شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
در همایش روز جهانی بیماران کلیوی اعلام شد
هر‌ سال 15‌ درصد به تعداد بیماران کلیوی اضافه می‌شود
10‌میلیون ایرانی در خطر ابتلا به نارسایی کلیه قرار دارند 900‌میلیارد تومان بودجه بیماران خاص حذف شد

شهروند|  آمارها نشان می‌دهد 10‌میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون و دیابت هستند. اینها همان کسانی هستند که در خطر ابتلا به نارسایی کلیه قرار دارند. دیروز که همایش روز جهانی بیماران کلیوی برگزار شد، متخصصان تاکید کردند 80‌هزار ایرانی نارسایی کلیه دارند که در این شرایط هر‌سال 15‌درصد به تعداد بیماران کلیوی افزوده می‌شود. داریوش آرمان، معاون انجمن حمایت از بیماران کلیوی که در این همایش صحبت می‌کرد، با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن 80‌هزار بیمار کلیوی از سوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی، گفت: «هر ‌سال بین 15 تا 20‌درصد به تعداد این بیماران اضافه می‌شود.» به گفته او، سالانه حدود 3‌هزار نفر از بیماران کلیوی، پیوند کلیه دریافت می‌کنند که ‌سال گذشته 56‌درصد این افراد از کسانی که  دچار مرگ مغزی شده بودند کلیه دریافت کردند و اگر با همین روند پیش برویم تا چند‌سال آینده بیش از 80‌درصد پیوند کلیه از مرگ مغزی خواهد بود و نیاز به اهدای کلیه از فرد زنده چه فامیل و چه غریبه به حداقل ممکن می‌رسد. او به افزایش تعداد بیماران کلیوی اشاره کرد: «در کنار این موضوع همزمان سن ابتلا به این بیماری نیز درحال کاهش است و البته مشکل مهم دیگر کمبود تخت دیالیز و فرسودگی دستگاه‌های دیالیز در کشور است.» براساس اعلام آرمان، نیاز کشور این است که سالانه حداقل ‌یک‌هزار تخت جدید دیالیز در کشور اضافه شود، اما سالانه حدود 200 تخت و دستگاه دیالیز اضافه می‌شود، به همین علت دستگاه‌های دیالیز زودتر فرسوده می‌شود. این مسأله هم کیفیت دیالیز را پایین می‌آورد و هم بیماران دیالیز را در معرض عوارض و خطرات دیگری قرار می‌دهد.
احمد تارا، فوق تخصص نفرولوژی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او به مشکلات بیماران مبتلا به نارسایی کلیه اشاره کرد: «با اجرای طرح تحول سلامت، هزینه‌های سرپایی و بستری بیماران کاهش یافته است اما آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، موضوع آموزش مردم و پیشگیری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های کلیوی است که متولی مشخصی ندارد و در این زمینه نیز نیازمند حمایت خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.» تارا ادامه داد: «‌سال گذشته در طرح تحول سلامت 900‌میلیارد تومان برای بیماران خاص در نظر گرفته شد، اما این بودجه تخصیص پیدا نکرد و بعدا حذف شد و به جاهای دیگر رفت. این اعتبار قابل توجهی بود که دو تا سه برابر نیاز درمانی بیماران بود و نه‌تنها می‌توانست مشکلات درمان بیماران کلیوی و دیالیز آنها را حل کند بلکه می‌توانست برای آموزش و پیشگیری از نارسایی کلیه هزینه شود.»
عباس بصیری، رئیس انجمن ارولوژی ایران هم در این همایش، به آمار پیوند کلیه در ایران اشاره کرد: «در اغلب مراکز 89‌درصد موارد پیوند موفقیت‌آمیز است و در بدترین مراکز درمانی ایران بیش از 71‌درصد موارد پیوند موفقیت‌آمیز است، البته میزان پس نزدن پیوند در صورتی که پیوند از فامیل باشد، نسبت به غریبه کمتر است.» او درباره آمار بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی گفت:  «در سال 1377، در ایران آمار مبتلایان به نارسایی کلیه 137 نفر به ازای هر یک‌میلیون نفر بود ولی این رقم 10‌سال بعد به 435 نفر به ازای هر یک‌میلیون نفر رسید.» او با بیان این‌که نارسایی کلیه در جهان رو به افزایش است، از افزایش 5‌درصدی سالانه این بیماری‌ها در کشور خبر داد و آن را تنها مربوط به بیماران کلیوی شناخته‌شده و تحت درمان عنوان کرد.


تعداد بازدید :  254