شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از تلاش‌های جناح راست برای همگرایی
تلاش اصولگرایان برای ائتلاف در انتخابات خبرگان کلید خورد

|  روح‌الله سپندارند  |   روزنامه نگار   |

اصولگرایان دو تجربه ناموفق در ائتلاف در انتخابات مجلس و انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سال 92 در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. اما این روزها خبرهایی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد ممکن است آنها درخصوص انتخابات آینده مجلس خبرگان، مشکلات کمتری در ائتلاف داشته باشند.
سیدرضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز این روزها رفت و آمدهای زیادی در اردوگاه اصولگرایی دارد و هر روز با جمعی از آنها دیدار می‌کند. وحدت اصولگرایی نقل تمام این مجالس است و نگاه‌ها معطوف به انتخاباتی است که ترکیب دوره دهم مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را رقم می‌زند. اصولگرایان اگرچه هشت سال، تمام کرسی‌های کشور را در اختیار داشتند، اما 24 خرداد 92 حکایت دیگری رقم خورد و پاستور را به اصلاح‌طلبان واگذار کردند. با این حال صندلی‌های سبز بهارستان همچنان
 در اختیار جریان اصولگراست. سه دوره پیاپی آنها مجلس را در اختیار دارند و حالا احساس می‌کنند جامعه رنگ و بوی تغییر مجلس دهم را گرفته است و اگر تعلل کنند ایستگاه بعدی رقابت سیاسی را نیز از دست می‌دهند. با این حال مقصدی به نام مجلس خبرگان گویا همگرایی اصولگرایان را با دشواری کمتری مواجه کرده است و اختلافات خودش را در رقابت برای رسیدن به مجلس شورا بیشتر نشان می‌دهد.
هرچند شکاف اصولگرایی و انشقاق از همان مجلس هشتم شروع شده بود اما بی‌رغبتی اصلاح‌طلبان برای رقابت انتخاباتی مجلس نهم، کار را به جایی رساند که جریان اصلاحات حتی نتوانست در حد و اندازه‌های فراکسیون اقلیت ظاهر شود و اصولگرایان تمام بهارستان را در اختیار گرفتند. با این حال شکاف‌های کمرنگ گذشته خودش را در انتخابات مجلس نهم بیشتر نشان داد و جبهه پایداری بر محور مصباح‌یزدی راه خودش را جدا کرد و تلاش‌های آیت الله مهدوی‌کنی هم برای ائتلافی فراگیر تحت عنوان جبهه متحد اصولگرایی جواب نداد.
برگ برنده در جیب مصباح
مصباح‌یزدی پدر معنوی جریانی بود که از انتخابات‌ سال 84 و پیروزی احمدی‌نژاد روزبه‌روز قدرت بیشتری گرفت و توانست پایگاه‌های متعددی را برای خودش دست‌وپا کند. هرچند کاندیدای مورد حمایت مصباح در انتخابات 8‌سال بعد، تنها 11‌درصد آرا را به خود اختصاص داد، اما این شکست در میان ناکامی جریان اصولگرایی گم شد و رقابت‌های سیاسی اصولگرایان به صحن بهارستان کشیده شد؛ جایی که نمایندگان جبهه پایداری تمام‌قد در برابر طیف اصولگرايان میانه‌رو ایستاد. پایداری‌ها اگرچه در کسب کرسی ریاست مجلس با حمایت از حدادعادل راه به جایی نبردند اما در انتخابات هیأت‌رئیسه سومین‌ سال مجلس نهم توانستند مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران را به یکی از صندلی‌های بالای بهارستان برسانند تا عرض‌اندامی باشد در برابر اصولگرایان معتدل. کار به استیضاح فرجی‌دانا که رسید، پایداری‌ها نشان دادند که زورشان به طیف لاریجانی می‌چربد. اگرچه به‌زعم عده‌ای، آنها با بلیت رهپویان و ایثارگران در مجلس بازی می‌کنند اما همین نزدیکی تا اندازه‌ای نتیجه‌اش را در انتخابات هیأت‌رئیسه ‌سال دوم شورای شهر نشان داد. حالا زمانی که اصولگرایان احیای خودشان را بر محور وحدت کلید زده‌اند، به نظر می‌رسد پایداری‌ها برگ برنده بیشتری دارند، یا حداقل در مذاکرات درون‌گروهی اصولگرایان دست بالا را گرفته‌اند.
سدی به نام پایداری
سیدرضا تقوی هم در گذر رایزنی‌ها به سد پایداری‌ها برخورد. هرچند برخي معتقدند تقوی را نمی‌توان در جایگاهی برای محوریت اتحاد دانست اما در غیبت آیت‌الله مهدوی‌کنی، او واسطه‌ای است تا پیام جامعتین را به دیگر گروه‌های اصولگرا برساند. تقوی تیرش در دیدار با مصباح به سنگ خورد. پدر معنوی پایداری‌ها در آن دیدار گفته بود: «ما حاضریم در انتخابات مجلس خبرگان با اصولگرایان ائتلاف کنیم و هرچه جامعه مدرسین بگوید از نظر ما پذیرفته است؛ اما برای ائتلاف در انتخابات مجلس حجت شرعی نداریم و حاضر نیستیم ائتلاف کنیم.» البته سیدرضا تقوی بعد از آن دیدار ناامید نشد و تلاشش را برای همگرایی اصولگرایی ادامه داد و بعد هم اعلام کرد که مصباح‌یزدی سخنران اصلی همایش سراسری وحدت اصولگرایان خواهد بود، گویا مصباح هم خودش این دعوت را پذیرفته است. اما تقوی دلخوری‌هایش را از برخی موانع، هفته گذشته در نشست وحدت و همگرایی اصولگرایان لرستان با خاطره‌ای از آیت الله مهدوی‌کنی مطرح کرد. او به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و درخواست از آیت الله مهدوی‌کنی برای به دست گرفتن پرچم وحدت اصولگرایان، اشاره کرد و گفت: «ما با آیت‌الله مهدوی‌کنی صحبت کردیم و ایشان گفتند من این کار را نمی‌کنم چرا که در آن زمان به ریش سپید ما احترام نگذاشتند و هر چقدر التماس کردیم وحدت نکردند و حتی تلفن من را هم جواب ندادند.»
ائتلاف اصولگرایان با هر قیمتی
با این حال جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز از ائتلاف یزدی و مصباح سخن می‌گوید. شجونی در گفت‌وگویی با تدبیر گفته بود اصولگرایان به هر روی و با وجود تندروی برخی طیف‌ها با هم کنار خواهند آمد. از سوی دیگر حمیدرضا ترقی از اعضای حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با پیام نو ماجرای دیدار با مصباح را بی‌ارتباط به ائتلاف اصولگرایان سنتی با پایداری می‌داند و می‌گوید: «جلسه با آقایان تقوی و آیت‌الله مصباح اصلا ربطی به جبهه پایداری ندارد و فقط به خاطر شخص آیت‌الله مصباح‌یزدی است. این‌جا جبهه پایداری مطرح نیست. دعوتی که از آقای مصباح شده به خاطر شنیدن نظرات ایشان است و قرار بر این است که حتی روند فعالیت و کار اصولگرایان را به آقای مصباح گزارش بدهیم. اینها همه مربوط به شخص آقای مصباح است نه جبهه پایداری. از جانب اصولگرایان با جبهه پایداری تاکنون هیچ‌گونه دیدار و برنامه‌ای نداشته‌ایم.»
اما ترقی برخلاف شجونی، معتقد است: «قطعا آنچه اقتضا می‌کند این است که از افراط و تفریط دور باشیم بنابراین عناصر افراطی دیگر مورد حمایت اصولگرایان قرار نخواهند گرفت چراکه به صورت طبیعی رأی لازم را هم از مردم نخواهند گرفت.»
البته این عضو موتلفه هم گویا وحدت برای خبرگان را دست‌یافتنی می‌داند و می‌گوید: «بحث این بوده است که اصولگرایان باید تلاش کنند به وحدت حداکثری در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی برسند. برای انتخابات مجلس خبرگان وحدت حداکثری محقق و مقدمات آن فراهم شده است اما برای مجلس شورای اسلامی هنوز توافقی صورت نگرفته و اختلافاتی وجود دارد.» با چنین رویکردی به نظر می‌رسد چه مصباح‌یزدی و حلقه پایداری و چه اصولگرايان سنتی و موتلفه اسلامی و جامعتین، اتحاد برای مجلس خبرگان را به شکلی پیشینی پذیرفته‌اند و اختلاف‌ها بر سر سهم هر جریان از صندلی‌های سبز بهارستان باشد.
تردیدها در اردوگاه اصولگرایان
دیروز در حاشیه مراسم ترحیم پدر حیدر مصلحی هم بازار اتحاد اصولگرایان داغ بود. اسدالله بادامچیان در پاسخ به ایلنا درباره این‌که آیا صحت دارد که حزب موتلفه با پایداری در مورد انتخابات مجلس جلساتی داشته‌اند، گفت: این موضوع صحت ندارد و این را برای اولین‌بار از شما می‌شنوم. این عضو موتلفه درباره این‌که آیا امکان دارد چنین ائتلافی صورت بگیرد، گفت: در عالم سیاست هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد.
سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد هم در حاشیه همان مراسم درباره جلسات وحدت اصولگرایی گفت: جلسات وحدت اصولگرایان با دعوت حجت‌الاسلام تقوی هر دو هفته برگزار می‌شود و دستاورد آن نیز وحدت اصولگرایان است. او درباره محوریت مصباح اظهار داشت: قرار است ایشان جلسه‌ای بگذارد و صحبت کند.
حدادعادل هم دیروز در حاشیه مراسم ختم پدر مصلحی در مورد وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس و گردهمایی که قرار است مهرماه برگزار شود، گفت: دعا کنید که اصولگرایان بتوانند به وحدت برسند.


تعداد بازدید :  146