شماره ۳۷۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
پایان تعدد عناوین مجرمانه

در خبرها آمده است که معاون حقوقی قوه قضائیه پراکندگی قوانین، تعدد عناوین مجرمانه و قضایی کردن امور را از جمله مشکلات جامعه دانست.
ذبیح الله خداییان که در مراسم معارفه خود سخنرانی می‌کرد، گفت: یکی از مشکلات پراکندگی قوانین است گاهی در یک موضوع خاص با چند قانون روبه‌رو هستیم. وظیفه معاونت حقوقی جمع آوری قوانین، شفاف‌سازی و تنقیح است. مشکل دیگر ما تعدد عناوین مجرمانه است که این نه به نفع مردم و نه به نفع قوه قضائیه است. فرهنگ حاکم بر جامعه مجازات‌گرایی است. مجازات زمانی اعمال می‌شود که اساسی‌ترین ارزش‌های جامعه نقض شده است. در حال حاضر برای هر موضوع جزئی مجازات تعیین می‌کنند از سوی دیگر، باید در جامعه کیفرزدایی شود. نکته ای که در این میان وجود دارد توجه به این امر است که بالاخره مسئولی رسید که قرار است در حوزه قضا، به صورت عملیاتی کار را پیش ببرد و در جایگاه معاونت حقوقی قوه قضائیه، کیفرزدایی از جامعه و از احکام قضایی را در دستور کار خود قرا دهد. شاید مهمترین بحثی که در این میان مورد توجه باشد این است که جرم زدایی تعداد افرادی که انگ مجرم بودن را به دلیل مسائل جزئی بر دوش می‌کشند، کم کند وهمین موضوع باعث شود ارتباطات مناسب‌تری در سطح جامعه جریان داشته باشد.
مسئولان از سال‌ها پیش درباره جرم‌زدایی از جامعه صحبت کرده بودند اما شاید این‌بار نگاه معاون حقوقی قوه قضائیه فرصتی باشد تا چنین موضوعی  جدی تر پیگیری شود.

 


تعداد بازدید :  61