شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
گزارش

 خسارت تخلیه گازوییل در دریا به جنگل‌های حرا
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: طی عملیات مبارزه با قاچاق نیروهای دریابانی استان هرمزگان در شهرستان قشم و تعقیب و گریز شناورهای حاوی سوخت، قاچاقچیان ضمن درگیری با نیرو‌های دریابانی اقدام به تخلیه مقادیر زیادی مواد نفتی (گازوییل) در حوالی روستای کووه‌ای تا بندر لافت به دریا کرده‌اند که این امر خسارتی به جنگل‌های حرا  وارد کرد‌.   
به گزارش ایسنا، مجید وفادار با بیان این مطلب افزود: این اداره کل به محض اطلاع از موضوع ضمن هماهنگی با اداره کل بنادر و دریانوردی استان درخصوص پاکسازی منطقه اقدام به پایش و نمونه‌برداری آب‌های محدوده مورد نظر کرد.   
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه قاچاقچیان به محض مشاهده نیروهای نظامی و انتظامی جهت از بین بردن مستندات جرم اقدام به تخلیه سوخت قاچاق به دریا می‌کنند که این امر ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره محیط‌زیست دریایی استان و اکوسیستم‌های مرتبط وارد آورده است.   

آنفلوآنزا سوار بر کامیون‌های حمل مرغ!
‌مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان این‌که ویروس‌ آنفلوآنزای پرندگان به وسیله کفش، لباس و وسایل آلوده انتقال پیدا می‌کند، اضافه کرد: سبدها و کامیون‌های حمل مرغ به کشتارگاه از دیگر عوامل انتقال این بیماری شناخته شده است.   
سیدسعید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: آنفلوآنزای طیور نوعی بیماری ویروسی است که در گونه‌های مختلف پرندگان باعث ابتلا به دستگاه تنفسی، گوارشی و سیستم عصبی می‌شود.   
وی به راه‌های پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان از قبیل قرنطینه‌ محل، جلوگیری از تماس مستقیم و غیر‌مستقیم و معدوم کردن پرندگان آلوده اشاره کرد.   
‌این مقام مسئول، مبارزه با بیماری‌های طیور و اجرای سیستم مراقبت از بیماری آنفلوآنزای پرندگان را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ازجمله اقدامات انجام شده در این زمینه تشکیل مستمر ستاد آنفلوآنزای استانی ‌و ‌شهرستانی است.   
وی با اشاره به انجام‌ هزار و 493 مورد بازدید از واحدهای طیور صنعتی و سنتی، مراکز عرضه پرنده، زیستگاه پرندگان مهاجر و کشتارگاه‌های طیور، اظهار کرد: بیش از 5‌هزار مورد خونگیری نیز جهت اجرای سیستم مراقبت از آنفلوآنزای فوق حاد صورت گرفته است.    حسینی با تأکید بر مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به‌عنوان یکی از وظایف مهم دامپزشکی اضافه ‌کرد:   اقدامات موثر در این خصوص شامل واکسینه‌کردن بیش از 516‌هزار رأس دام علیه بیماری تب مالت، 5هزار و 782 قلاده سگ علیه بیماری ‌هاری و 334‌هزار و 788 رأس دام علیه بیماری شاربن در 5 ماه اخیر بوده است.   

ارزش هر درخت بلوط 200‌هزار دلار است
مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: حال و روز جنگل‎های بلوط استان خوب نیست.   
مهرداد بهاروندی در گفت‎وگو با ایسنا اظهارکرد: درختان بلوط به‌عنوان بخشی از نعمت‎های خداوند که شامل کشور و استان ما شده، به‌عنوان نمادی برای لرستان است.   
وی با بیان این‌که امروزه این درختان بر اثر فشارهای بیولوژیکی حال و روز خوبی ندارند، بیان کرد: پدیده خشکیدگی درختان بلوط جنگل‎های دنیا را تحت‌تأثیر قرار داده و یک‌سال است که کارشناسان خارجی در این موضوع ورود پیدا کرده‎اند و آن را به‌عنوان پروژه اضطراری نام می‎برند.   
مدیرکل منابع طبیعی خاطرنشان کرد: 20‌میلیون اصله درخت بلوط در استان درحال خشک‌شدن هستند یا کاملا خشک شده است.   
بهاروندی ادامه داد: ارزش هر درخت بلوط 200‌هزار دلار است و در استان یک‌میلیون و 200‌هزار هکتار جنگل وجود دارد. وی با اشاره به این‌که درختان 75‌درصد اکسیژن دنیا را تولید می‎کنند، افزود: در هر هکتار 68 تن گرد و غبار هوا توسط درختان رسوب‎گیری می‎شود و هوا را پاک می‎کنند.    مدیرکل منابع طبیعی لرستان تأکید کرد: پایه و اساس امنیت حیاتی نیازمند بستری به نام منابع طبیعی است، نوزادی که متولد می‎شود اولین چیزی که دریافت می‎کند، اکسیژن است.  


تعداد بازدید :  96