شماره ۸۰۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
توزیع میوه‌های شپشی به معلمان تکذیب شد
دفن ۲۷ تن میوه قاچاق در چاه‌های مخصوص

شهروند| بازار میوه و تره‌بار تهران طی اسفند ماه با چالش میوه‌های قاچاق دست‌وپنجه نرم کرد. ورود میوه‌های لوکس و گران‌قیمت به بازار با قیمت‌های نجومی تنها یک‌وجه از این چالش بود. احتمال آلودگی این میوه‌ها به ویروس و آفت‌های مختلف نگرانی سرایت این آفت‌ها به بقیه میوه‌ها سبب شد مسئولان تصمیم به امحای این محصولات بگیرند. این درحالی است که طی روزهای اخیر حدود 31 تن میوه قاچاق در بازرسی‌های اخیر از میدان میوه و تره‌بار و مراکز عرضه میوه لوکس کشف و از این میزان 27 تن به علت غیربهداشتی بودن امحا شد. درهمین راستا روز گذشته علی‌اکبر پوراحمدنژاد دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران خبر از امحای ۲۷ تن از میوه‌های قاچاق کشف شده و دفن بقایای آن در چاه‌های مخصوص داد. به گفته این مقام مسئول میوه‌ها از یک هفته پیش، از میدان میوه و تره‌بار و مراکز عرضه میوه لوکس کشف، جمع‌آوری و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران منتقل شد. دیروز پس از دریافت استعلام‌های لازم و این‌که مراجع بهداشتی ۲۷ تن از این میوه‌ها را غیربهداشتی و مضر برای سلامت جامعه اعلام کردند، با حضور دستگاه‌های مربوط، ‌کار امحا انجام شد.
پوراحمدنژاد درهمین راستا افزود: اگر سلامت این میوه‌ها تأیید می‌شد، به‌ جای نابودکردن، ‌تصمیم دیگری گرفته می‌شد که یکی از تصمیمات، استفاده از آنها برای مصارف کود پیش‌بینی شده بود اما به ‌علت غیربهداشتی اعلام‌شدن چاره‌ای جز نابودسازی نداشتیم، البته برای ۴ تن دیگر از این میوه‌های کشف‌ شده که استعلام بهداشتی و دیگر استعلام‌های آنها نیز مثبت اعلام شده است، هنوز تصمیم‌گیری نشده و فرآیند تصمیم‌گیری ادامه دارد. درهمین راستا مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات به ابتلای میوه‌های قاچاق به آفت شپشک اشاره کرد و افزود: حتی پس از امحا نیز ممکن است باقی‌مانده این میوه‌ها عاملی برای انتقال این آفت به باغ‌های کشور باشد و براین اساس نمی‌توان آن را توزیع کرد. به همین دلیل دستور دفن آن در محیطی ایمن و دور از شهر صادر شده است. به گفته این مقام مسئول درصورت مصرف این میوه‌ها احتمال دارد بیماری به انسان سرایت نکند اما درصورت مجاورت باقی‌مانده این میوه‌ها درکنار یک باغ، احتمال شیوع آفت شپشک به آن باغ وجود دارد، بنابراین به هیچ‌وجه نباید این میوه‌ها به مصرف انسانی برسند و توزیع شوند.
شایعه توزیع در یزد
ازسوی دیگر روز گذشته شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر آن‌که نارنگی‌های ممنوعه‌ای که قرار بود در استان یزد امحا شود، میان فرهنگیان توزیع شد. درهمین راستا محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفط نباتات اعلام کرد: بررسی‌های امروز نشان داد که این میوه‌ها برای مصرف انسانی در این استان توزیع نشده است. او درباره این شایعه افزود: نمایندگان ما در این استان موضوع فوق را بررسی و از مدیریت اموال تملیکی یزد هم استعلام کردند، چنین خبری صحت ندارد. همچنین درحال حاضر مدارک موجود نشان می‌دهد که همه محصولات قاچاق کشف‌شده امحا شده‌اند، ضمن این‌که هر محموله‌ای کشف شده به حفظ نباتات گزارش شده است.


تعداد بازدید :  71