شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
دبیرکل منابع طبیعی کرمانشاه هشدار داد
خطر نابودی، نیمی از جنگل‌های بلوط کرمانشاه را تهدید می‌کند

مهنوش اکبری - کرمانشاه|‌ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه خشکیدگی 25‌درصدی پوشش جنگلی بلوط در استان را یک زنگ خطر جدی عنوان کرد و گفت: ادامه این روند موجب نابودی نیمی از جنگل‌های بلوط منطقه طی سال‌های آینده می‌شود.
مراد شیخ‌ویسی در مراسم غرس 20‌هزار نهال در پردیس کشاورزی کرمانشاه، میزان پوشش جنگلی در استان کرمانشاه را بیش از 500‌هزار هکتار و معادل 20‌درصد مساحت استان برشمرد و اظهار کرد: در یک‌هزار هکتار از منابع طبیعی و جنگلی استان تصرف غیرمجاز رخ داده است.
شیخ‌ویسی با اشاره به این‌که توسعه کشاورزی دیم، وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع و وجود ریزگردها از مشکلات اساسی است که موجب تخریب منابع طبیعی و جنگلی در استان شده، ادامه داد: این مشکلات باعث ازبین‌رفتن جنگل‌های زاگرس می‌شود که باید برای ساماندهی وضع موجود مطابق برنامه‌ریزی کارشناسی پیش برویم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از غرس قریب‌به 1.5‌میلیون اصله نهال در استان کرمانشاه در هفته منابع طبیعی خبر داد و بیان کرد: احیای جنگل به حدودا 3قرن زمان نیاز دارد و بر همین اساس خشکیدگی 25‌درصدی پوشش جنگلی بلوط در استان یک زنگ خطر است که با ادامه این روند خطر نابودی نیمی از جنگل‌های بلوط وجود دارد.
این مسئول بخش اعظم جنگل‌های استان کرمانشاه را از نوع شاخه‌زاد و دارای چالش پیش‌روی عنوان کرد و متذکر شد: در صورت انجام نشدن اقدامات حفاظتی، خطر نابودی جنگل‌های این منطقه طی سالیان آینده وجود دارد و امکانات دولتی به تنهایی و با توجه به محدودیتی که دارد، قادر به رفع مشکلات نیست.
وی استفاده از بخش خصوصی، واگذاری امور به مردم در عرصه احیای جنگل‌ها و اقدامات زیست‌محیطی در منابع طبیعی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: 30سازمان مردم‌نهاد زیست‌محیطی در استان کرمانشاه با هزاران عضو فعال وجود دارد که با استفاده از این پتانسیل می‌توان برای بهبود شرایط موجود استفاده کرد.
رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه از تدوین طرح جامع توسعه جنگل‌های کرمانشاه در هزارصفحه و  وجود 88فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان طی ‌سال 94 خبر داد و گفت: 1.5‌میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی وجود دارد که عواملی موجب تخریب در این عرصه‌ها شده و یکی از دلایل اصلی، رشد جمعیت و عوامل طبیعی است.
شهبازی با اشاره به وجود خشکسالی، آفات و گردوغبار به‌عنوان عوامل مخرب در محیط‌زیست و منابع طبیعی عنوان کرد:     کمربند زیستی کشور منطقه زاگرس است، چراکه توده‌های گردوغبار و دارای مواد آلاینده را گرفته و همچون یک پالایشگر هوای سالم برای کشور فراهم می‌‎کند و ریه تنفسی کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از وجود 88 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع طبیعی استان کرمانشاه طی ‌سال94 خبر داد و بیان داشت: طرح جامع برای توسعه و ارتقای وضع کشاورزی، منابع طبیعی و ساماندهی شرایط موجود تهیه‌شده تا سند توسعه و بهبود این بخش مهیا شود و تاکنون در بیش از یک‌هزار صفحه با بررسی‌های کارشناسی و علمی حاضرشده است. وی با تأکید بر این‌که سالانه باید 10‌هزار هکتار توسعه جنگل داشته باشیم و تاکنون فقط 8‌هزار هکتار انجام‌شده، یادآور شد: منابع دولتی برای تحقق برنامه‌ها و اقدامات درنظرگرفته شده، کافی نیست و باید با تغییر رویکرد به سمت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی پیش‌برویم.
این مسئول به فعالیت 30 سازمان مردم‌نهاد در استان کرمانشاه با بیش از 4هزار عضو اشاره کرد و گفت: جنگل‌ها عملکردهای خوب و مختلفی دارند و در جنبه‌های مختلف تنظیم هیدرولوژی آب‌ها، بوم‌شناسی، تعادل co2 و o2، پاک‌کنندگی طبیعت و... اثرگذار است که بزرگترین اکوسیستم خشکی طبیعت بوده و نفوذ آب در جنگل 40 برابر سهل‌تر از مناطق بدون پوشش است.
شهبازی وجود جنگل را موجب جلوگیری از هدررفت منابع آبی، پاک‌کردن هوا، کاهش گردوغبار و جلوگیری از رخ‌دادن سیلاب دانست و بیان کرد: یک هکتار جنگل 154 کیلوگرم اکسیژن تولیدکرده و گیاهان دارویی مفیدی در جنگل رشد و نمو ‌می‌کند.

 


تعداد بازدید :  406