شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
علم‌الهدی در واکنش به سخنان روحانی در مشهد:
اقدامات فرهنگی باید همراه با پدافند فرهنگی باشد

شهروند| ماجرای «ون» و سرباز و فیلتر که حسن روحانی در مشهد به آن اشاره کرده بود در فاصله یک هفته جایگاه متفاوتی گرفت.  رئیس‌جمهوری در سفر به مشهد وقتی صحبت از فرهنگ به میان آمد، گفته بود که این‌قدر دیوار کشیدید و فیلتر به راه انداختید درست نشد که نشد، جوان‌ها فیلتر را دور زدند.  روحانی تأکید کرده بود که این روش‌ها جواب نمی‌دهد. پای مسأله حجاب هم که به میان آمده بود رئیس‌جمهوری در همان سفر گفته بود که اصلا فرهنگ با ون و پاسبان درست نمی‌شود.
هنوز یک هفته از سفر روحانی به مشهد نگذشته که امام جمعه این شهر، به سخنان رئیس‌جمهوری واکنش نشان داد. احمد علم‌الهدی پنجشنبه‌شب در حاشیه همایش تشکل‌های مردمی حاشیه شهر مشهد در جمع خبرنگاران در مورد سخنان روحانی مبنی بر عدم حل مشکلات با برخوردهای فیزیکی اظهار کرد: ما هم قبول داریم که با ون، پاسبان، فیلتر و دیوار نمی‌شود مشکلات فرهنگی را برطرف کرد اما بدون‌شک بدون ون، پاسبان، فیلتر و دیوار هم نمی‌شود از مشکلات فرهنگی عبور کرد.
علم‌الهدی البته برای این حرفش دلیل هم آورد و گفت:  اقدامات فرهنگی باید همراه با پدافند فرهنگی باشد و درصورتی‌که پدافند فرهنگی نداشته باشیم هرگونه اقدام فرهنگی جوابگو نخواهد بود.
البته این حرف‌های امام جمعه مشهد زمانی گفته شد که حسن روحانی درگیر اجلاس شانگهای در تاجیکستان بود اما رئیس‌جمهوری همان زمان که در مشهد بود در جمع نخبگان خراسان رضوی گفته بود: اول باید معروف را در جامعه، معروف کنیم و بعد امر کنیم؛ باید برای مردم توضیح و شرح دهیم. در عصر و دنیای ما راهی جز اقناع نداریم؛ باید نسل جوان را اقناع کنیم اما متاسفانه دو چیز یاد گرفته‌ایم؛ دیوار و فیلتر. این‌که کاری درست نمی‌کند. شما فیلتر درست می‌کنید و آن جوان هم فیلترشکن.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود. ارتقای فرهنگ برعهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتید است. آیا راه ایجاد عفاف ون است؟ خود بانوان که از فرهیختگان جامعه هستند راه استقرار عفاف و حجاب را بلد نیستند؟ اینها روش و تحقیق می‌خواهد. اگر در سال‌های متوالی کارهایی را انجام دادیم و نتیجه نگرفتیم حتما باید مسیر را عوض کنیم، باید روش را اصلاح کنیم.  باید راه علمی جدید و دقیقی را انتخاب کنیم.  
البته دو روز پس از سخنان روحانی در مشهد، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی نیز در واکنش به آن گفت: ما کارهای خودمان را نافی کار فرهنگی نمی‌دانیم، هرچند کار فرهنگی نسبت به کار انتظامی اولویت دارد اما باید توجه کرد که کار فرهنگی زودبازده نیست.
فرمانده نیروی انتظامی به نوعی از عملکرد مجموعه‌اش دفاع کرده و گفته بود: نیروی انتظامی در چارچوب قانون عمل می‌کند که مسئولیت آن با دولت است و ما با هماهنگی کامل با دولت و قوه قضائیه کارهای خودمان را انجام می‌دهیم.


تعداد بازدید :  91