شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
هر جوان هلال‌احمری، یک اهدا‌کننده عضو

میرلله گانی معاون امور جوانان و دانشجویی سازمان جوانان هلال‌احمر

متناسب با اصول و اهداف جمعیت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ مبنی بر حمایت از سلامت انسان‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه، ‌سال 88 تفاهمنامه‌ای بین سازمان جوانان هلال‌احمر و بیمارستان مسیح‌دانشوری امضا شد تا فرهنگسازی برای ترغیب افراد به گرفتن کارت اهدای‌عضو صورت گیرد.
این طرح با توجه به فعالیت‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفت‌ سال 89 به‌عنوان بزرگترین پروژه بشردوستانه در فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال‌احمر شناخته شد. درحال‌حاضر هم 145‌ هزارنفر از اعضای سازمان جوانان کارت اهدای‌عضو دارند و این تعداد در آینده‌ای نه‌چندان دور بیشتر هم خواهد شد. متاسفانه در طول مدتی که سازمان جوانان اقدام به توزیع کارت اهدای‌عضو کرده است، 4 نفر از اعضای جوان این سازمان دچار مرگ‌مغزی شدند که با اهدای اعضای خود توانستند زندگی‌های زیادی را به دیگران ببخشند.
محمدامین قاسمی، یکی از اعضای هلال‌احمر در شاخه دانش‌آموزی بود که با اهدای 18 عضو خود، بالاترین اهدا‌کننده عضو در کشور بوده است. از آنجایی که سازمان جوانان با جوانان بسیاری در ارتباط است، می‌تواند بستر مناسبی برای تشویق جوانان به این اقدام بشردوستانه باشد. هرچند با تمام وجود آرزو داریم که هیچ حادثه‌ای برای کسی اتفاق نیفتد اما باید قبول کنیم که بیماران زیادی در کشور وجود دارند که چشم‌انتظار کمک هستند. از طرفی متاسفانه تعداد زیادی مرگ‌مغزی بر اثر تصادفات رانندگی در کشورمان اتفاق می‌افتد که هرکدام از آنها می‌توانند با اهدای اعضای خود امید را به خانواده‌های زیادی بازگردانند.
یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌هایی که سازمان جوانان مدنظر دارد، فرهنگسازی بین جوانان است تا آنها به این کار تشویق شوند. در کشور ما حتی اگر افراد کارت اهدای‌عضو هم داشته باشند، باز نیاز است تا خانواده فردی که دچار مرگ‌مغزی شده رضایت دهد. این‌که خانواده‌ها از نزدیک ببینند که خود فرزندانشان قبل از این‌که حادثه‌ای برایشان اتفاق بیفتد به این کار مشتاق هستند، قطعا در زمان حادثه راحت‌تر به اهدای عضو رضایت خواهند داد.
شعاری که امسال ما برای این اقدام بشردوستانه سرلوحه قرار دادیم، این است که هر جوان هلال‌احمری، یک اهدا‌کننده عضو باشد. در ‌سال جدید با مسئولانی که در این زمینه فعال هستند، مذاکرات زیادی انجام دادیم و تلاش می‌کنیم تا از تمام توان سازمان در این موضوع خاص بهره ببریم. آگاهی‌رسانی و ترویج فرهنگ نوعدوستی و اهدای عضو 2 اقدام اساسی سازمان جوانان در آینده خواهد بود.


تعداد بازدید :  52