شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری خبر داد:
کاهش برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور

مدیرکل منابع طبیعی مازندران- ساری از کاهش برداشت از جنگل‌های شمال کشور خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران- ساری،  دکتر ستار بابایی به مناسبت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی افزود: در دهه 70، 2‌میلیون‌وصد‌هزار مترمکعب برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور صورت‌می‌گرفت که این میزان اکنون به  500 تا 600‌هزار مترمکعب رسیده که شامل درختان شکسته و افتاده نیز است. وی یادآور شد: در شمال کشور 2میلیون هکتار جنگل وجود دارد که از این بین یک‌میلیون و 187 هکتار در حوزه اداره‌کل ساری قراردارد.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران- ساری تصریح کرد: 76‌درصد اراضی جنگلی شیب بیش از 10‌درصد و 39‌درصد شیب بیش از 50‌درصد دارند که اگر دارای پوشش گیاهی مناسبی نباشند، روان‌آب‌های ایجادشده سیل‌های ویرانگی را به وجود خواهد آورد.
دکتر بابایی با اشاره به این‌که بی‌توجهی به منابع طبیعی عواقب وخیمی را به دنبال دارد، افزود: با توجه به قرار گرفتن کشور در کمربند خشک و نیمه‌خشک، باید توجه بیشتری به منابع طبیعی کرده و به دنبال توسعه آن باشیم.
وی مهم‌ترین مشکلات منابع طبیعی را تغییرات اقلیم، الگوی‌بارش، افزایش نیاز، نبود زیرساخت‌ها، حضور جمعیت در داخل و حاشیه جنگل‌ها، سیاست راهبرد افزایش جمعیت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: این مشکلات شرایط سختی را ایجاد کرده است.
دکتر بابایی شعار امسال سازمان جنگل‌ها را مدیریت جامع با مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: سازمان جنگل‌ها به تنهایی از عهده حفاظت از این حوزه برنمی‌آید و نباید کار را تنها به سازمان جنگل‌ها واگذار کرد.
وی با بیان این‌که به افرادی که از حداقل‌های زندگی برخوردار نیستند، نمی‌توانیم بگوییم که از جنگل‌ها محافظت کنند، خاطرنشان کرد: ابتدا باید مشکلات معیشتی مردمان حاشیه جنگل مرتفع شده و جوامع محلی توانمند شوند تا بتوانیم فرهنگ منابع طبیعی را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با بیان این‌که مدیریت جامع و جامع‌نگری، رویکرد سازمان جنگل‌هاست، اضافه کرد: بیشتر مسائل ترویجی را با آموزش‌‌وپرورش و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام داده‌ایم تا بتوانیم فرهنگ‌سازی را به‌صورت ریشه‌ای دنبال کنیم.
بابایی با اشاره به این‌که در پارک‌های جنگلی در مرحله نخست حفاظت و بعد از آن گردشگری در اولویت قرار دارند، گفت: اگر پارک‌های جنگلی مانند نور در گذشته احداث نمی‌شد، درحال‌حاضر این میزان از اراضی جنگلی وجود نداشت.
وی در ارتباط با ساماندهی پارک جنگلی تالار قائمشهر نیز گفت: طرح این پارک تهیه شده و در سازمان جنگل‌ها درحال بررسی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری اضافه‌کرد: ظرفیت 387‌هزار هکتار مرتع استان 550‌هزار واحد دامی است، درحالی‌که هنگام تابستان یک‌میلیون و 290‌هزار واحد دامی در مراتع تعلیف می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: با این روند چرای بی‌رویه، خاک مراتع نابودشده و تاوان آن در پایین‌دست گریبانگیر مردم می‌شود.
بابایی با بیان این‌که روستاییان سالانه 5/3‌میلیون مترمکعب برای تأمین سوخت خود از جنگل برداشت می‌کنند، افزود: در برق و گازرسانی به روستاهای حاشیه جنگل خوب عمل نشده است.
مدیرکل منابع طبیعی، آبخیزداری و منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در ادامه با اشاره به نیاز صنایع مرتبط با چوب در استان که رقم 2میلیون مترمکعب در ‌سال است، گفت: تنها 16‌درصد نیاز صنایع استان از طرح‌های جنگلداری تأمین می‌شود و بقیه از طریق زراعت چوب، اراضی و باغات مردم، واردات از استان‌های غربی و جنوبی و بخشی از چوب‌های شکسته و افتاده خارج از طرح‌ها تأمین می‌شود.
وی با بیان این‌که از ظرفیت‌های استان مازندران برای زراعت چوب به خوبی استفاده نکردیم، گفت: واردات چوب، مصالح قرنطینه‌ای و ورود آفت را به دنبال دارد و در این زمینه محدودیت داریم.
بابایی با بیان این‌که روزانه 3‌هزار تن زباله در استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: این وضع مدیریت زباله نیست، باید با تکنولوژی، معضل زباله در استان مرتفع شود و ریختن زباله در جنگل‌ها به دلیل این‌که دیده نمی‌شود؛ تاوان زیادی به دنبال دارد. وی درباره اقدامات انجام شده برای کشف چوب‌آلات قاچاق گفت: در ‌سال‌جاری 359 مورد تخلف شناسایی و در این راستا 289 مترمکعب چوب، 506 استر هیزم و 8 تن زغال کشف و ضبط شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری درباره طرح خروج دام از جنگل بیان داشت: در‌ سال‌جاری تنها 10‌میلیارد ریال به این موضوع اختصاص پیدا کرد که برای خرید اعیانی 5 دامدار هم کافی نیست و برخی از دامداران قدیمی به دلیل عدم توانمندی در ایجاد شغل جدید در عرصه‌های جنگلی می‌مانند.
وی از توزیع بیش از 380‌هزار نهال به صورت مشارکتی در این نهاد خبر داد و گفت: در هفته منابع طبیعی به یاد شهدای مازندران 10هزار نهال غرس می‌شود.
بابایی با بیان این‌که 85‌درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی نیست، گفت:     امسال 48مورد آتش‌سوزی در سطح 170هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی اتفاق افتاد و شیب‌داربودن عرصه‌ها، شرایط آب‌وهوایی، سخت‌بودن شرایط حمل تجهیزات و نبود جاده موجب طولانی‌ترشدن اطفا حریق در برخی مراتع شد.


تعداد بازدید :  113