شماره ۸۰۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
دو کتاب ایرانی در فهرست زیباترین کتاب‌های جهان

زیباترین كتاب‌های جهان، از میان ۶۰۰ عنوان كتاب زیبا که از ۳۲ كشور به جشنواره‌ای در آلمان ارسال شده بودند، انتخاب و معرفی شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات شباویز، نماینده‌ بنیاد هنر كتاب‌آرایی آلمان در ایران است و همه‌ساله زیباترین كتاب‌های ایرانی را از میان آثار دریافت‌شده انتخاب و با هزینه‌ شخصی خود برای حضور در این رویداد مهم فرهنگی ارسال می‌کند.
مراسم اعطای جوایز برندگان، روز جمعه ۱۸ ماه مارس برابر با ۲۸ اسفندماه در نمایشگاه كتاب لایپزیك برگزار می‌شود. درمیان ۶۴ كتابی كه از ۲۴ كشور جهان به‌ مرحله‌ نهایی راه یافته‌اند، دو كتاب ایرانی هم به چشم می‌خورد. یکی «حماسه‌ امام علی(ع)» از انتشارات كتاباران، سروده‌ مهدی شفیعی با ویراستاری محمدمهدی عقیلی و تصویرگری آنیتا‌ هاشمی‌مقدم است که طراحی گرافیك آن را مجید زارع انجام داده و دیگری «كتاب كوچك عشق» از انتشارات حوض نقره، نوشته‌ اسماعیل فیروزی با تصویرگری ملیحه عینعلی است که طراحی گرافیك كتاب را نسیم آتشین‌جان انجام داده است.
كتاب‌هایی از كشورهای هلند، چین، جمهوری چك، بلژیك، اتریش، نروژ، ونزوئلا و آلمان به ‌ترتیب جوایز این مسابقه را دریافت كردند. 7 داور از كشورهای اتریش، بلژیك، لهستان، ایتالیا، پرتغال، آلمان و برزیل داوری را برعهده داشتند.
پیش از این نیز دوبار كتاب‌های ایرانی به ‌فهرست نهایی برگزیده‌شدگان راه یافته بودند. در ‌سال ۲۰۱۴، كتاب‌های «سنگ سلام» و «تركه‌های آلبالو» هر دو از انتشارات عصر داستان درمیان انتخاب‌شدگان جای داشتند و كتاب «سنگ سلام»، جایزه‌ این مسابقه را دریافت كرد. در ‌سال ۲۰۱۳ نیز كتاب «دخیل عشق» از انتشارات عصر داستان در فهرست نهایی قرار داشت. طراحی گرافیك این سه عنوان را هم مجید زارع انجام داده بود. به ‌این ترتیب، با چهاربار حضور موفق درمیان زیباترین كتاب‌های جهان، مجید زارع جایگاه خود را در صدر طراحان گرافیك برتر جهان تثبیت كرده است. به‌ امید آن‌كه در‌ سال ۲۰۱۷ جایزه‌ نخست این مسابقه را دریافت کند.
كتاب‌های برگزیده‌شده به‌طور كامل بار دیگر در نمایشگاه كتاب فرانكفورت در اكتبر ۲۰۱۶ به‌نمایش درخواهند آمد.
این مسابقه، از ‌سال ۱۹۶۳ تاکنون همه‌ساله در آلمان برگزار می‌شود و نتیجه‌ نهایی داوری آن در نمایشگاه بین‌المللی لایپزیک اعلام می‌شود. تا ‌سال ۲۰۰۷ میلادی، ایران امکان حضور در این نمایشگاه را نداشت، اما با تلاش‌های ناشر بخش خصوصی، کتاب‌های زیبای ایرانی نیز به‌ جمع زیباترین کتاب‌های جهان پیوستند و برگزارکنندگان این نمایشگاه بین‌المللی مراسم افتتاحیه را در برابر غرفه‌ ایران در ‌سال ۲۰۰۸ برگزار کردند تا به ‌کشور افزوده شده، به ‌جمعشان خوشامد بگویند.
هدف این نمایشگاه، نشان دادن ارزش کتاب به دست‌اندرکاران فرهنگ مکتوب است تا بدانند کتاب را می‌توان به ‌صورت یک اثر جاودانه‌ هنری نیز تولید کرد که خریدار و خواننده نه‌تنها از خواندن محتوای آن لذت ببرد، بلکه با نگاه کردن به‌زیبایی‌های نهفته در لابه‌لای صفحه‌ها از لذت بصری نیز برخوردار شود و گنجینه‌ کوچکش را همواره پاس بدارد و بر مالکیت آن ببالد.

 


تعداد بازدید :  242