شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
ظریف در اجلاس فوق‌العاده سران اسلامی در اندونزی تأکید کرد:
نزدیکی برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی شرم‌آور است

شهروند|‌ محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، تور آسیایی خود که در آن دیدار با مقامات کشورهای آسیایی سنگاپور، تایلند، برونئی، نیوزلند و استرالیا گنجانده شده بود را از اندونزی آغاز کرد. وزیر امورخارجه که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران اسلامی به جاکارتای اندونزی رفته است، با حضور در این اجلاس طی سخنانی گفت: ایران با وجود این‌که می‌داند فشارهایی که در دهه‌های اخیر علیه این کشور اعمال شده، محصول حمایت ما از آرمان فلسطین بوده است، به این سیاست ادامه خواهد داد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد ظریف تصریح کرد: وضع فلسطین بیش ازپیش قربانی استفاده از زور توسط صهیونیست‌ها شده و ادامه اشغال وحشیانه اسراییل، مهم‌ترین اصول حقوق بین‌الملل درخصوص حمایت از حقوق بشردوستانه را نقض کرده است.
وی افزود: رژیم اسراییل برای سرپوش گذاشتن بر برنامه توسعه‌طلبانه خود جهت تغییر وضع مسجدالاقصی و اطراف آن، در پوشش اقدامات افراط‌گرایان صهیونیست؛ درحال اعمال سیاست خود در زمینه تغییر ترکیب جغرافیایی و یهودی‌سازی مسجدالاقصی و قدس است.
وزیرخارجه گفت: شورای امنیت به‌ دلایل متعدد به‌ویژه سیاست‌های یکی از اعضای دایم خود متاسفانه درجهت انجام مسئولیت خود براساس منشور ملل متحد اقدامی نکرده و اجازه داده که این تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی ادامه یابد.
وی تأکید کرد: ما به‌عنوان مسلمانان می‌بایست اختلافات خود را کنار بگذاریم و به‌ دنبال اقدامات عملی برای پایان دادن به تمامی مظاهر اشغال فلسطین در یک چارچوب سازمانی باشیم و به‌عنوان یک گام در مسیر آزادی کامل فلسطین، مانع تحقق تلاش‌های غیرقانونی اشغالگران اسراییلی برای تغییر ماهیت شهر اشغال شده قدس شویم. ظریف گفت: مسأله فلسطین و قدس شریف در قلب و مرکز توجه و اولویت اصلی ما در سازمان همکاری اسلامی قرار دارد و باید بتوانیم به وعده‌های خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم. ما امروزه با مسائل مختلفی سروکار داریم اما هیچ امری نباید ما را از توجه به موضوع اصلی و فلسفه وجودی سازمان همکاری اسلامی منحرف کند.
وزیرخارجه گفت: تعداد رو به تزایدی از بازیگران دولتی و غیردولتی درحال فاصله گرفتن از حمایت قاطع از اسراییل و سیاست‌های وحشیانه آن هستند و این مسئولیت جدیدی برای ما ایجاد می‌کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر تحقق تعهدات خود درخصوص فلسطین تأکید دارد و با وجود این‌که می‌داند فشارهایی که در دهه‌های اخیر علیه ایران اعمال شده، محصول حمایت ما از آرمان فلسطین بوده است، به این سیاست ادامه خواهد داد.
ایرنا نیز گزارش داد: محمدجواد ظریف پس از پایان نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی درجمع خبرنگاران حاضر شد و با تشریح محورهای این نشست گفت: یکی از موضوعات اساسی که ما را این‌جا جمع کرد، مسأله یهودی‌سازی شهر بیت‌المقدس و همچنین منطقه مسجد القصی بود. در این نشست ضمن بررسی این جنایات تأکید کردیم، این حرکات خلاف قوانین بین‌المللی است و از شورای امنیت خواستیم اقداماتی در این زمینه انجام دهد.
وزیر امورخارجه تأکید کرد: متاسفانه شورای امنیت تاکنون به دلیل دخالت‌های آمریکا، نتوانسته اقدام عملی در زمینه موضوع فلسطین انجام دهد. این رژیم اقدامات ناقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه بسیاری انجام داده و موجب کشتار مردم بی‌دفاع در فلسطین شده است.  ظریف در ادامه نزدیک‌شدن کشورهای اسلامی به اسراییل را شرم‌‌آور خواند و افزود: در روزگاری که برای نخستین‌بار رژیم صهیونیستی به صورت جدی در غرب مورد تهاجم قرار گرفته و سازمان‌های غیردولتی غربی علیه جنایات این رژیم موضع‌گیری می‌کنند، شرم‌آور است که برخی کشورهای اسلامی با نزدیک‌شدن به این رژیم تهاجمات غربی به رژیم صهیونیستی را جبران  می‌کنند.  
وی به نقش ایران در حمایت‌ از فلسطین اشاره کرد و اظهار داشت: ما در این نشست تأکید کردیم که با وجود فشارهایی که بر ایران وارد آمده، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه موضوع حمایت از فلسطین را کنار نگذاشته و همواره بر این موضوع تأکید می‌کند.  
وزیر امورخارجه با تأکید بر سنگین‌ترشدن مسئولیت کشورهای اسلامی افزود: اعضای سازمان همکاری اسلامی با وجود تمام اختلاف‌نظرهای داخلی که دارند، نباید فلسطین را فراموش کنند و این اجلاس یک فرصت بود تا نشان دهیم همچنان یک جبهه واحد در مقابل رژیم صهیونیستی هستیم. ما در این نشست تأکید کردیم با وجود این‌که خطر افراط‌گرایی و تروریسم به مشکل اساسی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده ولی درعین حال این موضوع نباید سبب شود موضوع فلسطین و قدس شریف از تمرکز و توجه کشورهای اسلامی خارج شود.  
ظریف پیام کتبی روحانی را تقدیم رئیس‌جمهوری اندونزی کرد
محمدجواد ظریف در ادامه سفر خود به اندونزی با «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار، پیام کتبی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را تقدیم رئیس‌جمهوری اندونزی  کرد.
 رئیس دستگاه دیپلماسی که به نمایندگی ازسوی جمهوری اسلامی ایران در پنجمین نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده است، در دیدار با رئیس‌جمهوری اندونزی درباره روابط رو به گسترش و مسائل منطقه‌ای مورد اهتمام دوکشور گفت‌وگو و رایزنی کرد.
وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای اندونزیایی خود نیز دیدار کرد. در این دیدار محمدجواد ظریف بر گسترش مناسبات دوکشور به‌ویژه درعرصه سیاسی و اقتصادی تأکید کرد. وزرای امورخارجه ایران و اندونزی در این دیدار درباره راه‌های گسترش روابط و همکاری‌های دوکشور در زمینه‌های اقتصادی گفت‌وگو کردند. مشکلات جهان اسلام و مسائل منطقه‌ای از دیگر محورهای گفت‌وگوی این دو مقام ایرانی و اندونزیایی بود.  در ادامه حضور وزیر امورخارجه ایران در اندونزی «جیهان سوکنانتارو» نقاش معروف اندونزیایی یکی از آثار هنری خود را به نشانه صلح و دوستی مسلمانان به محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اهدا کرد. این نقاش شهیر اندونزی درخلق آثارش تأثیر بسیاری از تفکرات جلال‌الدین رومی- مولانا- گرفته است. وی که اهل عرفان است، یکی از آثار نقاشی ماندگار خود را که برگرفته از وقوف حاجیان در مزدلفه (وقوف حاجیان در مزدلفه از غروب آفتاب تا اذان صبح) است، به ظریف هدیه داد.
یکی از بستگان جیهان سوکنانتارو به دلیل کهولت سن وی در محل برگزاری پنجمین نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی حضور یافت و به نمایندگی از این نقاش، این اثر را به محمدجواد ظریف اهدا کرد.


تعداد بازدید :  71