شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
افزایش ارزش دلار بازار کالا را راکد کرد
اسکناس سبز بازارهای جهانی را به‌هم می‌ریزد

شهروند| هفته گذشته برای بازار کالا چندان مساعد نبود. تنش‌های منطقه‌ای همراه افزایش ارزش دلار بازار طلا، نفت و موادغذایی را دچار رکود کرد. در حال حاضر شاخص این ارز به بالاترین میزان طی 14ماه گذشته رسیده است. چون اغلب کالاهای مهم به دلار مبادله می‌شوند، هنگامی که ارزش اسکناس سبز رنگ در مقابل ارزهای دیگر افزایش می‌یابد این امر سبب می‌شود بهای کالاها به دلار گرانتر شود.
تحریم موادغذایی روسیه و افزایش تولید گندم
سازمان ملل اعلام کرد‌ه است بهای جهانی موادغذایی به پایین‌ترین میزان طی چهار‌سال گذشته رسید. شاخص‌های اصلی این بخش به استثنای گوشت در ماه آگوست کاهش یافتند. این سازمان اعلام کرد: فهرست موادغذایی که شامل تغییرات بهای ماهانه غلات، مواد لبنی، گوشت، شکر و دانه‌های روغنی بوده است، به‌طور متوسط در ماه گذشته میلادی 6/196‌درصد بود که نسبت به 9/203 ماه قبل از آن کاهش یافته است. این سازمان اعلام کرد: بهای شاخص غلات که شامل دانه‌هایی مانند ذرت، برنج و جو است، به‌طور متوسط در ماه آگوست 5/182 بوده که نسبت به ماه جولای 8/2 درجه و نسبت به آگوست 2013 میلادی 2/24 درجه کاسته شده است. این شاخص از ماه می ‌تاکنون به‌طور مرتب کاهش یافته است. همزمان تولید جهانی، گندم، ذرت و کالاهای دیگر در آمریکا و اقصی نقاط جهان به دلیل شرایط مطلوب افزایش یافت. شاخص ماهانه فائو همچنین نشان‌دهنده تأثیر تحریم واردات موادغذایی و محصولات کشاورزی روسیه در ماه جولای است.
کاهش تنش در عراق و افزایش تولید در لیبی
در هفته‌های اخیر بهای جهانی نفت به شدت کاهش یافته و به نظر نمی‌رسید این روند در آینده نزدیک تغییر کند. دو محک اصلی برای بهای نفت یعنی برنت و WTI در ماه ژوئن به بالاترین میزان خود رسیدند زیرا تنش در عراق و حملات داعش به سوریه و چاه‌های نفتی عراق سرمایه‌گذاران را بیمناک کرده بود. اما اکنون بهای نفت به شدت کاسته شده زیرا پیشروی داعش متوقف شده و بیم از کاهش تولید نفت عراق از بین رفته است. همزمان لیبی نیز نفت خود را وارد بازار کرده است به‌طوری‌که تولید آن در ماه آگوست به‌طور متوسط به 538هزار بشکه در روز رسید. از سوی دیگر تولید نفت در آمریکا نیز افزایش یافته است. روز گذشته بهای نفت اوپک به 93/95 دلار به ازای هر بشکه رسید که پایین‌ترین بهای نفت از ابتدای 2014 تا کنون است.
 بازار طلا درگیر بیم و امید
از سوی دیگر بهای مبادله طلا نیز کاسته شد و به پایین‌ترین میزان طی 7ماه گذشته رسیده است. وضع طلا و نقره در بازار سبب شد بازار فروش رونقی بگیرد و همزمان هیچ اخبار مهمی در این هفته ایجاد نشد. بهای طلای تحویل دسامبر در بازار کامکس 30/6 دلار کاسته شده و به 1239 دلار به ازای هر اونس رسید. بهای نقطه‌ای طلا نیز به 75/1238 دلار رسید. 


تعداد بازدید :  75