شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
2500 فرهنگی خواهان «بازنشستگی پیش از موعد»

ایلنا|  فرهنگیانی که درد و بیماری‌های جسمی ناشی از ایستادن زیاد در سر کلاس و بیماری‌های روحی آنها را آزار داده، حالا دیگر توان کارکردن ندارند و به دلیل ضعف جسمانی قادر به اداره کلاس یا حضور در مدرسه نیستند، تقاضای بازنشستگی پیش از موعد دارند اما نه‌تنها با این درخواست موافقت نمی‌شود بلکه تا‌ سال آینده و تصویب قانونی جدید در مجلس فعلا باید در صف انتظار بمانند.
«بازنشستگی پیش از موعد کارکنان سازمان‌ها» در تاریخ 5/6/86 در مجلس مصوب و ابلاغ شد و بعد از ۵سال، بار دیگر به مدت 3‌سال یعنی تا تاریخ 5/6/94 این مصوبه تمدید شد.
سوم شهریورماه‌ سال‌جاری بود که بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی سوم شهریورماه امسال به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور ابلاغ شد که در بخشی از آن آمده بود کسانی که می‌خواهند بازنشسته پیش از موعد شوند، به میزان سنواتی که دارند و تا زمانی که به سن قانونی بازنشستگی برسند، دستگاه مربوطه باید از محل صرفه‌جویی‌های خود پول هر فرد را از صندوق بازنشستگی واریز کند.
در بخش دیگر این بخشنامه آمده بود که بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی با رعایت سابقه خدمت موضوع قانون مذکور یعنی داشتن حداقل سابقه خدمت در موقع درخواست برای کارکنان زن ۲۰سال و کارکنان مرد ۲۵سال با درخواست متقاضیان و موافقت اداره‌ کل یا سازمان مربوطه و رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است.
همچنین از دیگر نکات این بخشنامه این بود که پذیرش درخواست بازنشستگی فرهنگیان درصورتی میسر است که تحت هیچ شرایطی، اختلالی در امر آموزشی دانش‌آموزان به وجود نیاورد و بازنشستگی افراد نباید موجب افزایش ساعت حق‌التدریس ادارات کل آموزش‌‌وپرورش استان‌ها در‌سال تحصیلی ۹۵-۹۴ شود.
سیدحسن حسینی مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌‌وپرورش ضمن تأکید بر منتفی‌بودن اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد می‌گوید: براساس آمارهایی که گرفتیم، حدود ۲۵۰۰ فرهنگی تقاضای بازنشستگی پیش از موعد دارند اما به دو جهت این امکان وجود ندارد؛ یکی به جهت محدودیت در اعتبارات است؛ چراکه آموزش‌وپرورش موظف شده اگر به‌طور مثال خانمی به جای ۲۵‌سال بخواهد ۲۲ساله بازنشسته شود، ۳‌سال باقی می‌ماند و آموزش‌وپرورش باید جمع حقوق و کسور این ۳۶ماه را به سازمان بازنشستگی کشوری واریز کند و پرداخت این اعتبار از توان وزارتخانه خارج است.


تعداد بازدید :  179