شماره ۸۰۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
پایان تبهکاری‌های 257 سارق در دو ماموریت ویژه

شهروند|  257 سارق و زورگیر در دو ماموریت ویژه کارآگاهان پلیس پایتخت و غرب استان تهران دستبند به دست گرفتار شدند.
نخستین ماموریت مربوط به کارآگاهان پلیس پایتخت بود. صبح دیروز 137 سارق و زورگیر در تله ماموران پلیس پایتخت گرفتار شدند و همگی آنها دستبند به دست به حیاط پلیس آگاهی منتقل شدند. عملیات دستگیری این سارقان از سه‌شنبه‌شب گذشته آغاز شد و تا صبح روز چهارشنبه پایان یافت. همه آنها یا زورگیر بودند یا سارقان منزل و لوازم خودرو که در قالب باندهای مختلف تبهکاری‌های خود را ادامه می‌دادند.
آشنایی شوم
در میان دستگیرشدگان زورگیران پایتخت، دختر جوانی به نام شهلا به چشم می‌خورد. جرمش مانند بقیه سرقت و زورگیری است. چند وقتی می‌شود که وارد باند زورگیران شده و از این راه امرار معاش می‌کند. شهلا می‌گوید که بعد از آشنایی با پسر مورد علاقه‌اش به چنین سرنوشت تلخی دچار شده و به این راه افتاده است. گفت‌وگو با این دختر را بخوانید.
چند ‌سال داری؟
24سال.
جرمت چیست؟
سرقت خودرو و لوازم خودرو.
چطور سرقت می‌کردی؟
با پسر مورد علاقه‌ام و یکی دیگر از دوستانش با خودروشان به سرقت می‌رفتیم.
نقش تو در سرقت‌ها چه بود؟
من بیشتر در محل سرقت نگهبانی می‌دادم تا اگر مورد مشکوکی دیدم، به آنها خبر بدهم.
چرا به یک سارق تبدیل شدی؟
معتاد به شیشه‌ام. برای فراهم کردن پول مواد باید دست به این کار می‌زدم.
چرا معتاد شدی؟
7‌سال قبل در پارکی نشسته بودم که با پسر جوانی آشنا شدم. او شروع به حرف زدن کرد و در ادامه آشنایی‌مان بیشتر شد. تا جایی‌که به من پیشنهاد دوستی داد. ابتدا به صورت تلفنی با هم ارتباط داشتیم تا این‌که پیشنهاد ازدواج داد و من هم فریب خوردم. او قول داده بود که با خانواده‌اش به خواستگاری من بیاید. به همین دلیل به او اعتماد کردم و او هم مرا چندین‌بار به پاتوق دوستانش دعوت کرد که فهمیدم او معتاد است. قصد داشتم از او جدا شوم اما با چرب‌زبانی مرا فریب داد و بعد هم کم‌کم مرا هم معتاد کرد و این آغاز بدبختی و گرفتاری من شد.
خانواده‌ات کجا هستند؟
پدر و مادرم مدتی بعد متوجه شدند که من معتاد شده‌ام. خیلی تلاش کردند مرا نجات دهند. آنها چندین‌بار مرا در کمپ بستری کردند تا اعتیادم را ترک کنم اما هر وقت از کمپ بیرون آمدم دوباره دوستان ناباب مرا تشویق به مصرف کردند. حتی آنها برای من مغازه لباس‌فروشی باز کردند تا سمت اعتیاد نروم؛ اما نشد.
چرا دست به سرقت زدی؟
مدتی قبل پسر مورد علاقه‌ام پیشنهاد داد و گفت از این راه پول بیشتر به دست می‌آوریم و بیشتر مواد می‌کشیم و من هم قبول کردم البته من چند بار بیشتر با آنها نرفتم که پول آنچنانی هم به من ندادند.
اخاذی پس از آزادی از زندان
یکی دیگر از متهمان مردی است که در پوشش مامور وزارت اطلاعات از شهروندان سالخورده اخاذی میلیونی می‌کرد. او که چند‌ سال قبل هم به همین اتهام به زندان رفته بود 11 ماه قبل پس از آزادی بار دیگر دست به تبهکاری زد.
چرا دستگیر شدی؟
به جرم اخاذی.
شیوه‌ات چیست؟
اول طعمه‌هایم را از بین افراد شیک‌پوش و سالخورده انتخاب می‌کردم؛ بعد به بهانه‌ای با آنها سر حرف زدن را باز می‌کردم و از مشکلات اقتصادی می‌گفتم. آن‌قدر دراین‌باره حرف می‌زدم که حرف‌های مرا تأیید کنند. وقتی آنها حرف‌های مرا تأیید می‌کردند می‌گفتم صدایشان با دستگاه ضبط شده و بعد هم بی‌سیم و اسلحه‌ام را نشانشان می‌دادم. پس از این خودم را مامور معرفی می‌کردم و می‌گفتم باید با من  بیایند؛  از این طریق دست به اخاذی می‌زدم.
طعمه‌هایت را کجا انتخاب می‌کردی؟
معمولا در خیابان‌های بالای شهر و نزدیک بانک‌ها؛ چون باید از حسابشان پول برمی‌داشتند و به‌عنوان وثیقه در اختیار من می‌گذاشتند.
از چند نفر به این شیوه اخاذی کردی؟
چهار نفر.
چرا از همه 15‌میلیون تومان می‌گرفتی؟
چون این حداکثر سقف برداشت پول از حساب‌ها بود و بانک‌ها از این مبلغ بیشتر به صورت نقدی نمی‌دادند.
چطوری حرف‌هایت را باور می‌کردند؟
آدرس خانه و تلفن‌شان را می‌گرفتم و به آنها می‌گفتم فردا سرباز اداره را می‌فرستم تا شما را برای بازجویی به اداره بیاورند و آنجا پول یا رسید شما را تحویل می‌دهم، آنها هم قبول می‌کردند.
قبلا به چه جرمی به زندان رفتی؟
باز هم به اتهام اخاذی.
آن زمان از چند نفر اخاذی کردی؟
از 11 نفر اخاذی کردم که بعد دستگیر شدم.
چرا پس از آزادی دوباره ادامه دادی؟
به پول نیاز داشتم.

72‌درصد از سارقان سابقه‌دار هستند

در ادامه سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده تهران بزرگ از عملیات گسترده پلیس آگاهی در سطح شهر تهران و شهرستان‌های اطراف تهران و برخورد با سارقان خبر داد و گفت: «در عملیات سه‌شنبه ‌شب گذشته پلیس 137 سارق به عنف، منزل و خودرو دستگیر شدند که 72‌درصد آنها سابقه‌دار هستند. دستگیرشدگان در قالب 28 باند سرقت بودند که 15 باند در سرقت به عنف فعالیت می‌کردند و 90 نفر نیز کیف‌قاپ و زورگیر بودند.» فرمانده انتظامی تهران در حاشیه طرح دستگیری 137 سارق و زورگیر پایتخت گفت: «در‌ سال آینده نیز طرح امنیت محله‌محور و همچنین طرح امنیت و آرامش در پارک‌ها و بوستان‌های پایتخت اجرا خواهد شد. درباره طرح امنیت و آرامش، تمرکز ما بیشتر در برخورد با مزاحمت‌ها، موادمخدر و موارد اینچنینی است که در 6 ماهه نخست‌ سال نیز با جدیت اجرا خواهد شد.» رئیس پلیس تهران بزرگ با بیان این‌که 137 سارقی که دستگیر شدند، نیز با اجرای همین طرح با آنها برخورد شد، گفت: «در این ایام اقدامات مضاعفی از سوی پلیس آغاز خواهد شد؛ علاوه بر این‌که نیروهای پلیس به صورت پیاده، خودرویی و نامحسوس در سطح مراکز خرید و بازارها حضور خواهند داشت، تصمیم بر این شده تا 29 اسفندماه دفاتر صدور گذرنامه و پلیس مهاجرت فعالیت خود را تا عصر ادامه دهند و در ایام نوروز فعالیت برخی از این دفاتر نیز در ایام نوروز ادامه داشته باشد. همچنین کمیسیون‌هایی که هر دو هفته یک‌بار تشکیل جلسه می‌داد به منظور رسیدگی سریع‌تر به درخواست شهروندان هر 48 ساعت یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد.»
دستگیری شبانه 120 سارق در غرب استان تهران
همزمان با ماموریت ماموران پلیس پایتخت در عملیاتی ویژه 120 سارق سابقه‌دار در غرب استان تهران نیز دستگیر شدند. برای افزایش ضریب ایمنی غرب استان تهران در برابر سارقان، طی عملیات ویژه‌ای 120 سارق سابقه‌دار دستگیر شدند که پس از طی مراحل اداری به مراجع قضائی معرفی خواهند شد. این سارقان به بیش از 200 سرقت خانه، خودرو و جیب‌بری
 اعتراف کردند.


تعداد بازدید :  110