شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
زندان با زندگی اسعد تقی‌زاده خداحافظی کرد
محیط‌بان دنا پس از 7‌سال آزاد شد
پدر مقتول (مجتبی رضایی‌نیک): مسئولان قضائی که با استقلال تمام حق خانواده مرا که صدور حکم اعدام بود، اعلام کردند، پس از آن به خانه من آمدند و درخواست عفو و بخشش کردند

شهروند| ظهر دیروز، زمستان هفت ساله محیط‌بان دنایی به پایان رسید. گرماگرم مردادماه ‌سال 1387 بود که زندگی اسعد تقی‌زاده به زمستان رسید. محیط‌بانان دنا، درحال گشتزنی با پنج شکارچی روبه‌رو شدند و به روی هم آتش گشودند. با گلوله‌ای که اسعد تقی‌زاده شلیک کرد، مجتبی رضایی نیک از ناحیه شکم مجروح شد و بر اثر این جراحت جان باخت. از آن روز به بعد داستان زندگی محیط‌بان دنایی با طناب گره خورد و دادگاه برای او حکم اعدام صادر کرد و دیوان عالی کشور هم این حکم را تایید کرد.  از آن پس تلاش‌های بسیاری برای رضایت گرفتن از خانواده مجتبی رضایی‌نیک، انجام شد. وقتی پای دیه به میان آمد، خیرین و دوستداران محیط‌ زیست برای نجات جان محیط‌بان دنایی، گلریزان کردند تا جلوی اعدام نگهبان محیط‌زیست را بگیرند. تلاش‌ها ادامه داشت تا آخرین قدم را آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد به همراه جمع کثیری از روحانیون، معتمدان، بزرگان طوایف و مدیرکل دادگستری برداشتند و با حضور در منزل اولیای دم خواستار بخشش محیط‌بان دنا شدند. اسماعیل رضایی‌نیک، اولیای دم مرحوم مجتبی رضایی‌نیک هم مسأله بخشش محیط‌بان محکوم به اعدام دنا را به آیت‌الله ملک حسینی سپردند و به این ترتیب اسعد تقی‌زاده پس از هفت سال بخشیده شد.
مراسم بخشش، یکشنبه عصر با حضور معتمدان محلی، مسئولان استانی، دوستداران و فعالان محیط‌‌زیست در دفتر نماینده ولی فقیه کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در این مراسم با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین در حوزه حفاظت از محیط ‌زیست گفت: «اگر حیوانی و درختی را بی‌اساس از بین ببریم حیات انسان را از بین برده‌ایم. محیط‌ زیست طبیعی در چرخه حیات انسان نقش‌آفرینی می‌کند و انسان هر موجودی از موجودات طبیعی را نابود کند، چرخه حیات را معیوب کرده است و نخستین ضرر‌کننده چرخه معیوب، انسان است.»
او ادامه داد: «باید به شکل طبیعی قانونی وجود داشته باشد که به زیبایی از محیط ‌زیست حفاظت کند و باید به دنبال چنین قانونی بود تا چنین حوادثی رخ ندهد. باید از محیط‌ زیست حفاظت کرد اما این امر را نباید سلیقه من و شما تعیین کند بلکه باید قانون مشخص کند و اگر قانون ضعف دارد باید اصلاح شود.»  نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با تقدیر از خانوده مرحوم رضایی‌نیک به‌دلیل گذشت و بخشش قاتل فرزند خود، خاطرنشان کرد: «چنین اتفاقات نیکی در جامعه‌ای فراتر از جامعه متمدن رخ می‌دهد. در این جامعه ریش‌سفیدان، مومنان و معتمدان برای هم آیه می‌خوانند تا کسی ببخشد. به هم توصیه می‌کنند که برویم و التماس کنیم تا کسی ببخشد. چنین جامعه‌ای را باید قدر دانست و شایسته تقدیر است.»  آیت‌الله ملک حسینی جامعه متمدن را جامعه‌ای بر پایه اخلاق اسلامی دانست و گفت: «آفرین بر انسانی که شجاعت بخشش را دارد و چنین انسانی می‌تواند با خداوند بزرگ معامله کند. از خدا می‌خواهم چنین حادثه‌هایی در جامعه ما تکرار نشود و اگر حوادثی رخ داد همه برای صلح، عفو و بخشش تلاش کنیم.»  او یادآوری کرد که «قصاص مربوط به شرارت‌های انسان‌های شریر است و تلاش برای عفو و بخشش برای حادثه‌ها، اتفاقات و هیجان‌هاست و آقای رضایی هم گفتند که این اتفاق هیچ پیشینه‌ای نداشت و شایسته بخشش بود.»  در ادامه این مراسم، «اسماعیل رضایی‌نیک» ولی دم مرحوم با اشاره به علاقه خود و خانواده‌اش به محیط‌‌زیست گفت:  «پسر من شکارچی نبود بلکه گردشگری بود که تنها یک دوربین عکاسی به همراه داشت. در این حادثه به خداوند توکل کردم و قانون را سرلوحه خود قرار دادم تا به حق خود رسیدم. با وجود فشارهای رسانه‌های داخلی و خارجی، مسئولان قضائی مرعوب نشدند و حق من را اثبات کردند.»  او ادامه داد: «همین مسئولان قضائی که با استقلال تمام حق خانواده مرا که صدور حکم اعدام بود، اعلام کردند، پس از آن به خانه من آمدند و درخواست عفو و بخشش کردند. من این خون را به حرمت آیت‌الله ملک حسینی که عزت و افتخار ایل و تبار ما هستند و پدر مرحومشان که بزرگمرد ایل بودند، بخشیدم و همه کسانی را هم که در این مدت من و خانواده‌ام را با انواع تهمت‌ها و تخریب‌ها رنجاندند، می‌بخشم.» پس از آن، اسماعیل رضایی‌نیک، ولی دم و بیت‌الله تقی‌زاده، پدر اسعد تقی‌زاده، محیط‌بان زندانی دنا، در این مراسم همدیگر را در آغوش گرفتند تا با رضایت اولیای دم، اسعد تقی‌زاده، پس از انجام مراحل اداری از زندان مرکزی یاسوج آزاد شود.
رهایی در ظهر 17 اسفندماه
دیروز از صبح همه در جنب و جوش بودند. پیش از ظهر، اولیای دم مرحوم مجتبی رضایی‌نیک با حضور در دفترخانه ثبت اسناد رسمی، رضایت رسمی خود برای آزادی محیط‌بان دنا را اعلام کردند و وقتی خورشید به میانه آسمان نزدیک می‌شد، مراحل اداری آزادی اسعد تقی‌زاده هم به پایان رسید و محیط‌بان دنا ظهر 17 اسفندماه‌ سال 1394 پس از هفت‌سال، از زندان آزاد شد.
رضایت شفاهی برای آزادی دیگر محیط‌بان دربند دنا
حالا گوش‌ها منتظرند تا خبر آزادی دیگر محیط‌بان محکوم به اعدام دنا را بشنوند و چشم‌ها هم به انتظار مانده‌اند تا آزادی غلامحسین خالدی را ببینند که پنج‌سال را پشت میله‌های زندان گذرانده است. خبری که پس از آزادی اسعد تقی‌زاده به گوش می‌رسد و گفته می‌شود با وساطت آیت‌الله ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، او هم در هفته‌های آینده از زندان آزاد خواهد شد. خبرها حکایت از این دارد که اولیای دم مرحوم «محمد پایه‌گذار» رضایت شفاهی خود را اعلام کرده‌اند که اگر این شنیده درست باشد، پس از انجام مقدمات کار، سایه اعدام از سر غلامحسین خالدی هم کنار خواهد رفت.  محمد درویش، مدیرکل مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در این‌باره با اشاره به پیشرفت‌های خوبی که در پرونده دیگر محیط‌بان دنا صورت گرفته، به تابناک می‌گوید: «در نتیجه رایزنی‌های خوبی که برای دریافت رضایت در پرونده غلامحسین خالدی انجام شده، امیدواریم که همراهی‌های بی‌نظیر مردم تداوم داشته باشد و پیش از فرارسیدن نوروز، مبلغ مورد نیاز برای آزادی این محیط‌بان نیز فراهم شود و شاهد آزادی او هم باشیم.»
او در پاسخ به این سوال که سازمان محیط‌ زیست چه تدابیری برای آزادی محیط‌بانان به کار بسته، توضیح می‌دهد که «با توجه به رأی دادگاه درخصوص این محیط‌بانان، سازمان تمامی تلاش خود را به کار بست تا فراهم آمدن شرایط آزادی این محیط‌بانان و دریافت رضایت از اولیای دم، اجرای حکم به تعویق بیفتد و بیش از این در توان نداشت. جدای از این، نامه‌نگاری با مسئولان دستگاه قضا و دیگر نهادها و در انتها تامین بخشی از مبالغ مورد نیاز برای دریافت رضایت از خانواده اولیای دم، تنها تلاشی بود که سازمان از عهده انجام آن برمی‌آمد. امیدواریم در نتیجه اعلام موضع امروز رئیس دستگاه قضا شرایط تغییر کند.»  مدیرکل مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه با درخواست از مسئولان برای پادرمیانی در این‌خصوص، از بازگشت به کار اسعد تقی‌زاده خبر داد و گفت: «تدابیری اندیشیده شده تا این محیط‌بان که مدت‌های طولانی در زندان بوده، به سر کار خود بازگردد و در کسوت محیط‌بان، حفاظت از محیط‌ زیست کشور را ادامه دهد. به این امید که روزی برسد نقص قوانین در این‌خصوص برطرف شود و شاهد گشوده شدن چنین پرونده‌هایی نباشیم.»


تعداد بازدید :  124