شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
توضیحات مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان درباره «سانحه خفگی 4 نفر در چاه»
گازگرفتگی دلیل مرگ زودهنگام بود، نه امکانات امدادی

|  سعید درویشی |   دبير گروه هلال|

متاسفانه حدود 2هفته پیش 4نفر از هموطنان ما در روستای جوزیر شهرستان رودان در استان هرمزگان بر اثر گاز‌گرفتگی در  چاه خانگی جان سپردند. پس از این سانحه تأثرآور، یکی از سایت‌های خبری- تحلیلی  بدون آن‌که واقعیت ماجرا را از زبان مسئولان دستگاه‌های امدادرسان بازگو کند در قضاوتی یک‌طرفه و بدون ارایه مدرک، ماجرا را به شکلی شرح داده بود که گویا قصور امدادگران منجر به مرگ این افراد شده است در حالی ‌که این افراد قبل از ورود امدادگران جان سپرده بودند.  
در پیگیری ماجرا با «علی اعمی‌برنطین» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان تماس گرفتیم و ابتدا با ارجاع او به خواندن خبر آن سایت، خواستیم در جهت روشن شدن افکارعمومی پاسخگوی پرسش‌های ما باشد.   
مایلیم اصل ماجرا را از زبان شما بشنویم.  
این سانحه در یک چاه خانگی اتفاق افتاده است. ماجرا از آن‌جا شروع می‌شود که یکی از اهالی خانه برای تعمیر موتور پمپ وارد چاه می‌شود اما به دلیل وجود گاز سمی در داخل چاه، دچار خفگی می‌شود.   نفر دوم که متوجه سانحه می‌شود برای نجات او وارد چاه می‌شود اما او نیز همین سرنوشت را پیدا می‌کند و این اتفاق برای نفرات سوم و چهارم هم می‌افتد. نفر پنجم با دیدن این وضع وارد چاه نمی‌شود و بخشداری را از این سانحه مطلع می‌کند، بخشداری هم به پایگاه امداد جاده‌ای جمعیت هلال‌احمر به نام شهدای رهدار که فاصله آن تا محل حادثه 25کیلومتر است خبر می‌دهد.  
امدادگران هلال‌احمر با سانحه چطور برخورد کردند؟
امدادگران پایگاه امداد جاده‌ای با توجه به وظیفه‌شان که منحصر در حوادث جاده‌ای است با امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داشتند به محل حادثه اعزام می‌شوند.   آنان تصور می‌کردند که با همان تجهیزات و طناب می‌توانند سانحه‌دیدگان را نجات دهند اما وقتی به محل سانحه می‌رسند، می‌بینند هر 4نفر به علت خفگی جان سپرده‌اند زیرا معمولا در هر گاز‌گرفتگی شخص بین 5 تا 7 دقیقه می‌تواند دوام بیاورد. در همین اثنا آتش‌نشانی شهرستان رودان هم به محل سانحه می‌رسد و باید اجساد از داخل چاه بیرون کشیده می‌شدند.  
برای بالا کشیدن اجساد باید چه عملیاتی انجام می‌شد و به چه امکاناتی نیاز  بود؟
با توجه به وضع چاه که منجر به خفگی 4نفر شده بود اگر امدادگران هم داخل چاه می‌رفتند مطمئنا خفگی در انتظارشان بود پس نیاز به کپسول اکسیژن برای رفتن به داخل چاه بود.   پس از تماس با هلال‌احمر بندرعباس، امدادگران با کپسول اکسیژن به روستا می‌روند اما دهانه چاه طوری بود که به‌رغم تلاش امدادگران نتوانستند با کپسول وارد چاه شوند. در نتیجه آتش‌نشانی بندرعباس با یک کپسول کوچکتر ساعت 5صبح به سمت روستا حرکت می‌کند و 9 صبح عملیات بیرون آوردن اجساد از چاه به پایان می‌رسد.  
آیا در پایگاه امدادونجات جاده‌ای نزدیک روستای جوزیر تجهیزات غواصی وجود دارد؟
خیر. متاسفانه آن سایت وانمود کرده بود هلال‌احمر بدون تجهیزات لازم وارد صحنه سانحه شده در حالی که امکانات و تجهیزات یک پایگاه امدادونجات جاده‌ای با پایگاه دریایی متفاوت است. امدادگران هیچ سهل‌انگاری در این سانحه نداشتند و متاسفانه این 4نفر پیش از رسیدن امدادگران با گازگرفتگی خفه شده بودند و همان‌طور که گفتم اشخاصی که دچار گازگرفتگی می‌شوند نهایتا 7دقیقه می‌توانند دوام بیاورند. در آخر باید از آتش‌نشانی بندرعباس تشکر کنم که در این سانحه همکاری خوبی با جمعیت هلال‌احمر داشت.  

 


تعداد بازدید :  87