شماره ۸۰۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تحریم پوتین شدند
57نفر از نمایندگان پارلمان اروپا از فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستند طرحی برای تحریم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری و 28 مقام دیگر روسیه را به دلیل ادامه محاکمه نادیا ساوچنکو خلبان اوکراینی ارایه کند که متهم به مشارکت در قتل دو خبرنگار روس شده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسیا سگودنیا نوشت: نمایندگان پارلمان اروپا در نامه به موگرینی، رئیس‌جمهوری و گروهی از مقام‌های روسیه را به‌عنوان مسئول تصمیم‌گیری سیاسی برای ربودن ساوچنکو و انتقال به روسیه، حبس و اعلام اتهام‌های وی معرفی کرده‌اند. در این نامه آمده است: باید تحریم‌ها در مورد تعدادی از مقام‌های روس اعمال شود که مسئول قانونی نشان دادن اعمال روسیه در انظار جامعه جهانی هستند.

مرکل همچنان محبوب است
نتایج یک نظرسنجی نشان داد، حمایت از صدراعظم آلمان به بالاترین میزان خود طی یک‌سال اخیر رسیده اما این محبوبیت شامل حزب محافظه‌کار وی نشده است. به گزارش رویترز، نظرسنجی نورسا نشان داد، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به دلیل سیاست‌ مرزهای بازش در قبال پناهجویان با برخی مخالفت‌ها درکشورش مواجه شده است، توانسته 50‌درصد آرای موافق را درمقابل رقیبش زیگمار گابریل از حزب سوسیال‌ دموکرات کسب کند. میزان محبوبیت مرکل در این نظرسنجی در مقایسه با آخرین نظرسنجی 2‌درصد افزایش داشته است. با این حال محبوبیت ائتلاف محافظه‌کاران آلمان که متشکل از حزب دموکرات مسیحی مرکل و اتحادیه سوسیال مسیحی باوارایی است، همچنان در نرخ 35‌درصد ثابت مانده است. درمقابل حزب «جایگزین برای آلمان» که انتظار می‌رود عملکرد خوبی در انتخابات روز یکشنبه آلمان داشته باشد، شاهد رشد محبوبیت 10‌درصدی بوده است. انتخابات روز یکشنبه از منظر بسیاری آزمون انتخاباتی برای مرکل و سیاست مهاجرتی وی خواهد بود.

مرگ وزیر جنگ داعش در سوریه
برخی مسئولان آمریکایی از کشته شدن «وزیر جنگ» داعش در حمله هوایی هفته گذشته ائتلاف آمریکا در شمال شرق سوریه خبر دادند. به گزارش رأی الیوم، مسئولان رسمی پنتاگون تأیید کرده‌اند که ابوعمر الشیشانی(چچنی)، وزیر جنگ داعش و از ارشدترین فرماندهان این گروه تروریستی که نام اصلی وی «ترخان تیمور آزوویچ باتیراشویلی» است در حمله چهارم مارس ائتلاف آمریکا در منطقه الشدادی در شمال شرق سوریه هدف قرار گرفت. اما این منابع اعلام نکردند وی در این حمله کشته شده یا خیر. برخی منابع دیگر آمریکایی می‌گویند که الشیشانی در این حمله کشته شده است. گفته می‌شود الشیشانی به جای «ابوعبدالرحمان البیلاوی» وزیر جنگ پیشین داعش انتخاب شده بود که در یک حمله در عراق از پای درآمد. مسئولان آمریکایی تنها پس از جمع‌آوری اطلاعات پس از حمله، درباره موفقیت عملیاتشان صحبت می‌کنند به همین دلیل به احتمال زیاد عمر الشیشانی، که یکی از مسئولان ارشد نظامی داعش به حساب می‌آید در این حمله کشته شده است.

واکنش کاخ‌سفید  به رد دعوت اوباما از سوی نتانیاهو
کاخ‌سفید روش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در رد دعوت رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار دو‌جانبه را «زشت» توصیف کرد. به گزارش اسکای‌نیوز عربی، جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید گفت: «اسراییل» خوب بود به جای اعلام در رسانه‌ها، مخالفت خود با نشست پیشنهاد شده برای دیدار با باراک اوباما (رئیس‌جمهوری این کشور) را مستقیما به کاخ‌سفید اعلام می‌کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صراحتا اعلام کرد، با توجه به سفر کنونی جو بایدن،‌ معاون ریاست‌جمهوری آمریکا به فلسطین اشغالی، دلیل مخالفتش با دیدار مذکور فاصله گرفتن از فعالیت‌ها و رقابت‌های انتخاباتی آمریکاست. این موضع‌گیری جدیدترین حلقه زنجیره روابط گسترده و قوی میان رهبر راست‌گرای رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکاست که هنوز از اختلافات عمیق به وجود آمده در مورد توافق هسته‌ای که ‌سال گذشته میان قدرت‌های جهان به رهبری آمریکا و ایران به امضا رسید، بهبودی کامل نیافته است.

اپوزیسیون ترکیه از اردوغان شکایت کرد
حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه شکایتی را علیه دولت این کشور تنظیم و آن را به کمک و حمایت از یک سازمان تروریستی متهم کرده است. به نوشته روزنامه حریت، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه موسوم به «مردم جمهوری‌خواه» شکایتی را علیه مقام‌های ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه شامل رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری، احمد داووداوغلو،‌ نخست‌وزیر و‌هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه به اتهام حمایت و کمک به یک سازمان تروریستی تنظیم کرده است. در این شکایت، دولت آنکارا به همدستی در خشونت‌های صورت گرفته از سوی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم است؛ گروهی که خود آنکارا آن را یک سازمان تروریستی می‌داند.


تعداد بازدید :  260