شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
سرعت‌گیرهای بوشهر؛ غير استاندارد و حادثه ساز

استفاده از سرعت‌گیر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل سرعت خودروها در دستور کار مسئولان ترافیک قرار گرفته است و در کمتر کوچه و خیابانی می‌توانیم برویم که سرعت‌گیر وجود نداشته باشد که البته بسیاری از این سرعت‌گیرها غیرفنی بوده و خود عاملی برای تصادفات هستند.  
به گزارش مهر، سرعت بالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل حادثه‌ساز در رانندگی است که بسیاری از رانندگان توجهی به سرعت مجاز به‌ویژه در سطح شهرها که کنترل سرعت کمتر صورت می‌گیرد، ندارند و این موضوع باعث بروز تصادف می‌شود.
سیستم‌های هوشمند کنترل سرعت در سال‌های اخیر در برخی از جاده‌های بین شهری نصب شده است و این موضوع باعث شده تا خودروها کمترین تخلفات سرعت غیرمجاز را در این محورها داشته باشند.
ولی در شهرها به‌ویژه شهرهای استان بوشهر خبری از این سیستم‌های کنترل هوشمند نیست و در برخی موارد ماموران پلیس با دوربین‌های دستی کنترل سرعت اقدام به برخورد با متخلفان می‌کنند.
البته راهکارهای دیگری نیز برای کنترل و البته بهتر بگوییم کاهش سرعت خودروها در سطح شهر وجود دارد و آن هم نصب سرعت‌گیرها است که به نوعی سرعت را به صورت اجباری کم می‌کند.
افزایش تعداد خودروها و بروز تصادفات باعث می‌شود تا همواره شاهد افزایش نصب این سرعت‌گیرها در سطح خیابان‌ها و کوچه‌های شهر باشیم و البته برخی از این سرعت‌گیرها غیراستاندارد هستند .
وجود سرعت‌گیرهای غیرمجاز که شیب و ارتفاع مناسبی ندارند و همچنین وجود برخی سرعت‌گیرهایی که تا فاصله چندمتری قابل مشاهده نیستند، به جای آن‌که باعث کاهش خطرات و تصادفات شوند، خطرات را افزایش داده و خودشان باعث بروز حادثه می‌شوند.
محمد ناصحی یک از رانندگان بوشهری در این‌باره اظهار داشت:  متاسفانه تعداد سرعت‌گیرها در برخی از خیابان‌ها بسیار زیاد است و مجبوریم که توقف‌های بسیار زیادی داشته باشیم و این موضوع برای ما
 مشکل‌ساز است.
وی اضافه کرد: سیستم کمک‌فنر خودرو با این تعداد بالای سرعت‌گیرها که برخی از آنها غیراستاندارد هستند با مشکل مواجه می‌شود و نیاز است که اقدامات لازم برای بهسازی این سرعت‌گیرها صورت بگیرد.
محمد ماهینی دیگر شهروند بوشهری بیان داشت: در برخی از کوچه‌ها شاهد ساخت سرعت‌گیرهای دست‌ساز هستیم که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند و البته در برخی خیابان‌ها هم نیاز است که سرعت‌گیر نصب شود.  وی تصریح کرد: در برخی خیابان‌ها چند سرعت‌گیر به‌صورت متوالی نصب شده است که باعث کاهش شدید سرعت می‌شود و بهتر است به جای نصب تعداد بالای سرعت‌گیرها از دوربین‌ها و سیستم‌های کنترلی استفاده  شود.
ماهینی افزود: متاسفانه برخی از رانندگان سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند و این موضوع منجر به بروز حادثه می‌شود که لازم است این سرعت‌گیرها برای جلوگیری از بروز حادثه نصب شوند.
رئیس اداره حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندر بوشهر در این‌باره اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور بهبود وضع عبور و مرور صورت گرفته است که نصب سرعت‌گیرها یکی از این برنامه‌ها بوده و از دیگر اقدامات نیز می‌توانیم به هوشمند‌سازی تقاطع‌ها و نصب تابلوها و علایم مختلف در سطح شهر اشاره کنیم.  اکبر توسلی اضافه کرد: بروز تصادفات متعدد در برخی از خیابان‌ها باعث می‌شود تا بررسی برای یافتن علت تصادفات صورت بگیرد و نصب سرعت‌گیرها در خیابان‌ها نیز در شورای ترافیک مطرح و به بحث گذاشته و در مورد آن تصمیم گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: پس از این‌که نصب سرعت‌گیر توسط شورای ترافیک شهرستان بوشهر که در فرمانداری بوشهر مستقر است تصمیم‌گیری شد، شهرداری به‌عنوان مدیریت شهری نسبت به نصب آن اقدام خواهد کرد.  رئیس اداره حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندر بوشهر در ارتباط با سرعت‌گیرهای غیرمجاز نیز بیان داشت: برخی از اهالی خیابان‌ها با استفاده از سیمان یا آسفالت اقدام به نصب سرعت‌گیرهای غیرمجاز می‌کنند که استاندارد نیست.  وی تصریح کرد: شهروندان نیز می‌توانند در هر نقطه‌ای که شاهد وجود سرعت‌گیرهای غیرمجاز بودند با ما تماس بگیرند تا نسبت به بررسی و برداشتن این سرعت‌گیرها اقدام کنیم.


تعداد بازدید :  57