شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
پس از کش و قوس‌های فراوان و با انتشار نام‌های سرگشاده
علی رهبری از رهبری ارکستر سمفونیک استعفا داد
نادر مشایخی و پیروز ارجمند در گفت‌و‌گو با شهروند به استعفای رهبری واکنش نشان داد

شهروند| مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران چند روز بعد از ترک ایران به مقصد کشور اتریش محل اقامت دایمی خود با ارسال نامه به رسانه‌ها رسما از سمت خود کناره‌گیری کرد.به گزارش «شهروند» علی رهبری مدیرهنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران که اسفندماه ‌سال گذشته بعد از اظهارات رئیس‌جمهوری درجمع هنرمندان مبنی بر بازگشایی مجدد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران رسما به سمت مدیریت هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران منصوب شده بود، پس از مدت‌ها کشمکش رسانه‌ای و ماجراهای پرحاشیه با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیران جشنواره موسیقی فجر با ارسال نامه‌ای از سمت خود کناره‌گیری کرد. این نامه درحالی ازسوی علی رهبری به نمایندگان برخی از رسانه‌ها از طریق پست الکترونیک ارسال شده که وی در این متن با اشاره به نام برخی از افراد حقیقی از آنها به‌عنوان مسببان اصلی بروز مشکلات و حاشیه‌های ارکستر نام برده که این رسانه به دلیل رعایت موارد حقوقی از ذکر نام این افراد خودداری کرده است. لازم به ذکر است که بعد از انتشار این نامه، آماده انتشار هرگونه پاسخ رسمی ازسوی مجموعه‌ها و افراد حقیقی پیرامون موضوعات مطرح شده، هستیم.
علی رهبری: وجود ۴ نفر تنها دلیل اینجانب برای استعفا بود
در بخشی از نامه سرگشاده‌ای که علی رهبری با عنوان «خداحافظی علی رهبری» منتشر کرده، آمده است: «برای اینجانب، بعد از ۴۰‌سال فعالیت هنری درکشورهای مختلف افتخار بزرگی بود تا درطول ۱۲ماه دوباره در مملکت خودم در خدمت شما باشم. ۱۲ماهی که ما همگی موفق شدیم، با وجود مشکلات فراوان مانند اغلب کشور‌های پیشرفته دنیا برنامه‌ای سالانه چاپ کرده و آن را عملی کنیم. او در بخش دیگری از این نامه آورده: «بنیاد رودکی از ماه‌ها شورایی درست کرده به نام شورای سیاست‌گذاری ارکستر سمفونیک با حضور:
۱. «...» نوازنده متوسط سه تار ولی بدون داشتن هیچ‌گونه فرهنگ موسیقی کلاسیک و عدم سابقه در مدیریت ارکستر سمفونیک
۲. مشاور هنری و گرداننده تمام برنامه‌های پشت پرده «...» نوازنده متوسط تنبور و کاملا نا آشنا و دور از فضای ارکستر سمفونیک شخصی که در تلاش برای به انحصار درآوردن ارکستر سمفونیک تحت سلطه شرکت هنری خودش است.
۳. مشاور هنری و رابط اعظم در خانه موسیقی و شوراهای دیگر، «...» خواننده متوسط آواز سنتی و دارای هیچ‌گونه اطلاعاتی از ارکستر سمفونیک و موسیقی کلاسیک.
۴. دلال مشاور هنری، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، استراتژی، داری قدرت مطلق وتو و اختیار تام در تمام موارد و دارای داشتن حق گفتن حرف اخر به همه افراد «...» که ایشان به‌طور کل دور از فضای موسیقی هستند. حال شما دوستان در هر مقامی که هستید، خودتان قضاوت کنید که چطور می‌شود درکنار این افراد واقعا بی‌ربط به موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک کارهای جهانی انجام داد. این افراد در ۶ماه گذشته با بی‌سوادی و ندانم‌کاری و تصمیمات غیرحرفه‌ای تماما غلط و با سلب آرامش مدام فعالیت را برای ارکستر سمفونیک غیرممکن ساختند. وجود این ۴نفر تنها دلیل اینجانب برای استعفا هستند».
نوش‌آبادی: وزارت ارشاد همچنان علاقه‌مند به همکاری با علی رهبری است
شاید بتوان سخنان حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نخستین موضع‌گیری ازسوی مسئولان ارشاد پس از استعفای رسمی علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران به حساب آورد.
سخنگوی وزارت ارشاد دوشنبه ۱۷ اسفند در بیست‌وچهارمین نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به تلاش‌های زیادی که با هدف احیای ارکسترهای سمفونیک ملی و تهران به‌ویژه از جانب شخص رئیس‌جمهوری و با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، گفت: این دو ارکستر همواره دغدغه‌های مالی داشته‌اند که با توجه به گستردگی کار آنها، تا حد زیادی طبیعی است که البته تلاش‌هایی هم با کمک شخص آقای نوبخت جهت حل این مشکلات صورت گرفته است. نوش‌آبادی اضافه کرد: با این‌که آقای رهبری درخارج از کشور بودند، تلاش زیادی انجام شد تا ایشان به کشور برگردند و مدیریت ارکسترها را برعهده بگیرند که خوشبختانه این تلاش‌ها به نتیجه رسید و در این مدت هم زحمات زیادی کشیده شد. مسأله‌ای که وجود دارد، این است که قراردادی که با آقای رهبری برای سرپرستی ارکستر ملی امضا شده است، یک‌ساله بوده که متاسفانه ایشان تقریبا در اواخر مدت قراردادشان استعفا داده‌اند که از نظر من مقداری عجولانه بود چراکه چندان منطقی به نظر نمی‌آید، کسی که قراردادش با جایی تمام می‌شود از آن‌جا استعفا دهد. البته این موضوع به سوژه خبری رسانه‌ها تبدیل شد اما من اعلام می‌کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان علاقه‌مند به همکاری با آقای رهبری است و تلاش‌های خود را در این جهت ادامه می‌دهد اما درصورت به نتیجه نرسیدن این تلاش‌ها، بهتر است مشکلات به صورت بسیار صمیمانه حل‌وفصل شود. به ‌هرحال تلاش خواهیم کرد چنانچه ناهماهنگی‌ها و نارسایی‌هایی وجود دارد، آنها را برطرف کنیم.
نادر مشایخی: حیف که علی رهبری استعفا داد
اگر تمام هم و غم خودمان را روی این موضوع بگذاریم که ما می‌خواهیم یک ارکستر حرفه‌ای داشته باشیم، این مسأله اساسا نقص دارد. در ابتدا باید هزینه‌های داشتن یک ارکستر حرفه‌ای تأمین شود و بعد ما انتظار حرفه‌ای‌شدن داشته باشیم. همه می‌دانند در ایران کارکردن با این شرایط مشکل است. با این وجود اما امروز ما داریم یک مسیر خیلی درست و سریعی را پشت سر می‌گذاریم. امروز موقع آن نبود که علی رهبری استعفا دهد. حیف..حیف..حیف.. ما باید راهی پیدا کنیم که این مشکلات حل شود. ما باید ببینیم چطور می‌شود با امکاناتی که وجود دارد یک ارکستر خوب درست کرد. همیشه باید مثل علف هرز باشیم که نتوانند ما را از بین ببرند. باید هر وقت از ریشه کنده شدیم، دوباره جای دیگری دربیابیم. باید بدون داشتن امید مسیر را ادامه داد چون داشتن امید یعنی ایجاد امکان ناامیدی.  این رهبر ارکستر و آهنگساز در بخش دیگری از سخنانش در مورد فعالیت ارکستر سمفونیک در دوران مدیریت هنری علی رهبری گفت: به نظر من خوب بود این کار به نتیجه برسد. یعنی این‌که موزیسین‌ها بتوانند از طریق کارشان زندگی کنند. کار علی رهبری خیلی خوب بود و حیف شد که استعفا داد. نادر مشایخی درپایان سخنانش به مشکل فعالیت ارکسترها در همه جای جهان هم اشاره کرد و گفت: «الان در اروپا هم روی اسپانسرها حساب می‌شود. چون بدون وجود آنها کار ارکسترها نمی‌گذرد. بنابراین نمی‌شود فقط از دولت انتظار حمایت داشت. یک ارکستر سمفونیک حداقل 6‌میلیارد تومان در طول‌ سال هزینه دارد و باید برای حل مسأله از الگوهای مختلفی استفاده کرد».
پیروز ارجمند: وزارت ارشاد نباید به این راحتی علی رهبری را از دست می‌داد
پیروز ارجمند مدیر سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آهنگساز اما مسأله را به گونه دیگری مورد واکاوی قرار داد. ارجمند درباره حضور علی رهبری در ارکستر سمفونیک و فرجام حضور این رهبر شناخته شده گفت: این موضوع دو وجه دارد. یکی از وجوه مربوط به انتقاداتی است که از نظر من به آقای رهبری وارد است. وقتی آقای رهبری به ایران آمد، جلسات متعددی با هم داشتیم و من توصیه‌هایی داشتم که درصورت پیگیری همان روند امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم. من پیشنهاد کردم شورای فنی ارکستر سمفونیک درکنار آقای رهبری باشد و آقای رهبری را در پیشبرد کارهای ارکستر همراهی کند. ارجمند با اشاره به لیست کسانی که به انتخاب او در شورای فنی اولیه ارکستر سمفونیک تهران حضور داشتند، افزود: ارسلان کامکار، هوشنگ کامکار، دکترحمید عسگری، همایون رحیمیان، کریم قربانی، جاوید مجلسی، نادر مرتضی‌پور و دکتر محمدسعید شریفیان هنرمندان با تجربه‌ای هستند که سال‌ها در ایران زندگی کرده‌اند و می‌توانستند درکنار آقای رهبری به حل بسیاری از مشکلات کمک کنند. آقای رهبری این شورا را منحل کرد و در ادامه شورایی که تشکیل شد، همان شورای چهارنفره‌ای بود که در نامه استعفای آقای رهبری عامل استعفای ایشان معرفی شده‌اند. ازسوی دیگر آقای رهبری چون در ایران زندگی نمی‌کرد، تحت‌تأثیر مشاوره‌های معاونت هنری بسیاری از مشاوره‌ها را پذیرفت. در مورد تعیین حقوق نوازندگان و مدیریت ارکستر که من شخصا با واگذاری آن به بنیاد رودکی مخالف بودم، ارکسترها به این بنیاد واگذار شدند. این درحالی است که براساس قانون ارکسترها متعلق به دفتر موسیقی هستند و حتی نوازندگان ارکستر سمفونیک هم در ساختار سازمانی دفتر موسیقی کد سازمانی دارند. بنابراین از همان ابتدا مشخص بود واگذاری ارکسترها به بنیاد رودکی دیر یا زود موجب فروپاشی این ارکسترها می‌شود. آقای رهبری تنها ماند و خواست یک‌تنه مسائل را حل کند اما این مسأله امکان‌پذیر نبود. این آهنگساز و مدرس دانشگاه درپایان گفت: روی دیگر سکه آن بود که ما رهبری مورد وسوق و اعتماد جامعه موسیقی ایران را به ایران دعوت کردیم. روحیه نشاطی در کار آقای رهبری وجود داشت که می‌توانست نسل جوان را تشویق به کار بیشتر کند. با وجود فشار کار زیادی که ازسوی آقای رهبری به ارکستر وارد شد، همه آن جوان‌ها با عشق کنار ارکستر ماندند. اینها نکات بارز آقای رهبری بود. به نظر من وزارت ارشاد نباید به این راحتی علی رهبری را از دست می‌داد. درحالی ‌که می‌بینیم بودجه‌هایی در وزارت ارشاد هزینه می‌شود که ضرورتی بر هزینه‌‌کرد آنها وجود ندارد. در بخش موسیقی متاسفانه همیشه می‌گویند بحران مالی وجود دارد.


تعداد بازدید :  321