شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
وزیر علوم خبر داد:
گردش مالی 18هزارمیلیارد ریالی شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری

شهروند| وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: گردش مالی شرکت‌های مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری کشور در‌ سال 1394 حدود 18‌هزار‌میلیارد ریال بوده است.
دکتر محمد فرهادی دوشنبه در مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی اظهار داشت: اسناد بالادستی کشور ازجمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و همچنین اقتصاد مقاومتی، برنامه پنجم توسعه، سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و رویکرد دولت تدبیر و امید همگی حوزه علم، فناوری و نوآوری را جزو حوزه‌های مهم و تاثیرگذار در کشور دانسته و توسعه این بخش را در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای کشور قرار داده‌اند.
او با بیان این‌که در تدوین برنامه ششم توسعه سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری به‌عنوان الگو و ملاک عمل قرار گرفته است، افزود: برای تدوین برنامه در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری می‌توان به مواردی همچون دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پژوهش، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی اشاره کرد.
او گفت:  براساس برنامه ششم توسعه باید سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به 3درصد برسد درحالی‌که این میزان اکنون 48صدم‌درصد است و البته دولت در ‌سال اول برنامه ششم توسعه (1395) افزایش این بودجه را تا 1.1 درصد تولید ناخالص داخلی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.  
وزیر علوم جایگاه علمی ایران از نظر تعداد مقالات علمی نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی در سطح منطقه و بین کشورهای اسلامی را مطلوب توصیف کرد و گفت: البته به‌دلیل محدودیت‌های موجود طی چند ‌سال اخیر، کاهش نسبی تعداد مقالات کنفرانسی را شاهد بوده‌ایم.  
او ادامه داد: از نظر تعداد کل مقالات نمایه شده در نمایه ISI طی سال‌های 2014 تا 2015، ایران در رتبه دوم منطقه و 20 دنیا قرار دارد و به استناد پایگاه اسکوپوس دارای رتبه 16 جهانی است.  
به گفته فرهادی ایران دارای رتبه چهارم رشد علمی در میان 20 کشور برتر تولید علم دنیا در ‌سال 2014 بوده و از نظر شاخص متوسط ارجاع‌دهی مقالات نیز ایران جایگاه اول منطقه را داراست و رتبه استنادی ایران در جهان 22 گزارش شده است.  
او افزود: در حال حاضر ایران 1.56 درصد کمیت علم دنیا را تولید کرده و در ‌سال 2015 از نظر سهم مقالات برتر و پراستناد کشور ما بیش از 1.6 درصد مقالات یک‌درصد برتر را از آن خود کرده است و تعداد 200 دانشمند ایرانی جزو یک‌درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند.  
وزیر علوم به رتبه تک‌رقمی تولید بین‌المللی علم ایران در برخی رشته‌ها همچون مهندسی شیمی، مکانیک، فناوری نانو و زیست‌فناوری اشاره کرد.  
او نوآوری را یکی از مهم‌ترین محورها و سیاست‌های کلان حوزه آموزش عالی ذکر کرد و گفت: معتقدیم توسعه نوآوری باید در قالب ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم دنبال شود و خوشبختانه در کشور ظرفیت‌های مکمل نظیر پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌های پیشرو در حوزه پژوهش و فناوری و همچنین پژوهشگاه‌های تخصصی برای تحقق دانشگاه نسل سوم کارآفرین وجود دارد.  
او تصریح کرد:  مطالبه اصلی جامعه از دانشگاه‌ها افزایش مهارت و توانمندی کارآفرینی، ارتقای کیفیت محصولات و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در زندگی، اقتصاد، اشتغال و توسعه پایدار است.  بنابراین لازم است دانشگاه کارآفرین در کنار دانشگاه‌هایی که در مرزهای دانش و نوآوری مشغول هستند، به‌درستی تعریف و ایجاد شود.  
وزیر علوم بر بکارگیری منابع نامشهود به جای منابع طبیعی در توسعه کشور تأکید کرد و گفت: اکنون سهم منابع طبیعی ازجمله نفت و معادن در تأمین منابع مالی و اقتصادی کشور بسیار بالاست از همین رو ضرورت ایجاب می‌کند علم و دانش نقش موثرتری در تأمین ثروت ملی و ارتقای توان اقتصادی و پیشرفت کشور ایفا کند.  
او به جمعیت چهار‌میلیون و 800‌هزار نفری دانشجویان کشور اشاره کرد و گفت:  با توجه به این‌که از نظر تعداد دانشجو جزو 10 کشور اول دنیا هستیم و توان پژوهشی بالایی نیز در کشور وجود دارد، تمرکز برنامه‌ریزی کشور بر این منابع می‌تواند جهش و تحرکی برای خروج از رکود فراهم كند.  
فرهادی ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را از بسترهای لازم برای حمایت از نوآوری برشمرد و گفت:  نزدیک به 15‌سال از تأسیس نخستين پارک علم و فناوری در کشور می‌گذرد و در حال حاضر 38 پارک و 168 مرکز رشد توانسته‌اند از وزارت علوم مجوز فعالیت بگیرند و نزدیک به چهار‌هزار شرکت فناور و حدود 30‌هزار نیروی فناور در پارک‌ها و مراکز رشد کشور فعال هستند.  

 


تعداد بازدید :  50