شماره ۸۰۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
خبر

معاون دادستان کل کشور: برخی عوامل نمایندگان مجلس نقش مهمی در تجاوز به منابع طبیعی دارند
شهروند| معاون قضائی دادستان کل کشور و جانشین دبیر شورایعالی حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی گفت: نمایندگان مجلس وظایف بسیار سنگینی دارند اما در بحث تجاوز به اراضی و منابع طبیعی برخی از عوامل آنها نقش مهمی دارند.
محمدجواد حشمتی روز چهارشنبه در دهمین نشست هم‌اندیشی شورای حفظ حقوق بیت‌المال افزود: متاسفانه تروریسم محیط ‌زیست و اراضی ملی در کشور سبب شده به منابع طبیعی و محیط‌ زیست لطمه بزرگی وارد شود و عده‌ای نیز به‌عنوان تروریست محیط ‌زیست به اراضی ملی لطمه سنگینی وارد کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، او اظهار داشت: در اجرای برخی از طرح‌ها در حوزه اراضی کشور شاهد کوتاهی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی نیز بوده‌ایم، درحالی‌که قوانین و مقررات در همه زمینه‌های حفظ سواحل دریاها، تالاب، منابع طبیعی و حریم رودخانه‌ها بسیار شفاف است.
معاون قضائی دادستان کل کشور تاکید کرد: رسیدگی به شکایات افراد در مراجع قضائی در این زمینه مشکلی ندارد، اما ماده 25 قانون ساماندهی اراضی، دادگستری را موظف کرده برای رسیدگی به اختلافات منابع طبیعی و اراضی، دادگاه‌های تخصصی تشکیل دهد.
حشمتی با بیان این‌که در تمام زمینه‌های حفظ محیط‌ زیست و منابع طبیعی قوانین شفافی در کشور داریم، گفت: دفاتر حقوقی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تعلل می‌کنند؛ درحالی‌که اقدامات آنها خسارت غیرقابل جبرانی را به اراضی و محیط‌ زیست کشور وارد می‌کند.
او اظهار داشت: تخریب واحدهای احداثی در اراضی ملی نیز ثروت کشور را هدر می‌دهد زیرا بنایی که احداث شده با سرمایه‌گذاری‌های زیادی ساخته می‌شود و از بین بردن آن نیز خسارت زیادی به منابع ملی وارد می‌کند.
حشمتی با اشاره به وضع روستاهای کشور اظهار داشت: امروز روستاها وضع اسفباری پیدا کرده‌اند زیرا با تبدیل زمین‌های کشاورزی و روستایی به ویلاها، ساختمان‌ها و رستوران‌ها عملا دامداری، مرغداری و کشاورزی در روستاها از بین رفته و آنها بیشتر به شهرها نیازمند شده‌اند و حالت روستایی خود را از دست داده‌اند و فشار مقامات اجرایی در برخی از مناطق و استان‌ها نیز سبب شده برای صنعتی شدن بسیاری از اراضی ملی از دست دولت خارج شود و تغییر کاربری‌ها نیز در روستاها به هتل، پمپ بنزین، تالارهای پذیرایی، مهمانپذیرها و سایر مراکز خدماتی انجام شده و از این طریق هزاران هکتار از زمین‌های کشور در معرض نابودی قرار گرفته است.
حشمتی اظهار داشت: ما باید به مسأله پیشگیری و تجاوز به منابع طبیعی بیش از پیش توجه کنیم به‌طوری که در قانون اساسی، ماده 156 نیز این مسأله را بسیار جدی تلقی کرده است. او اظهار داشت: متاسفانه نگاه امروز به محیط‌ زیست صرفا سوءاستفاده و بهره‌برداری است و عده‌ای به دنبال لطمه زدن به جنگل‌ها، رودخانه‌ها، سواحل، آب و خاک کشور هستند و این در محیط ‌زیست کشور اختلالات زیادی به وجود آورده است.

پایتخت از فقر فضای سبز رنج می‌برد
شهروند| پایتخت با فقر فضای سبز روبه‌رو است. سال‌هاست در هفته درختکاری مسئولان مختلفی از سازمان حفاظت محیط‌ زیست تا مسئولان شهری از وضع نامناسب فضای سبز و پایین بودن سرانه فضای سبز شهری در پایتختی حکایت می‌کنند که زیر بار آلودگی با آسمان آبی خداحافظی کرده است. امسال نوبت مدیرکل محیط‌ زیست استان تهران بود تا در مراسم افتتاحیه نهضت درختکاری در پارک پردیسان با اشاره به این‌که توسعه فضای سبز یکی از رویکردهای اصلی دولت است، اعلام کند که «فقر سرانه فضای سبز همچنان در تهران وجود دارد.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، محمد‌هادی حیدرزاده با اشاره به این‌که فضای سبز در تلطیف و کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد، گفت: «با همه تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده همچنان با فقر سرانه فضای سبز به علت تراکم بالای جمعیتی مواجه هستیم و امیدواریم که این‌گونه فعالیت‌ها و اقدامات بتواند در کاهش معضلات زیست‌محیطی در تهران و افزایش سرانه فضای سبز کمک کند.»
حیدرزاده با بیان این‌که امروز از بخشی از نهضت درختکاری که کاشت هشت‌هزار اصله نهال در پارک طبیعت پردیسان بوده رونمایی شد، ادامه داد: «نهضت درختکاری شروع کار است و این روند باید ادامه داشته باشد. فقط امروز بیش از 3‌هزار درخت با حضور مردم، دانش‌آموزان و طبیعت‌دوستان غرس و حدود 200 درخت مثمر نیز به مردم و علاقه‌مندان اهدا شد.»
او با یادآوری این‌که توسعه فضای سبز اهمیت دارد، تاکید کرد: «نگهداری آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، همچنین گونه‌های کاشت شده در تهران، باید مطابق با اقلیم این استان باشد. به‌ویژه با توجه به کمبود آب، آب‌بری درختان غرس شده باید کم باشد که به این موضوعات در طرح نهضت درختکاری توجه شده است.»

 


تعداد بازدید :  117