شماره ۸۰۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
کلینتون و ترامپ، پیروز انتخابات دومین سه‌شنبه بزرگ آمریکا

دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در «دومین سه‌شنبه بزرگ» پیروز شد. شبکه تلویزیونی سی.ان.ان روز چهارشنبه گزارش داد: ترامپ در سه ایالت میشیگان، می‌سی‌سی‌پی و ‌هاوایی توانست سایر رقبای خود را شکست دهد.
دومین انتخابات سه‌شنبه بزرگ برابر با هشتم ماه مارس (18 اسفندماه) پس از سه‌شنبه بزرگ برابر با اول ماه مارس برگزار شد؛ نامزدهای ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در چهار ایالت، می‌سی‌سی‌پی، میشیگان، ‌هاوایی و آیداهو به رقابت پرداختند. این درحالی بود که دموکرات‌ها در این روز تنها در دو ایالت میشیگان و می‌سی‌سی‌پی به رقابت پرداختند. ترامپ در‌ هاوایی پس از اتمام شمارش آرا، 42.4‌درصد آرا را به دست آورد و پس از وی تدکروز با 32.7‌درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت. تد کروز توانست تنها در ایالت آیداهو، رقیب هم‌حزبی خود ترامپ را شکست دهد.
هیلاری کلینتون و برنی سندرز دو نامزد ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا نیز هریک به ترتیب در ایالت می‌سی‌سی‌پی و میشیگان پیروز شدند. به گزارش ایرنا؛ انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، پنجاه‌وهشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است که قرار است در هشتم ماه نوامبر سال ‌جاری میلادی بین دو نامزد اصلی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار شود. انتخابات درون‌حزبی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از اول فوریه سال جاری میلادی از ایالت آیووا آمریکا آغاز شد. هیلاری کلینتون در جریان برگزاری انتخابات درون‌حزبی تاکنون توانسته در 13 ایالت پیروز شود، این درحالی است که رقیب هم‌حزبی وی برنی سندرز در 9 ایالت پیروز شده است. دونالد ترامپ نیز در جریان انتخابات درون‌حزبی که از اول ماه فوریه تا هشتم ماه مارس برگزار شد از مجموع 27 ایالتی که در آنها برای جمهوری‌خواهان انتخابات درون‌حزبی برگزار شده، توانست در 15 ایالت پیروز شود. پیشتازی‌های دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش‌های منفی را به همراه داشته است. سی.ان.ان در ویژه‌برنامه امانپور گزارش داد که پیروزی ترامپ در انتخابات درون‌حزبی در اول ماه مارس، آمریکاییان را «عصبی» کرد و تنها چهار ساعت پس از اعلام نتایج نهایی، جست‌وجوی عبارت نحوه درخواست پناهندگی از کانادا از سوی کاربران آمریکایی 350‌درصد افزایش یافت. هشتمین دور انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا همزمان در چهار ایالت این کشور در دومین سه‌شنبه بزرگ برگزار شد. براساس متمم 22 قانون اساسی آمریکا، دوره ریاست‌جمهوری این کشور چهارساله است. البته رئیس‌جمهوری می‌تواند با رأی مردم حداکثر در دو دوره چهارساله زمام امور را در دست داشته باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، پنجاه‌وهشتمین دوره انتخابات چهارساله ریاست‌جمهوری این کشور برای انتخاب چهل‌وپنجمین رئیس جمهوری و چهل‌وهشتمین معاون اول رئیس‌جمهوری است. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر پایه نظام دو حزبی این کشور برگزار می‌شود و مراحل مقدماتی آن تقریبا یک‌سال پیش از هر انتخابات آغاز می‌شود.


تعداد بازدید :  208