شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
روی میز خبر

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی: دانشگاه‌ها شبیه دبیرستان شده‌اند
شهروند| آفاتی وجود دارند که دانشگاه‌های ما به آن گرفتار شده‌اند.  اولین آفت این است که دانشگاه محل تولید فکر و نوآوری است اما دانشگاه‌های ما تبدیل به دبیرستان‌های زمان قدیم شده‌اند.
دکتر ضیایی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی دیروز با اعلام این مطلب گفت:  باید دانشجو توانایی فکر کردن، انتقاد کردن، نقد موشکافانه و...  را داشته باشد اما نظام آموزشی بیشتر به استفاده از حافظه تأکید دارد.  در صورتی که لازم نیست ذهن از اطلاعاتی پر شود که هر روز قدیمی می‌شوند.  دانشگاه باید قادر باشد مسائل جامعه را حل کند اما دانشگاه‌های ما به جای روزآمدی دچار روزمرگی شده‌اند.
او که در مراسم اختتامیه ششمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور سخن می‌گفت، دانشجو را مهم‌ترین رکن دانشگاه توصیف کرد و افزود: دانشگاه محل حاکمیت آکادمیک است،‌ اما دانشگاه‌های ما مانند یک اداره کل تربیت می‌شوند.  دانشگاه‌های ما دانشگاه‌های دولت سالارند اما دانشگاه باید رها و آزاد باشد تا بتواند پیشرفت کند.   دانشگاه‌های امروز و فردا در متن جامعه هستند اما دانشگاه‌های ما چقدر به نیازهای جامعه پاسخ می‌دهد؟ هرچند پاسخگویی به نیازهای جامعه در بخش ارایه خدمات دانشگاه‌های علوم پزشکی به واقعیت نزدیک‌تر است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به نزدیکی صنعت و دانشگاه‌ها در کشورهای دیگر جهان گفت:  بسیاری از کارخانه‌های بزرگ دنیا برای خود دانشگاه‌ تأسیس کردند و این نشان‌دهنده نزدیکی صنعت به دانشگاه است اما متناسب با نیاز جامعه خود نیرو تربیت نمی‌کنیم.  
ضیایی ادامه داد: دانشجو باید نوآور باشد و هرچقدر میزان نوآوری کمتر باشد، سرمایه‌های اجتماعی هم افزایش پیدا نمی‌کند.  نباید فقط به تولید کاغذ و مدرک پرداخت زیرا فردی که مدرک دارد اما توانایی ندارد، خودش هم از خودش راضی نیست چه برسد به جامعه.
او با بیان این‌که هدف دیگر برگزاری این المپیاد، ارتباط استاد با دانشجو است، گفت: باید اساتیدی جذب شوند که به معلمی علاقه داشته باشند و دانشجو هم باید قادر باشد به صورتی ارتباط برقرار کند که هر دو در یک جهت حرکت کنند. باید از توسعه کمی دانشگاه‌ها پرهیز کنیم و این‌قدر دانشگاه بدون منبع تأسیس نکنیم.

عضو حقوقدان شورای شهر تهران: سازمان بازرسی به حضور همزمان رضازاده در شورا و فدراسیون واکنش نشان دهد
ایلنا| درست نیست؛ یک عضو شورای شهر به دلیل اخراج نشدن از شورا نتواند در انتخابات فدراسیون ورزشی تکواندو شرکت کند و عضو دیگر شورا نیز به همین دلیل از ریاست فدراسیون قایقرانی استعفا دهد اما یک عضو شورا، قبل از نامزدی در انتخابات شورای شهر رئیس فدراسیون وزنه‌برداری باشد و هنوز هم در این سمت باقی مانده باشد.
علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر تهران با اشاره به اظهارنظر سازمان بازرسی کل کشور در‌سال گذشته مبنی بر ممنوعیت حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و همچنین عضویت در هیأت‌رئیسه آن گفت: این سازمان در مورد عضویت آقای رضازاده در شورای شهر و ریاست همزمان ایشان بر ریاست فدراسیون وزنه‌برداری هم باید واکنش
 نشان دهد.
صابری در مورد عضویت یکی از روسای فدراسیون‌های ورزشی در شورای شهر تهران، با استناد به ماده ۱۴قانون شورا‌ها گفت:  براساس قانون، عضویت در شورای شهر شغل محسوب نمی‌شود اما برخی از مشاغل طبق قانون با عضویت در شورای شهر مانعه‌الجمع است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که طبق قانون ریاست فدراسیون‌های ورزشی مانعی برای عضویت در شورای شهر محسوب نمی‌شود، افزود: اما برخی از مشاغل مانند معاونت شهرداری، مشاغل دولتی یا نمایندگی مجلس مانع عضویت در شورای شهر است به این معنی که صاحبان این سمت‌ها قبل از نامزدی در انتخابات شورا باید از سمت خود استعفا دهند.
او با اشاره به این‌که از آنجایی که فدراسیون‌های ورزشی دولتی نیستند، در نتیجه جزو نهادهای مشمول قوانین دولتی محسوب نمی‌شوند، افزود: ریاست فدراسیون‌های ورزشی شامل ماده ۲۸ قانون شورا‌ها نمی‌شوند، اما واقعیت این است که عملا فدراسیون‌های ورزشی از دولت بودجه دریافت می‌کنند. صابری تصریح کرد: اگر بخواهیم بر مبنای واقعیت‌ها اظهارنظر کنیم، فرمانداری باید آقای رضازاده را که ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را برعهده دارد از شورای شهر اخراج کند چرا که فدراسیون ورزشی جزو فهرست نهادهایی است که از دولت بودجه دریافت می‌کند. او ادامه داد: واقعیت این است فدراسیون‌های ورزشی با این‌که از دولت کمک مالی دریافت می‌کنند، اما دولتی محسوب نمی‌شوند درحالی كه به‌دلیل دریافت پول از دولت باید آنها را دولتی محسوب كنیم.

 


تعداد بازدید :  167