوری برای سقوط بشار اسد حمایت می‌کند و نمی‌خواهد مستقیما با بشار اسد برای هماهنگی هرگونه استراتژی ارتباط داشته باشد، اما ایران می‌تواند به‌عنوان میانجی بین آنها باشد. احتمال گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا بیش از هر زمانی است. مذاکرات هسته‌ای مجاری گفت‌وگو را باز کرده است. اواخر ماه جاری رهبران جهان در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل گردهم  می‌آیند.


تعداد بازدید :  136