شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
تلاش آمریکا برای جلب همکاری اعراب اهل سنت در مبارزه با داعش

شهروند| افرادی که در روز‌های گذشته با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند باراک اوباما آماده است تا به‌عنوان بخشی از کمپین گسترده برای مبارزه با داعش، نیرو‌ی هوایی آمریکا را راهی آسمان سوریه کند و او همچنین معتقد است که برای این اقدام به تصویب رسمی از سوی کنگره نیازی ندارد. در همین حال وزرای آمریکایی نیز در سفر‌هایی جداگانه به منطقه در تلاشند تا نظر دولت‌های اهل سنت را برای شرکت در ائتلاف گسترده علیه داعش جلب کنند. وزیر امور خارجه آمریکا با سفر به عربستان در تلاش‌ است تا به روند تشکیل این ائتلاف سرعت دهد. اوباما پیش از حضور در کنگره، طرح خود را برای مقابله با داعش در جریان مراسم شامی با کارشناسان سیاست‌ خارجی جمهوریخواه و دموکرات در کاخ سفید مطرح و تصریح کرد که صدور مجوز حمله به داعش در هر 2 سوی مرز‌های عراق و سوریه برای حفاظت از امنیت ملی آمریکا در حوزه اختیارات اوست. تصمیم اوباما برای حمله به سوریه تغییر قابل توجهی در استراتژی اوباما به شمار می‌رود، چرا که او همواره به دنبال کاهش حضور نظامی آمریکا در کشور‌های خاورمیانه نظیر افغانستان و عراق بود.
بسیاری از جمهوریخواهان کنگره و همین‌طور برخی از دموکرات‌ها، باراک اوباما را به خاطر سیاست‌های محتاطانه‌اش مورد انتقاد قرار می‌دهند. «جان بونر»، رئیس کنگره آمریکا در روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفته‌ بود که «ما نیازمند یک استراتژی هستیم»، درحالی‌که «میچ مک‌کانل»، نماینده اقلیت‌ها در سنای آمریکا در سخنانی پیش از دیدار با باراک اوباما گفته بود: «اوباما باید به کنگره توضیح دهد که افزایش استفاده از اختیارات درخصوص بکارگیری قدرت چطور از آمریکایی‌ها محافظت خواهد‌ کرد.» پس از دیدار اوباما با رهبران کنگره آمریکا در روز سه‌شنبه، جان بونر حمایت خود را از برخی سخنان اوباما اعلام کرد. دفتر جان بونر با انتشار بیانیه‌ای گفت: «رئیس ‌مجلس اعلام می‌کند که از تصمیم رئیس‌جمهوری در صورت اقدام به اعزام نیرو برای آموزش و مشاوره به نیرو‌های امنیتی عراق و یاری رساندن به سرنگونی رهبری داعش حمایت می‌کند.»
به گزارش واشنگتن‌پست یکی از اعضای سابق کابینه دولت اوباما معتقد است: رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تا استراتژی را برای حمله به داعش در تمامی نقاطی که این تروریست‌ها حضور دارند ترتیب دهد. این مقام سابق که حاضر به ذکر نام خود نشد دراین‌باره گفت: «مشکلات حمله به شرق سوریه بیش از غرب عراق است و یک مشاور نظامی برای انجام چنین امری باید از پس این موانع برآید. اما واقعیت این است که گزارش‌هایی از پرواز‌های شناسایی بر فراز سوریه صورت می‌گیرد و هیچ‌کس خودسرانه چنین اقداماتی انجام نمی‌دهد مگر این‌که از او خواسته ‌باشند تا اطلاعاتی را درخصوص مجموعه‌ای از اهداف جمع‌آوری کند.»
جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سفری با هدف سرعت بخشیدن به اقدامات دولت در روز گذشته وارد عراق شد. وزیر امور‌خارجه آمریکا پس از دیدار با حید‌ر العبادی، نخست‌وزیر جدید عراق از اولویت‌بندی برنامه‌های او درخصوص بازسازی ارتش عراق و اصلاحات سیاسی گسترده استقبال کرد.
جان‌کری در سخنانی در حضور خبرنگاران گفت: «تعهد به اصلاحات گسترده برای حضور تمامی جوامع عراقی بر سر میز گفت‌وگو‌ها مورد نیاز است.» وزیر امورخارجه آمریکا امروز نیز راهی عربستان می‌شود تا برای تشکیل ائتلافی گسترده علیه داعش با وزرای خارجی کشور‌های عربی و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس دیدار کند. درحالی‌که باراک اوباما درحال تدارک مقدمات طرح خود برای شکست شبه‌نظامیان داعش است، جان‌کری در تلاش است تا حمایت دولت‌های عرب اهل سنت را جلب کند. این اقدامات دولت آمریکا با این هدف انجام می‌شود که از جنگ با تروریست‌های داعش به مثابه جنگ با مسلمانان اهل سنت یاد نشود و مانع شکل‌گیری چنین تصویری شود. به‌وجود آمدن چنین نگرشی درخصوص اقدامات آمریکا شاید بدترین نتیجه ممکن برای نقشه اوباما باشد. بر این اساس یک بخش حیاتی طرح اوباما برای مقابله با داعش یاری گرفتن از کشور‌های عربی اهل سنت به‌عنوان اعضای کلیدی این ائتلاف بین‌المللی است که تا به این‌جا اکثر اعضایش را کشور‌های غربی تشکیل می‌دهند. اقدامات دولت آمریکا در این خصوص با سفر‌های جان کری به اردن و عربستان به جریان افتاد تا نقش احتمالی کشور‌های عربی در این ائتلاف مشخص شود و همچنین فشار بیشتری را برای متوقف کردن حمایت‌های مالی از داعش اعمال کند.

به دنبال همکاری نیستیم
 اما با ایران رایزنی می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت مقامات کشورش در دیدار دوجانبه با مقامات ایرانی درمورد تهدیدات داعش نیز گفت‌وگو کرده‌اند. ماری‌هارف همچنین تصریح کرد: « از آنجایی که موضوع داعش از اهمیت زیادی برخوردار است، بعید نیست رایزنی‌های بیشتری در این خصوص میان ایران و آمریکا صورت بگیرد».   
به گزارش ایسنا، ماری‌هارف سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در مورد دیدار کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و معاونش، اظهار کرد: وزیر امورخارجه و چندتن از مقامات ارشد این وزارتخانه با خانم اشتون دیدار داشتند. آنها در مورد ایران به‌ویژه مذاکرات هسته‌ای و تهدیدات داعش گفت‌وگو و رایزنی کردند.  
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین در مورد دیدار دوجانبه ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه با مقامات ایرانی در جمعه گذشته در ژنو، گفت:  دیدارهای دوجانبه در ژنو در راستای مسأله اصلی تلاش‌های ما به منظور دستیابی به یک توافق جامع مشترک بود. همان‌طور که گفته‌ام هدف اصلی این مذاکرات اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.  
وی افزود: تمام کشورهای عضو گروه 1+5 دیدارهای دوجانبه‌ای را با ایرانی‌ها انجام دادند که به‌طور قطع همگی‌شان در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به رهبری اتحادیه اروپا بوده است. ما ادامه این تلاش‌ها را در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که از هجدهم سپتامبر آغاز می‌شود، دنبال خواهیم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا دیدار دوجانبه میان مقامات ایران و‌ آمریکا مسأله عراق و سوریه را نیز در بر گرفته است یا نه؟ تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای یک موضوع جداگانه است. ما همواره گفته‌ایم که این دو مسأله از هم جدا هستند و تمرکز ما در دیدارها با مقامات ایرانی روی مذاکرات هسته‌ای است.  
هارف افزود: همان‌طور که می‌دانید معاون وزیرخارجه در گذشته موضوع عراق و سوریه را در حاشیه دیدار با ایرانی‌ها مطرح کرد.   از آنجایی که این مسأله بسیار اهمیت دارد هر بار در دیدارها مطرح شده است و در این دور از گفت‌وگوها نیز مورد بحث قرار گرفت.  سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین در مورد امکان همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش در عراق از آنجایی که این کشورها منافع مشترکی در این مسأله دارند، گفت: من رایزنی‌های بیشتر در مورد این مسأله را غیرمحتمل نمی‌دانم. ما پیش از این اعلام آمادگی کرده‌ایم که حاضریم با ایرانی‌ها و دیگر بازیگران اصلی در منطقه برای مقابله با داعش همکاری کنیم اما همان‌طور که گفتم مذاکرات هسته‌ای روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شده است. وی تأکید کرد: باز هم می‌گویم که ما به دنبال همکاری با ایرانی‌ها نیستیم اما رایزنی‌های بیشتر در این خصوص را غیرمحتمل نمی‌دانم.  
هارف در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران نقش سازنده یا مفیدی در شکل‌گیری دولت جدید عراق داشته است؟ بیان کرد:   ما هر کسی را به‌ویژه کشورهایی که در عراق نفوذ دارند به حمایت از شکل‌گیری یک دولت فراگیر در عراق تشویق کرده‌ایم. من هیچ ارزیابی از نقش ایران در این
 زمینه ندارم. 


تعداد بازدید :  64