شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رئیس‌جمهوری:ایران و تاجیکستان تلاش دارند روابط خود را در تمامی زمینه‌ها مستحکم کنند
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ایران و تاجیکستان بخش‌هایی از یک بنای رفیع و بزرگ در منطقه هستند، گفت: دولت‌های تهران و دوشنبه تلاش دارند تا روابط خود را در همه زمینه‌ها، استحکام بخشند. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» روز چهارشنبه در نشست مشترک خبری که به همراه همتای تاجیکستانی خود در کاخ ملت دوشنبه برگزار شد، ضمن تبریک روز استقلال تاجیکستان به مردم و دولت این کشور، اظهار داشت: ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و در طول مدت روابط دو کشور درحال توسعه و تحکیم بوده است. وی با بیان این‌که دو کشور ریشه مشترکی در فرهنگ و تاریخ دارند، یادآور شد: دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان امروز تلاش دارند تا روابط خود را در همه زمینه‌ها، استحکام بخشند. رئیس‌جمهوری همچنین به دیدار مفصل با همتای تاجیکستانی خود اشاره کرد و گفت: در این دیدار مباحث بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف مطرح شد و تلاش این بود که در ماه‌ها و سال‌های آینده، ظرفیت دو کشور را به فعل در بیاوریم و از ظرفیت دو کشور به نفع دو ملت و منطقه بهره‌برداری کنیم. روحانی افزود: در زمینه اقتصادی تهران - دوشنبه همکاری خوبی در گذشته داشته‌اند و امروز نیز محصول یکی از این همکاری‌ها یعنی نیروگاه برق آبی در تاجیکستان افتتاح شد. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان می‌توانند با همکاری یکدیگر به توسعه دو کشور کمک کنند و این به آن معنا است که مهندسین، فعالان اقتصادی و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارند در زمینه‌های مختلف به دولت و ملت تاجیکستان کمک کنند و در زمینه‌های موردنظر این ملت برای توسعه این کشور قدم مجدانه بردارد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: صلح و ثبات و امنیت تاجیکستان به‌عنوان کشور مهم منطقه می‌تواند برای صلح و ثبات کل منطقه حایز اهمیت باشد. رئیس دولت تدبیر و امید در این نشست خبری افزود: در دیدار امروز با رئیس‌جمهوری تاجیکستان در زمینه مباحث سیاسی و بین‌المللی با هم گفت‌وگو کردیم. روحانی ادامه داد: مسأله ایران، تاجیکستان و افغانستان به‌عنوان سه کشور فارسی‌زبان برای ما اهمیت دارد و همکاری‌های سه کشور را باید در جلسه مشترک سه‌جانبه دنبال و روابط را توسعه دهیم. رئیس‌جمهوری گفت: افغانستان از لحاظ جغرافیایی حلقه اتصال بین ایران و تاجیکستان است و این سه کشور در کنار یکدیگر هم اتصال جغرافیایی و هم اتصال فرهنگی دارند. رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما باید در زمینه اقتصادی مثل راه، ریل، خط‌لوله‌هایی برای انتقال آب و سایر زمینه‌ها این اتصال را افزایش دهیم. روحانی افزود: ما باید بتوانیم به نزدیکی و وحدت سه کشور در زمینه مسائل اقتصادی و فرهنگی کمک کنیم.

تأکید ظریف بر افزایش همکاری مشترک ایران و عراق
وزیر امور خارجه کشورمان در پیام تبریک به همتای جدید عراقی خود ابراز اطمینان کرد دستگاه دیپلماسی عراق، پویا و فعال در راستای اهداف سیاست خارجی این کشور و در جهت ارتقای بیش از پیش مناسبات تهران ـ بغداد به پیش خواهد رفت. به گزارش فارس،‌ ظریف با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و اشراف جعفری بر مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی، ابراز اطمینان کرده است که دستگاه دیپلماسی عراق، پویا و فعال در راستای اهداف سیاست خارجی این کشور و در جهت ارتقای بیش از پیش مناسبات فیمابین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به پیش خواهد رفت.

نماینده ایران در آژانس: بازرسی‌های آژانس بین‌المللی اتمی متوقف نشده است
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این‌که ایران هنوز فرصت دارد به آژانس درباره ۵ گام عملی پاسخ دهد، گفت: مقامات ایران و آژانس تا اواخر سپتامبر دوباره دیدار می‌کنند. به گزارش رویترز، به‌رغم پایان یافتن مهلت آژانس به ایران نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران هنوز فرصت دارد به نگرانی‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به‌طور کامل پنج اقدام شفاف‌سازی هسته‌ای را تا 25 آگوست  همان‌طور که با آژانس توافق کرده بود، اجرا نکرده است و بخشی از آن به دلیل «پیچیدگی» موضوعات موجود می‌باشد. نجفی به خبرنگاران گفت: مقامات آژانس و ایران به‌زودی و احتمالا تا پایان ماه سپتامبر دوباره دیدار خواهند کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه‌ماهه خود ضمن تأیید همکاری‌های ایران با آژانس اعلام کرد که ایران هنوز به بعضی از سوالات آژانس در قالب توافقات انجام‌شده میان 2 طرف پاسخ نداده است. در همین زمینه یک دیپلمات آژانس به رویترز گفته شانس ما برای دانستن همه چیز تقریبا صفر است. وی ادامه داد: خیلی بعید است که مقامات ایران درها را بازبگذارند... و به هر کسی اجازه دسترسی به هر اطلاعات و هر سایتی را که آژانس خواستار بازدید از آن باشد  بدهند. پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده بود که بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده است.


تعداد بازدید :  160