شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
واكنش «خانه سينما» به نسبت دادن سياه‌نمايي در سينماي مستند

مراسم پایانی بخش فیلم مستند شانزدهمین جشن سینمای ایران با صحبت‌های مدیرعامل خانه سینما درباره موضوع سیاه‌نمایی در سینمای مستند
 همراه شد.  
محمدمهدي عسگرپور با اشاره به موفقیت فیلم رخشان بنی‌اعتماد در جشنواره ونیز گفت: آخرین مورد این قضیه فیلم «قصه‌های» خانم بنی‌اعتماد است که در جشنواره ونیز موفقیت‌هایی را به دست آورد. اگر سینمایی که این نوع فیلم‌ها هم در آن تحمل نشود دیگر نمی‌دانم چه چیزی از این سینما می‌تواند
 باقی بماند.
او با اشاره به موضوع سیاه‌نمایی که در سینمای مستند از سوی عده‌ای مطرح می‌شود، تصریح کرد: وقتی بحث سینمای مستند مطرح می‌شود موضوعاتی چون سینمای اجتماعی، سیاه‌نمایی و حضور چنین فیلم‌هایی در عرصه بین‌المللی مطرح می‌شود به‌طوری که این سیاه‌نمایی یک امر پذیرفته‌شده و قطعی از سوی کسانی تلقی می‌شود که آن را مطرح می‌کنند و کارشناسان مختلفی از تریبون‌های مختلف درباره این موضوع که امری نسبی است به‌طور قطعی صحبت می‌کنند؛ کاری که آدم‌های عاقل انجام نمی‌دهند، چون آدم عاقل در مورد مسائل قطعی هم نسبی حرف می‌زند.
عسگرپور ادامه داد: ما دنبال این هستیم که بگوییم سینمای ما نجیب است اما برخی از سینمای نانجیب حرف می‌زنند. فکر کردیم که سمیناری را بعد از این جشن با عنوان سینمای اجتماعی‌، مستند یا به‌طور روشن‌تر سیاه‌نمایی برگزار کنیم، این‌که بگوییم سیاه‌نمایی دقیقا یعنی چه؟ و برای این کار از کسانی دعوت کنیم که از سیاه‌نمایی سینمای ایران در سطح بین‌المللی ‌صحبت می‌کنند.
مدیرعامل خانه سینما با ارایه توضیحاتی درباره اهمیت سینمای مستند و نقش آن در فعالیت‌های خانه سینما عنوان کرد: صحبت درباره انجمن مستندسازان و تهیه‌کنندگان مستند در خانه سینما سخت است چرا که ما با دو انجمن بیش‌فعال روبه‌رو هستیم که سهم قابل توجهی در تعطیلی خانه سینما داشته‌اند و البته می‌توان گفت در باز شدن خانه سینما هم مؤثر بودند. برای همین رفتارهایشان همیشه دوست‌داشتنی است که ممکن است گاهی برای ما دردسر درست کنند؛ دردسرهایی که شیرین است.

 


تعداد بازدید :  54