شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
برنامه‌ریزی سازمان‌یافته تنها راه‌حل مقابله با بحران افراطی‌گری و تروریسم است

رئیس‌جمهوری گفت: برنامه‌ریزی سازمان‌یافته، همکاری دو یا چند‌جانبه و مقابله با فقر فرهنگی و اقتصادی تنها راه حل مقابله با بحران افراطی‌گری و تروریست در منطقه و جهان است. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت: من در اجلاس‌سال گذشته از افراط گرایی، تروریسم و جنایات سازمان‌یافته بین‌المللی سخن گفتم و آنها را نه‌تنها یکی از چالش‌های اصلی عرصه امنیت در حوزه سازمان شانگهای خواندم، بلکه با این باور که افراطی‌گری و خشونت چالشی جهانی است و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز آن را مطرح کردم و خوشحالم که این نگرانی با اجماع جهانی به صدور قطعنامه‌ای درباره مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی منجر شد.  وی ادامه داد: اکنون یک‌سال از آن تلاش‌ها می‌گذرد و جهان روز به روز به عمق این هشدار و خطرات این پدیده شوم پی می‌برد.  
رئیس‌جمهوری خطاب به رؤسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: امروزه اغلب کشورهای عضو سازمان شانگهای کم‌وبیش با خطر افراط و تروریسم روبه‌رو هستند بنابراین برنامه‌ریزی سازمان‌یافته، همکاری‌های دو یا چندجانبه، تعاملات سیاسی و اطلاعاتی و مقابله با فقر فرهنگی و اقتصادی و حمایت سران کشورهای عضو از این اقدامات تنها راه‌حل مقابله با این بحران و عبور از مشکلات رو به رشد آن است. روحانی افزود:   جمهوری اسلامی ایران از آغاز موج جدید این بحران که برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی با سرازیر کردن منابع مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی به تقویت گروه‌های افراطی و نظامی کردن آن همت گماردند تأکید داشت که حمایت از تروریسیم و افراط در نهایت منطقه را در کام خود فرو خواهد برد. رئیس‌جمهوری گفت: اکنون شاهد آن هستیم که گروه‌های جنگ‌طلب و افراطی علاوه بر کشتار در سوریه چه بر سر ملت عراق آورده‌اند، بحران امروز عراق میراث شوم عملکرد دیروز قدرت‌های توسعه‌طلب است. روحانی افزود: کانون بحران شکل‌گرفته در منطقه به مرکز جذب افراط‌گرایان و گروه‌های تروریستی مبدل شده و حل‌وفصل این بحران نیازمند اجماع، عزم جدی و اقدام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است در غیر این‌صورت این بحران از ظرفیت درگیرکردن تمام منطقه و ایجاد تهدید در خارج از منطقه برخوردار خواهد بود.   رئیس‌جمهوری گفت: چنانچه خطر تروریسم به‌درستی و به‌هنگام مورد توجه قرارگرفته بود و به‌نام آزادی و دموکراسی به تقویت مالی و نظامی گروه‌های تروریستی اقدام نمی‌شد امروز مردم بی‌گناه سربریده نمی‌شدند. روحانی اظهارداشت: اکنون هم تصور این‌که فقط بمباران هوایی می‌تواند مشکل تروریسم را حل کند ساده‌انگاری و گریز از پیچیدگی مسأله است، مقابله با فرهنگ خشونت و سازمان ترور نیاز به فهم مسائل اجتماعی و سیاسی منطقه دارد و جز با مدیریت و مشارکت مردم و دولت‌های منطقه به توفیق نخواهد انجامید. وی ادامه داد: شرایط سیاسی امروز افغانستان موجب نگرانی اعضای سازمان است و ما امیدواریم با توجه به اهمیت این کشور و ضمن کمک و حمایت همه اعضای سازمان از ثبات و امنیت آن، مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با عزم، دوراندیشی و درایت از این شرایط در جهت تأمین منافع مردم خود عبور نمایند.  
وی ادامه داد: سوءاستفاده ابزاری رو به گسترش غرب از تحریم و تبدیل آن به نوع سلاح مخرب نشان می‌دهد که این ابزار هم به آسانی می‌تواند علیه هر یک از اعضای جامعه جهانی و ازجمله اعضای سازمان همکاری شانگهای به کار گرفته شود. رئیس قوه مجریه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مقابله با تحریم‌ها می‌بایست به یکی از اصول این سازمان و کشورهای عضو آن تبدیل شده و تنظیم مناسبات میان اعضا و توسعه روابط دوجانبه به دور از فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم سامان یابد.  
دیدار روحانی با همتایان چینی و افغانستانی
حسن روحانی رئیس‌جمهوری در حاشیه اجلاس شانگهای با شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین و حامدکرزای رئیس‌جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها که به‌طور جداگانه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه انجام شد، طرفین درخصوص مسائل فیمابین منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر کردند.  رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای چینی خود با اشاره به روابط مستحکم دو کشور، به مذاکرات خود با همتای چینی در اجلاس گذشته شانگهای و تشکیل هفت گروه کاری مشترک اشاره کرد و خواستار اجرای هرچه سریعتر توافقات فیمابین شد. شی‌جین‌پینگ رئیس جمهوری چین نیز جایگاه مهم ایران در منطقه و جهان را یادآور شد و گفت: چین خواهان روابط استراتژیک با ایران است.    رئیس‌جمهوری چین همچنین از سفر خود به ایران در‌سال آتی خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین در دیدار با حامدکرزی همتای افغانستانی خود با اشاره به اهمیت ثبات و آرامش در سایه همکاری و حضور همه گروه‌های سیاسی افغانستان، تأکید کرد: تحقق اراده و خواست مردم افغانستان مهم‌ترین عامل در توسعه این کشور است و جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مساعدتی در این زمینه آماده است.   
روابط سیاسی تهران مسکو گسترش می‌یابد
در ادامه این سفر روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در دیدار دوجانبه خود در تاجیسکتان بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر روابط سیاسی بین دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران و مسکو تأکید کردند.  به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر جمعه در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط خود با همسایگانش به‌ویژه روسیه اهمیت بسیاری قائل است.
روحانی با اشاره به مذاکرات یک‌سال گذشته خود با رئیس‌جمهوری روسیه که در بیشکک و شانگهای صورت گرفته بود، افزود:  پیگیری اهداف بلندمدت در روابط بین دو کشور به نفع دو ملت و کل منطقه است و ارتباطات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تهران - مسکو طی ‌سال گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته است.
رئیس‌جمهوری، اراده کشورمان برای توسعه روابط ایران و روسیه را جدی خواند و افزود: دو کشور در زمینه علم و فناوری همکاری‌های خوبی داشته‌اند و این روند باید با توسعه هر بیشتر روابط دو کشور در زمینه‌های فنی و مهندسی، تجارت و همچنین صدور خدمات و کالاهای کشاورزی تقویت شود.  رئیس‌جمهوری، ارتباط هرچه آسان‌تر و بیشتر تجاری و بخش خصوصی دو کشور را پشتوانه ارزشمندی برای همکاری‌های استراتژیک ارزیابی کرد و تسهیلات هرچه بیشتر طرف روسی برای سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی ایران را خواستار شد.  «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با دکتر روحانی گفت: روابط دو کشور همواره در حال گسترش است و علاوه بر پروژه‌های به‌ثمر رسیده، طرح‌های زیادی در مسیر توافق یا اجرا قرار دارند. رئیس‌جمهوری روسیه به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: برای پیگیری و تحقق این توافقات، کمیته ویژه‌ای در روسیه تشکیل خواهد شد. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین به برخی همکاری‌ها در زمینه علوم نوین، فناوری ارتباطات و نیز ادامه همکاری در حوزه انرژی اشاره و بر رساندن روابط فرهنگی و اجتماعی تهران - مسکو به نقطه‌ای مطلوب تأکید کرد.


تعداد بازدید :  58