شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
دستمزد اندک بازیگری در برابر مشکلات فراوان

بابك  حميديان بازيگر

به دنبال گفته های امین تارخ درباره وضع امنیت شغلی صنف بازيگران سينما اشاره کردند که:« بسیاری از مطالبی که درباره دستمزد بالای بازیگران مطرح می‌شود، هیاهویی برای هیچ است». به اعتقاد من که نمونه ای از بازیگرانی هستم كه در اين سال‌ها در سينما به يك اوج نسبي رسيده‌ام، بايد اين‌جا مطرح كنم كه از طريق دستمزد كار بازيگري تاكنون نتوانسته‌ام حتي خانه و ماشين خريداري كنم. اساسا انگار ما از راه بازيگري و دستمزدهايمان به خواستگاه‌هاي مادي نخواهيم رسيد. هرچند اين ماجرا براي بازيگرانی که در عرصه هنر و برای بالا بردن  اهمیت هنرکار می کنند، از اهميت بالايي برخوردار نيست،  اما اهميت آن زماني دوچندان مي‌شود كه در ديدگاه‌هاي اشتباهي كه گاهي در جامعه  نسبت به بازيگران مطرح مي‌شود، افراد را با دستمزد‌هاي آنچناني از بازیگری خطاب مي‌كنند، اين در حالي است كه عمر مفيد بازيگراني كه مي‌توانند در سينما در اوج باشند را در نظر
 نمی گیرند و تا جايي اين ديدگاه‌ها آزاردهنده مي‌شود كه گاهي بدون اطلاع از مبلغ پايين مستمري بازيگران كم‌كار سينما مطرح مي‌شود.
از سوي ديگر بايد در نظر گرفت بازيگري علاوه بر اين‌كه يكي از فرسايشي‌ترين شغل‌هاي دنيا محسوب مي‌شود، به نسبت مخاطرات و مشكلاتي كه براي فرد به‌جا مي‌گذارد چندان بازخورد مالي ندارد. هر بازيگري شايد با اين دغدغه روزگار جواني‌اش را سپري كند كه آيا مي‌تواند در سال‌هاي ميانسالي‌اش براي خود اندوخته مالي داشته باشد يا اين امر برايش بعيد و دور از انتظار خواهد بود.
اگر از دستمزد‌هاي كلان بازيگران سخن مي‌گوييم اين را هم بايد بدانيم این دستمزد دربرابر خطراتي كه براي يك بازيگرممکن است  اتفاق بیفتد بسیار ناچیز است. مي‌توان آرشيوي از انواع مصايب و مشكلاتي كه براي بازيگران پيش آمده را تهيه كرد و پس از آن درباره دستمزد آنها سخن گفت. بايد اين احتمال را در نظر گرفت كه يك بازيگر شاید سر يكي از كارهايش برايش اتفاق ناگواري بيفتد و براي هميشه شغلش را از دست بدهد يا چند ماه را بستري و خانه‌نشيني باشد. يادآوري مي‌كنم كه از ياد نبريم كه بازيگري عمر كاري بالايي براي هيچ‌كدام از بازيگران سينما محسوب نمي‌شود.


تعداد بازدید :  63