شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
با افت 5/2درصدی تورم روستایی فاصله با شهرها به یک‌درصد رسید
نزدیکی نرخ تورم شهر و روستا

گروه اقتصادی شهروند| یک‌سالی می‌شود که آهنگ نرخ تورم در کشور کند شده و رفته‌رفته به عقب برمی‌گردد. پس از جهش ناگهانی تورم در سال‌های 91 و 92 که نرخ تورم نقطه به نقطه را به بالای 45‌درصد نیز رساند، آرامشی که طی ماه‌های اخیر از عدم افزایش نرخ تورم ایجاد شده برای مردم خوشایند است. بنابراین گزارش‌هایی که از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی از یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی کشور منتشر می‌شود مشخص شده که روند نزولی تورم در کشور ادامه دارد.
هرچند این شاخص همچنان به رشد خود نسبت به ماه‌های قبل ادامه می‌دهد ولی از شدت صعود آن کاسته شده است به‌طوری‌که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مناطق شهری به 7/14‌درصد رسیده است.
این موضوع درحالی رخ داده است که بسیاری معتقدند کاهش رشد تورم و تورم نقطه به نقطه به کف خود رسیده است و در صورتی که دولت مراقب ادامه راه خود نباشد، احتمال بازگشت تورم وجود دارد. به هر سو، حالا یک هفته پس از اعلام نرخ تورم مرداد 93 در مناطق شهری، مرکز آمار ایران شاخص تورم در مناطق روستایی را نیز منتشر کرد تا معلوم شود افت قابل توجه رشد این شاخص در روستاها رخ داده است. چراکه همواره نرخ تورم در مناطق روستایی از مناطق شهری بیشتر است این درحالی است که نرخ تورم روستاها در مردادماه در تعدادی از شاخص‌ها از مناطق شهری نیز کمتر شده است. آمارها نشان می‌دهد درحالی‌که تورم نقطه‌به‌نقطه شهرها در این ماه 7/14‌درصد بوده این شاخص در روستاها به 7/12‌درصد رسیده است. در گروه خوراکی‌ها نیز نرخ تورم به 6/6‌درصد رسیده درحالی‌که این شاخص در شهرها 6/8‌درصد اعلام شده است. در نرخ تورم 12ماهه نیز فاصله‌ها میان شهر و روستا کم شده است. در مناطق شهری نرخ تورم 3/22‌درصد اعلام شده است ولی این شاخص در روستاها به 3/23‌درصد رسیده است.
افت 5/2‌درصدی تورم روستایی
گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد همانند نرخ تورم مناطق شهری در مرداد امسال، این شاخص در مناطق روستایی نیز با کاهش محسوسی همراه بوده است. بنا بر این گزارش نرخ تورم 12ماهه روستایی در مرداد 93 به 3/23‌درصد رسیده که نسبت به نرخ 8/25‌درصدی ماه گذشته (تیر93) 5/2‌درصد کاهش یافته است.
در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز درحالی‌که نرخ تورم 12ماهه در تیرماه 1/27‌درصد گزارش شده بود این شاخص در مرداد با 6/3‌درصد کاهش به 5/23‌درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم گروه خدمات و کالاهای غیرخوراکی از 7/24‌درصد در تیر به 1/23‌درصد رسیده که نشان‌دهنده افت 6/1‌درصدی آن است.
در نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه که تغییر تورم را نسبت به ماه مشابه‌ سال گذشته ارزیابی می‌کند نیز در مقایسه با تیرماه نرخ تورم افت کرده است. به‌طوری‌که در شاخص کل این نرخ به 7/12 رسیده که نسبت به تیرماه 6/0‌درصد کمتر شده است. در گروه خوراکی‌ها نیز بدون هیچ تغییری 6/6‌درصد شده است. در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم نرخ تورم از 2/19‌درصد در تیرماه به 1/18‌درصد رسیده که 1/1‌درصد افت نشان می‌دهد.
از سوی دیگر در مقایسه میزان تغییر ماهانه نرخ تورم در مرداد نسبت به ماه قبل آن نیز شاهد کاهش نرخ هستیم. بنابراین درحالی‌که شاخص کل در تیرماه 2/2‌درصد افزایش یافته در مردادماه این افزایش به 3/1‌درصد رسیده که 9/0‌درصد کمتر شده است. در گروه خوراکی‌ها نیز شاهد افت 8/0‌درصدی میزان رشد تورم هستیم به‌طوری‌که رشد 6/2‌درصدی تورم این گروه در تیرماه به 8/1‌درصد در مرداد رسیده است. گروه خدمات و کالاهای غیرخوراکی هم درحالی‌که میزان رشد تورم آن در تیرماه 9/1‌درصد بوده این رقم در مرداد به 9/0‌درصد رسیده که گویای کاهش یک‌درصدی رشد تورم است.
طبق گزارش مرکز آمار شاخص کل بر مبنای ‌سال پایه 1390 در مردادماه ‌سال 1393 عدد 4/202 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 3/1‌درصد افزایش داشته است.


تعداد بازدید :  150