شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
چگونه رفتگران طبیعت در ایران راه‌اندازی شد

   پایه‌گذار رفتگران طبیعت ایران گفت: در ساعت اولیه پایه‌گذاری گروه بالغ‌بر هزارو400 نفر در آن عضو شدند که با درخواست مکرر نخستین برنامه رفتگران طبیعت 2تیرماه 1391 در پارک سوهانک تهران که از لحاظ آلودگی شرایط قابل تعریفی نداشت، اجرا و حدود یکصد کیسه زباله جمع‌آوری شد. رفتگران طبیعت سه‌سال و هشت ماه است که فعالیت خود را شروع کرده‌اند و 180 برنامه پاکسازی و فرهنگ‌سازی در تهران و بالغ بر 1600 برنامه توسط همیاران رفتگران طبیعت در کل کشور برگزار شده است.
به‌گزارش پایگاه خبری سازمان‌های غیردولتی ایران، کاظم نجاریون، پایه‌گذار و موسس رفتگران طبیعت ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با «وطن» گفت: در طول 25‌سال زندگی در خارج از کشور و مسافرت به کشور‌های متفاوت اروپایی متوجه شدم که این کشورها از طبیعت نسبتا پاکی برخوردارند و زباله‌ها در این کشورها تا حد ممکن بازیافت می‌شوند و در غیر این صورت در نیروگاه‌های مخصوص برای تولید برق سوزانده می‌شوند که استفاده بهینه را به نظر متبادر می‌کند.
وی در ادامه افزود: در سفرهای متعددی که به کشور در زمان اقامت در خارج از کشور داشتم، متوجه شدم محیط‌زیست ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب با آلودگی‌های زیست‌محیطی احاطه شده است.
نجاریون تصریح کرد: سال‌های مدیدی به فکر فعال‌کردن مردم نسبت به آلودگی‌های محیط‌زیستی بودم تا آنها نیز مثل مردم کشورهای اروپایی و آمریکا وارد عرصه حفاظت از محیط‌زیست شوند، چراکه دولت نمی‌تواند بدون همکاری مردم کار بزرگی را صورت بدهد.
وی ضمن انتقاد از رویکرد جامعه به محیط‌زیست عنوان کرد: در مسافرت تفریحی‌ای که با دوستان به دریاچه چورت در شمال کشور داشتیم، مردم بعد از تفریح و استفاده از طبیعت تمامی زباله‌ها را در حاشیه دریاچه رها کردند و بنده با همراهان، زباله‌ها را جمع‌آوری کرده و در نخستین محل جمع‌آوری زباله قرار دادیم و به دلیل رفتار غیرمنتظره مردم شوک جدی به من وارد شد که طی 48ساعت بعدی تصمیم به تأسیس و پایه‌گذاری گروه‌های مردمی پاکسازی طبیعت گرفتم.
موسس رفتگران طبیعت با بیان حضور موثر کنشگران جامعه در فضای مجازی اضافه کرد: در همان موقع در شبکه‌های مجازی، رفتگران طبیعت برای شهر تهران تأسیس شد که توقع می‌رفت در 2 تا 3ماه آینده تعداد 50 نفر در آن عضو بشوند و فعالیت گروه با برگزاری یک برنامه در یک یا دو ماه شروع شود.
نجاریون ادامه داد: رفتگران طبیعت سه‌سال و هشت ماه است که فعالیت خود را شروع کرده است و 180 برنامه پاکسازی و فرهنگ‌سازی در تهران و بالغ‌بر 1600برنامه توسط همیاران رفتگران طبیعت در کل کشور برگزار شده است.
وی تصریح کرد: بعد از این‌که برنامه‌های اولیه در تهران اجرا شد از سایر شهرها برای اجرای برنامه پاکسازی و فرهنگ‌سازی تماس‌هایی با مجموعه رفتگران طبیعت گرفته شد که رفتگران‌ طبیعت هر استان پایه‌گذاری شده است که بنابر شرایط و اقلیم بومی برنامه‌های متفاوتی را اجرا می‌کنند.
وی تأکید کرد: شروع فعالیت گسترده رفتگران طبیعت در تهران و سایر استان‌ها، سایر تشکل‌ها و انجمن‌ها را وارد عرصه کرده است و چهره طبیعت و محیط‌زیست با فعالیت بهینه این سمن‌ها شرایط مناسبی پیدا کرده که این‌گونه فعالیت‌ها با استقبال خانواده‌ها در مراکز روستایی و عشایری نیز مواجه شده است.
این فعال زیست‌محیطی اظهار داست: فرهنگ‌سازی یک مسیر سنگلاخ و طاقت‌فرساست ولی مجموعه رفتگران امیدوارند تا یک‌سال آینده با استقبال و توجه رسانه‌ها در کل کشور فرهنگ‌سازی و پاکسازی شناخته شود و در طول 5 تا 10‌سال آینده، فعالیتی جدی در عرصه محیط‌زیست توسط مردم صورت‌گیرد.
نجاریون با انتقاد از حرکت‌های حاشیه‌ای برخی افراد در داخل تشکل‌ها توصیه کرد: هرکسی که می‌تواند برای طبیعت کشور کاری انجام دهد، از انجام آن قصور نکند و حتما لازم نیست که تحت نام یا اسم خاصی باشد و اگر با گروه جمعی توان همکاری ندارد، به تنهایی برای حفظ طبیعت کشور قدم بردارد.
این فعال محیط‌زیست تأکید کرد: در فعالیت‌ها هدف را مورد توجه قرار دهید، چراکه حاشیه‌ها باعث ترمز و انحراف کارها از مسیر اصلی می‌شود. ضرورت در اقدام به کاری جدی گرفته شود و اگر در زمان حاضر به ضرورت‌های محیط‌زیست پرداخته نشود، آسیب‌های جدی بر پیکره طبیعت ایران وارد خواهد شد.
وی در مورد کمپین آرتوان گفت: جمع‌آوری در بطری برای بازیافت، اول در کشور هلند شروع شده و بعدا به سایر کشورهای اروپایی سرایت یافته و در ایران سپیده جلالی این فعالیت را شروع کرده است.
نجاریون بیان کرد: قرار نبود جمع‌آوری در بطری توسط رفتگران طبیعت انجام شود، چراکه گروه‌های دیگر این فعالیت را در برنامه‌های خود قرار داده بودند ولی با اصرار اعضای گروه، این برنامه‌ها توسط اعضای مجموعه دنبال می‌شود.
موسس رفتگران طبیعت در پایان تأکید کرد: هدف، مهم‌تر از شکل و چارچوب ظاهری امور است، در این چارچوب تلاش می‌شود بسته‌بندبی‌های کاغذی، فلزی و پلاستیکی به‌عنوان سرمایه انسانی معرفی شود که می‌توان با استفاده مجدد از آنها از ورود موادخام و هدررفت انرژی در کشور جلوگیری به عمل آورد، به‌گونه‌ای که سرمایه را حفظ کرد و به تبع آن محیط‌زیست و طبیعت پاک باقی بماند و کشور ایران در لیست کشورهای تمیز قرار گیرد.


تعداد بازدید :  334