شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
خبر

بازگشت پیکر یک شهید بعد از 32سال
رئیس بنیاد شهید شهرستان کهگیلویه از پیداشدن پیکر شهیدنصرالله خاکسار بعد از 32‌سال بی‌خبری در منطقه جزیره‌مجنون خبر داد.
بهنام صمدی‌فرد افزود: نصرالله خاکسار نهم اسفند 62 در منطقه عملیاتی خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید. مراسم تشییع و خاکسپاری این شهید امروز 18 اسفندماه از ساعت 8:30 صبح از مقابل سپاه دهدشت به سمت گلزار شهدای این شهرستان برگزارمی‌شود. خاکسار در زمان شهادت 18ساله بود.

راه‌اندازی «دبیرخانه میراث ‌فرهنگی ملموس و ناملموس زنان» در کشور
مشاور امور زنان و خانواده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از راه‌اندازی «دبیرخانه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس زنان» با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری خبرداد. نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در جمع‌آوری و مستندکردن فرهنگ‌های شفاهی بسیار پررنگ است. به‌گزارش پایگاه خبری سازمان‌های غیردولتی ایران، احمدزاده، مشاور امور زنان و خانواده سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی عروسک‌های محلی و بومی گفت: وظیفه اصلی سازمان در راستای حفظ سنت‌ها و فرهنگ‌های اقوام  مختلف، مستندسازی این آداب و رسوم است. احمدزاده بیان کرد: سازمان بیشتر به‌دنبال مستندکردن فرهنگ‌های شفاهی است، متاسفانه فرهنگ‌های شفاهی چون جنبه نانوشته دارد، سینه به سینه و از طریق پدران و مادارن نشرپیدا کرده و مکتوب نشده است و همین موضوع باعث شده این فرهنگ‌ها کمرنگ شود. وی تصریح کرد: نباید اجازه داد فرهنگ‌های شفاهی کمرنگ شود، این فرهنگ‌ها واقعا ارزشمند هستند.
مشاور سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود:   ازجمله ارزش‌های فرهنگ شفاهی را می‌توان حس میهن‌دوستی، انسانیت، صلح، دفاع، مشارکت، دینداری و جوانمردی نام برد.
احمدزاده بیان کرد: مستندکردن فرهنگ شفاهی نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی کشور دارد.
وی با اشاره به گشایش نمایشگاه بین‌المللی عروسک‌های بومی و محلی اظهار داشت: عروسک‌های بومی و محلی نمونه بارز فرهنگ شفاهی است، عروسک‌ها نماد فرهنگ هر قومی است و این عروسک‌ها به تناسب فرهنگ‌های هر قومی، شیوه تولید خاصی دارند. احمدزاده بیان کرد: ما در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هنگام جمع‌آوری عروسک‌ها برای نمایش در این نمایشگاه به این مقوله رسیدیم که فرهنگ غنی در فرهنگ شفاهی وجود دارد و امید است در آینده بتوانیم در کنار این نمایشگاه مبانی نواهای لالایی در فرهنگ شفاهی را نیز معرفی‌کنیم.
احمدزاده تأکید کرد: مادران نقش بسزایی در تولید فرهنگ شفاهی در طول تاریخ داشتند و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در جمع‌آوری و مستندکردن فرهنگ‌های شفاهی بسیار پررنگ است. وی با انتقاد از فقدان هویت مشخص در نسل جدید گفت:   امیدواریم بتوانیم یک دایره‌المعارف در حوزه فرهنگ شفاهی جمع‌آوری کنیم و در اختیار نسل جدید قرار دهیم، نسلی که درحال حاضر هویت‌های ملی و دینی خودشان را گم کرده‌اند و همه در فضاهای مجازی هستند و فضای مجازی نمی‌تواند خوراک لازم و فرهنگی را  در اختیار این نسل قرار دهد.
مشاور امور زنان و خانواده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی  در پایان صحبت خود از راه‌اندازی «دبیرخانه میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس زنان»  با همکاری معاونت امورزنان و خانواده ریاست‌جمهوری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبرداد.
احمدزاده گفت: این دبیرخانه با توجه به ضرورت‌ها و نیازهایی که در این حوزه احساس می‌شود، راه‌اندازی خواهد شد و هدف از راه‌اندازی «دبیرخانه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس زنان» شناسایی، ارتقا، آگاهی و آموزش در راستای میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه زنان است.


تعداد بازدید :  352