شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
در ادامه اعتراض‌ها به حضور دستفروشان:
مغازه‌داران و دستفروشان خیابان جمهوری با هم درگیر شدند
آغاز طرح پلیس برای پاکسازی مکان‌های تجمع دستفروشان با حکم قضائی

شهروند| ماجرای برخورد با دستفروشان که از آذر ماه امسال شروع شده بود، همچنان ادامه دارد. ماجرایی که با اعتراض مغازه‌داران نسبت به حضور گسترده دستفروشان شروع شد و حالا هر روز بُعد تازه‌ای به خود می‌گیرد. روز یکشنبه نوبت به دستفروشان خیابان امیراکرم بود تا اعتراض مغازه‌داران گریبانشان را بگیرد. کسبه خیابان امیراکرم همان روز در اعتراض به حضور این دستفروشان دست به اعتصاب زده و کرکره‌های مغازه‌هایشان را پایین کشیدند. کار به جایی رسید که آنها با سردادن شعارهایی خواستار جمع‌آوری دستفروشان و حمایت از کسبه این خیابان شدند. به گزارش ایسنا دیروز هم در ادامه این تنش‌ها تعدادی از کسبه بازار میلاد قائم برای جلوگیری از فعالیت دستفروشان به زور متوسل و درگیر شدند. درگیری تا جایی بالا گرفت که به زد و خورد میان تعدادی از کسبه بازار میلاد قائم (شانزه لیزه) با دستفروشان برای جلوگیری از فعالیت آنها منتهی شد. مغازه‌داران از فعالیت دستفروشانی که هیچ هزینه‌ای برای فعالیت خودشان نمی‌کنند، اعتراض دارند و معتقدند که رقابت بین آنها و دستفروشان برابر نیست؛ چون آنها هزینه‌هایی را می‌پردازند که دستفروشان هیچ یک از این مسئولیت‌ها را ندارند. به گفته یکی از کسبه آنها هر ‌سال در آستانه شب عید که می‌توانند رونقی را در بازارشان شاهد باشند با معضلی به نام دستفروشی مواجه هستند و هیچ مسئولی هم پاسخگوی این مشکل نیست. یکی از مغازه‌داران با بیان این‌که امسال دیگر توان تحمل دستفروشان را نداریم، می‌گوید: «آن‌قدر نسبت به این موضوع اعتراض خواهیم کرد تا به نتیجه برسد.» او حرف‌های دیگری هم می‌زند: «روز یکشنبه نماینده شهردار تهران به این محل آمد تا به سخنان واحد‌های صنفی در این زمینه گوش دهد و راهکاری برای حل این مشکل ارایه کند اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.» یکی دیگر از کسبه هم می‌گوید: «واحد‌های صنفی در ایام‌ سال با کاهش فروش و رکود روبه‌رو هستند و در روزهای آخر مانده به پایان‌ سال که فروش آنها افزایش می‌یابد، دستفروشان مانع می‌شوند و بازارشان را خراب می‌کنند و مردم نیز به دلیل ارزانی به سمت آنها گرایش دارند.» به گفته این فروشنده برخی دستفروشان با پرداخت مبالغ بسیار کمی مثلا 50‌ هزار تومان به ماموران شهرداری به‌راحتی فعالیت می‌کنند. در این میان اما یکی از دستفروشان که با مغازه‌داران درگیر شده بود، می‌گوید: «بسیاری از مردم توان مالی کافی ندارند و ما نیز اجناس ارزان‌تری با کیفیت خوب تهیه می‌کنیم و می‌فروشیم؛ به همین خاطر نباید فقط به فکر قشر مرفه جامعه بود و ما نیز با عرضه کالاهایی با قیمت کمتر به مردم، سعی داریم که همه برای ایام عید اجناس و کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند و امثال من نیز از این طریق امرار معاش کنیم.» این دستفروش می‌گوید که مانع فعالیت مغازه‌داران نیستند و هر کسی می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد. ما به آنها کاری نداریم و آنها نیز نباید به ما کاری داشته باشند.
عصر روز یکشنبه در سه‌راه ‌جمهوری، خیابان امیراکرم هم همین وضع حاکم بود. تعداد زیادی از فروشندگان پوشاک در اعتراض به حضور دستفروشان، مغازه‌های خود را به حالت نیمه‌تعطیل و تعطیل درآوردند و کرکره‌های مغازه‌ها را پایین کشیدند. آنها نسبت به این اتفاق تجمع کردند و از نیروی انتظامی که در محل حضور یافته بود، خواستار جمع‌کردن فروشندگان کنار خیابان و حمایت از مغازه‌داران شدند. سردر برخی مغازه‌ها پلاکاردها و پارچه‌هایی با جملات اعتراضی در مورد حضور دستفروشان نصب شده که روی یکی از این پارچه‌ها عنوان شده است «به‌دلیل جمع‌آوری نکردن سد معبر و دستفروشان طی دو روز کسبه بازار میلاد قائم اعتصاب نموده و پاساژ تعطیل است.» به گفته برخی فروشندگان این حرکت اعتراضی از روز یکشنبه آغاز شده تا شهرداری نسبت به جمع‌آوری دستفروشان اقدام کند.
حالا همین اعتراض‌ها منجر شد تا شهرداری منطقه 11 و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نشست مشترکی برگزار کنند. موضوع نشست هم دستفروش‌ها و اعتراض کسبه نسبت به فعالیت آنها بود. شهردار منطقه 11، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، رئیس یگان حفاظت شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر و مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران افرادی بودند که در این نشست حضور داشتند. کریمی، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این نشست بر لزوم ساماندهی دستفروش‌ها در سطح شهر تهران تأکید کرد و گفت: «ایجاد 22 نقطه در شهر تهران برای تأمین محل مناسب عرضه کالا توسط دستفروش‌ها به‌ویژه در نقاط مرکزی شهر تهران ازجمله مناطق 1،5،11،12 مدنظر ما است که برای این منظور در حال برنامه‌ریزی هستیم.» در این نشست قرار شد تا از عصر روز گذشته مکان‌های مورد توجه و تجمع دستفروشان بررسی شود؛ پلیس در محل حاضر شده و با داشتن حکم قضائی و اطلاع‌رسانی محیطی با تأکید بر ممنوعیت قانونی دستفروشی و بساط‌گستری در معابر، محل را پاکسازی کند.


تعداد بازدید :  96