شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
کودکان، بیشتر به سرطان خون مبتلا می‌شوند
1200 میلیارد تومان هزینه داروهای سرطانی

شهروند| کودکان بیشتر به سرطان خون مبتلا می‌شوند.  سرطان خون در کودکان به سرب بنزین‌، ریزگرد، آلودگی هوا و امواج موبایل ارتباط دارد.  برخی از دستگاه‌های تولید‌کننده اشعه ایکس، که قدمت 100ساله دارند، به‌دلیل تحریم‌ها کشور توانایی جایگزین کردن آنها با دستگاه‌های پیشرفته را ندارد، همه اینها در شرایطی است که این دستگاه‌ها به‌عنوان یکی از منابع تولید سرطان هستند. همه اینها در نشست خبری نهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی اعلام شد. قوام نصیری، رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی، با بیان این‌که طبق آمار در‌سال 88، 80‌هزار نفر مبتلا به سرطان بوده‌اند، گفت: «مرگ و میر ناشی از سرطان سالانه 35‌هزار نفر است.» به گفته او، در ایران آقایان بیشتر به سرطان پوست، معده و پروستات مبتلا می‌شوند و در کودکان نیز سرطان خون بیشتر از سایر سرطان‌هاست. او افزود: «علت سرطان خون در کودکان به سرب بنزین‌، ریزگرد، آلودگی هوا و امواج موبایل ارتباط دارد. همچنین در جهان شیوع تومورهای مغزی افزایش پیدا کرده است ضمن این‌که قرص‌های ضدبارداری نیز سرطان‌زاست.»
به گزارش مهر، احمد عامری، دبیر انجمن علمی کلینیکال آنکولوژی نیز در این نشست با اشاره به هزینه داروهای سرطان، گفت: «از 8‌هزار‌میلیارد تومان پول دارویی که ‌سال گذشته در کشور مصرف‌شده، 1200‌میلیارد تومان آن برای داروهای سرطانی هزینه شده است.»  احمد عامری در نشست خبری نهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی ادامه داد: «داروهای سرطان خیلی گران هستند و اثربخشی آنها نیز محدود است. با برگزاری این کنگره‌ها درصدد هستیم تا میزان اثربخشی را به‌روز کنیم که پزشکان انتخاب درست‌تری داشته باشند.» به گفته او، سرطان انواع و مراحل متفاوتی دارد که از نظر تشخیصی و نوع درمان نیز متفاوت است ضمن این‌که نوع داروها نیز ممکن است متفاوت باشد مثلاً در مورد سرطان‌پستان غیرپیشرفته باید بالای 25‌میلیون تومان
 هزینه کرد.
عامری در ادامه به درمان سرطان با تکنولوژی رادیوتراپی اشاره کرد. «این نوع درمان هزینه بالایی دارد و امیدواریم با تدابیری که در معاونت درمان وزارت بهداشت اندیشیده می‌شود، هزینه درمان بیماران کاهش یابد.»
بهرام مفید دبیر علمی نهمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی نیز در این نشست به مشکل تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم دستگاه‌های پیشرفته را وارد کنیم، با این همه، درحال وارد کردن دستگاه پیشرفته هستیم و معاونت درمان قول داده است که این دستگاه ها را تهیه کند. از نظر درمانی سرعت ما سریع است اما با مشکلات غیردرمانی مواجه هستیم.» مفید تأکید کرد: «رشته کلینیکال آنکولوژی نیاز به فلوشیپ یا فوق تخصص دارد، به همین خاطر از وزارت بهداشت می‌خواهیم ما را در این راستا یاری دهد.»
در ادامه این نشست همچنین حسین فولازی عضو انجمن کلینیکال آنکولوژی، به نارضایتی بیماران از هزینه‌های درمانی و دارویی اشاره کرد و گفت: «حجم زیادی از بیماران سرپایی هستند و بخشی نیز بیماران بستری. طرح تحول نظام سلامت شامل بیماران بستری است. تا دو‌سال پیش سبد کالایی مشخصی داشتیم که داروهای آن مورد توجه انجمن علمی انکولوژی نبود اما درحال حاضر این وضع بسیار بهبود یافته است.» او ادامه داد:  «آمار جهانی نشان می‌دهد که تا ‌سال 2020 سرطان کشنده‌ترین عامل مرگ‌ومیر بشر خواهد بود اما می‌توان از 60‌درصد سرطان‌ها
پیشگیری کرد.»
فولازی در ادامه به موضوع غربالگری سرطان ها در کشور اشاره کرد و افزود: «ما می‌دانیم غربالگری موجب کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان می‌شود اما برای نمونه برای غربالگری سرطان پستان باید 1600 دستگاه ماموگرافی دیجیتال و 900 رادیولوژیست آماده در این زمینه باشند که در شرایط کنونی شاید نتوانیم این کار را به‌طور کامل انجام دهیم.»


تعداد بازدید :  56