شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت محمدعلی جناح
66 سال پیش، برابر با یازدهم سپتامبر 1948 میلادی، محمدعلی جناح، باني استقلال پاكستان و قائد اعظم اين كشور، يك سال پس از استقلال پاكستان، در 72 سالگي درگذشت. محمدعلي جناح، سياست‏مدار استقلال طلب شبه قاره هند، در كراچي به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات به وكالت دادگستري مشغول شد. او در ابتدا خواهان وحدت هندوها و مسلمانان بود ولي چون اين امر را غير عملي ديد، از جدايى اين دو گروه حمايت كرد. در مبارزات استقلال هند گاندي و جواهرلعل نهرو، خواهان تشكيل يك كشور واحد و غيرمذهبي در هندوستان بودند، ولي جناح به ايجاد يك كشور اسلامي اصرار مي‏ورزيد.

قتل سالوادور آلنده
41 سال پیش، برابر با یازدهم سپتامبر سال 1973 میلادی، سالوادور آلنده، رئیس جمهوري چپگرای شیلی در پی یک کودتای خونین نظامی کشته شد. در اين روز جمعي از واحدهای نظامي ارتش شيلي به رياست ژنرال آگوستو پينوشه كاخ رياست جمهوري شيلي را به محاصره خود درآوردند. آلنده با اسلحه‌ای كه قبلا فيدل كاسترو به او هديه كرده بود  به ميان مدافعان كاخ رفت و ضمن مبادله آتش كشته شد. بسیاری نقش سازمان سیا را در انجام این کودتای نظامی پر رنگ می‌دانند.

حادثه 11 سپتامبر
13 سال پیش، برابر با یازدهم سپتامبر 2001 میلادی، تعدادی از اتباع عربستان سعودي (وابسته به سازمان القاعده)، با نقشه قبلي چند هواپيماي مسافربری را در آسمان ايالات متحده ربوده و آنها را به برج‌هاي دوقلوي شهر نيويورك (World Trade Center) و همچنین ساختمان وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در جنوب شرقي شهر واشنگتن کوبيدند. در این حمله جمعا 2 هزار و 974 تن كشته شدند. در پي اين اتفاق دولت آمريكا سياست‌هاي داخلي و خارجي تازه‌اي را در پيش گرفت که تغيير حكومت‌ها‌ در افغانستان و عراق با توسل به نيروي نظامي از آن جمله بود.


تعداد بازدید :  178