شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
مردان اعدامی در بجنورد، گرگان و قزوین از اعدام رهایی یافتند
3 بخشش بزرگ در 3 شهر

گروه حوادث| قاتل 51ساله بجنوردی با رضایت خانواده مقتول از اجرای حکم قصاص بخشیده شد و به زندگی بازگشت. هشت‌سال از ماجرا می‌گذشت و دیگر امیدی به نجات از چوبه دار نداشت.  قاتل که حالا گرد سفید پیری روی سرو صورتش ریخته شده روزهای آخر عمرش را می‌شمرد اما زمانی که آزادی را یک رویای دست‌نیافتی می‌دید، پای چوبه دار قرار گرفت و بخشیده شد.
8‌سال پیش بود که مردی اهل بجنورد در جریان یک درگیری، مرد جوانی به نام حسن علی‌زاده را به قتل رساند. وی توسط پلیس دستگیر و در دادگاه به اتهام قتل عمد به اعدام با چوبه دار محکوم شد و پرونده وی برای تأیید نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد. با تأیید حکم قصاص مرد قاتل در دیوان عالی کشور قرار شد صبح دیروز مرد قاتل پای چوبه دار قرار گیرد اما در همان لحظات آخر خانواده مقتول رضایتشان را اعلام کردند.  علی کاظمی دادستان عمومی و انقلاب درباره این پرونده می‌گوید:  خانواده مقتول که در طول سال‌های گذشته به‌طور جدی پیگیر اعدام قاتل فرزندشان بودند، بامداد دیروز با حضور در صحنه اعدام و درحالی‌که چند ثانیه بیشتر به اجرای حکم باقی نمانده بود درکمال ناباوری بخشش خود را اعلام کردند. دادستان عمومی و انقلاب اسلامی آمل ادامه داد: خانواده مقتول ابتدا در صحنه اعدام بر اجرای حکم اصرار داشتند ولی وقتی خیرین حاضر در صحنه اعدام با آنها صحبت کردند تلاش‌های صورت‌گرفته باعث شد اولیای دم رضایتشان را اعلام کنند و قاتل جان تازه‌ای برای ادامه زندگی پیدا کند.
بازگشت به زندگی
اما این تنها پرونده گذشتی نبود که دیروز رخ داد. چندصد کیلومتر آن‌طرف‌تر در گرگان نیز با گذشت اولیای‌دم و رضایت آنان زندانی ۲۳ساله گرگانی محکوم به اعدام از طناب دار نجات یافت. مدیرکل زندان‌های استان گلستان گفت: این پسر پارسال به جرم قتل عمد با حکم مراجع قضایی به قصاص نفس محکوم شده بود که با تلاش تیم اخذ رضایت شاکی، ریش‌سفیدان، ستاد دیه استان، مسئولان زندان و گذشت اولیای دم از قصاص از چوبه دار نجات یافت.  
مدیرکل زندان‌های استان گلستان افزود: تیم اخذ رضایت شاکی زندان با مطالعه پرونده زندانیان محکوم به اعدام و در صورتی که زندانی از کرده خود پشیمان بوده و تغییر رفتار در وی مشهود باشد، برای اخذ رضایت از اولیای دم اقدام می‌کند. همچنین اگر جرم ارتکابی محکوم به اعدام از نوع جرایم «فجیع» نباشد، تیم اخذ رضایت شاکی به خانواده شاکیان مراجعه و با همراهی بزرگان منطقه جلسه صلح و سازش برگزار می‌کند.  
بخشش در قزوین
در این پرونده هم یک خانواده پس از گذشت 2‌سال از خون فرزندشان گذشت کردند و به قاتل که یکی از اقوام نزدیکشان به شمار می‌آمد فرصت تازه‌ای برای ادامه زندگی دادند. ماجرای این پرونده قتل از این قرار بود که اردیبهشت‌ماه سال 91 کارآگاهان پلیس قزوین در جریان مرگ مشکوک پسر جوانی در یکی از بیمارستان‌های قزوین قرار گرفتند. بررسی‌های پلیسی نشان می‌داد که مرد جوان به ضرب گلوله اسلحه شکاری پسردایی خود به قتل رسیده است. متهم که در بیمارستان حضور داشت توسط کارآگاهان دستگیر شد. وی در همان بازجویی‌های اول لب به اعتراف گشود.  او درباره حادثه به ماموران گفت: ما اهل روستای مرادآباد از توابع شهرستان بویین‌زهرا هستیم. روز حادثه قرار بود با پسرعمه‌ام برای شکار به بیرون از روستا برویم. متاسفانه آن روز مقدار زیادی الکل مصرف کرده بودم. به همین خاطر هیچ کنترلی روی رفتارم نداشتم. در همین زمان بود که نمی‌دانم چه شد لوله اسلحه را به طرف پسرعمه‌ام گرفتم و به او شلیک کردم. وقتی به خودم آمدم که دیگر کار از کار گذشته بود. خودم پسرعمه‌ام را به بیمارستان رساندم. با این‌که پزشکان تمام تلاششان را به کار بستند اما متاسفانه پسرعمه‌ام بر اثر جراحت وارده جانش را از دست داد.  با اعترافات قاتل، پرونده وی برای بررسی بیشتر و صدور حکم نهایی به مراجع قضایی ارسال شد تا این‌که پس از گذشت دوسال از آن حادثه وقتی قاتل پای میز محاکمه قرار گرفت ابراز پیشمانی کرد و در این میان با تلاش قضات شعبه دوم دادگاه کیفری استان قزوین و با پادرمیانی یکی از نزدیکان خانواده مقتول، اولیای دم در سومین جلسه دادگاه از حق قصاص خود گذشتند. والدین مقتول نیز در جریان این جلسه دادگاه تأکید کردند که تنها برای رضای خداوند ضارب فرزندشان را بخشیده‌اند. با گذشت خانواده مقتول حالا قاتل باید از لحاظ جنبه عمومی جرم در مقابل قاضی قرار بگیرد و محاکمه شود. 


تعداد بازدید :  157