شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پايان جنگ‏هاي 24ساله
1387‌سال پیش، برابر با سیزدهم سپتامبر 627 میلادی، جنگ‌های 24‌ساله میان ایران و روم به پایان رسید. این جنگ‌ها از پنجم ژانویه 603 میلادی با حمله ارتش خسرو پرویز شاه ساسانی به قلمرو روم آغاز شده بود. سپاه ايران در سرزمين روم فتوحات قابل توجهي كردند تا آن‌جا كه بيزانس يا روم شرقي، تقريباً تمامي متصرفات خود را از دست داد و بدين‌ترتيب قلمرو خسرو پرويز به حدود قلمرو هخامنشيان رسيد.

مرگ خالق «کمدی الهی»
693‌سال پیش، برابر با سیزدهم سپتامبر 1321 میلادی، دانته الیگیری، اديب و شاعر بزرگ ايتاليايی در   56سالگی درگذشت. از دانته به‌عنوان بزرگترين شاعر قرون وسطاي اروپا نام مي‌برند. او Divine Comedy را (كمدي الهي) که از شاهكارهاي ادبيات اروپا به شمار مي‌رود به شعر گفته است. دانته يك ناسيوناليست ايتاليايي بود و عقیده داشت زبان واحد كمك بزرگي به تامين وحدت يك ملت مي‌كند. او به همین دلیل بيشتر آثار خود را به جاي لاتين كلاسيك كه زبان طبقه خاص و تحصيلكردگان بود به ايتاليايي (ايتاليک) كه زبان مردم كوچه و بازار بود، نوشت.

اولین تصادف منجر به مرگ
115‌سال پیش، برابر با سیزدهم سپتامبر 1899 میلادی، هنری هیل بلیس به‌عنوان نخستین قربانی تصادف اتومبیل در آمریکا و دومین آن در جهان جان خود را از دست داد. او در خیابان ۷۴ غربی شهر نیویورک با تاکسی شماره ۴۳ تصادف کرده بود. نخستین انسانی که قربانی تصادف اتومبیل شده بود زنی به نام بریجت دریسکول بود. او در ۱۷ آگوست ۱۸۹۶ درحال گذر از عرض خیابانی در لندن با اتومبیلی که تنها 7 کیلومتر در ساعت سرعت داشت تصادف کرد و کشته شد. این اتومبیل به کسانی که مشتاق تجربه سوار شدن در درشکه بدون اسب بودند در خیابانی سنگفرش به طول 2 کیلومتر سواری می‌داد.

 


تعداد بازدید :  129