شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
«شهروند» از بازار خاص خشکشویی‌ها در فصل خانه‌تکانی گزارش می‌دهد
قیمت‌های توافقی در بازار عیدانه خشکشویی‌ها
گفت‌وگو با رئیس اتحادیه خشکشویی‌های تهران: افزایش قیمتی برای پایان ‌سال نداشته‌ایم تنها 6 نوع خدمت قیمت مصوب دارد

سهیلا روزبان، شهروند| «اطوی شلواری که هندوانه را قاچ می‌کند» و «پیراهنی که سر می‌برد» اینها ضرب‌المثل‌هایی رایج در میان عامه مردم است که از اهمیت پوشش مطلوب و اهمیت نظافت و پاکیزگی میان ایرانیان حکایت می‌کند. در سایه این اهمیت طی سال‌های گذشته کسب و کارهای متعددی در کشور شکل گرفته که خشکشویی‌ها ازجمله این موارد است؛ از افزایش قیمت پوشاک در بازار و دقت خانوارها برای نگهداری لباس‌های خود که بگذریم، رسم خانه‌تکانی ایرانی‌ها در آستانه شب عید موجب شده تا خشکشویی‌ها در واپسین روزهای زمستان روزهای شلوغی را سپری کنند. شلوغی‌اي که در برخی موارد منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و سوءاستفاده‌هایی در این صنف می‌شود. هرچند که ابوالفضل رجب‌زاده، رئیس اتحادیه صنف خشکشویی‌ها می‌گوید: هیچ افزایش قیمتی برای روزهای پایانی‌ سال نداشته‌ایم و نرخ خدمات همان قیمت مصوب ابتدای ‌سال است. او در ادامه سخنان خود با بیان این‌که میزان تقاضا در این صنف در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است به «شهروند» می‌گوید: به دلیل رکود و کاهش قدرت نقدینگی میان خانوار هر سال دریغ از پارسال. به گفته این فعال صنفی در حال حاضر مردم سعی می‌کنند تا بیشتر شست‌وشوهای خود را در داخل منزل انجام دهند تا هزینه‌های زندگی خود را به نوعی کنترل کنند؛ همین امر منجر به ایجاد نوعی رکود در این صنف شده است.
راه شکایت از متخلفان
نرخ‌های متفاوت بین خشکشویی‌های شهر از دیگر ابهامات مردم در این روزهاست که رجب‌زاده در پاسخ به آن می‌گوید: خشکشویی‌ها به 3 درجه تقسیم شده‌اند و براساس نوع خدمات نرخ‌های متفاوتی دارند. ملاک مردم درخصوص قیمت‌ خدمات باید فهرست رنگی نصب شده بر روی واحدهای خشکشویی که دارای هولوگرام و شماره تلفن اتحادیه است، باشد. در غیر این صورت واحد صنفی متخلف بوده و مردم می‌توانند با شماره‌های 96-98-88865194تماس بگیرند و شکایات خود را اعلام کنند.
قیمت مصوب برای 6 خدمت
رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی از اعلام جزییات قیمت خدمات خشکشویی به دلیل ایجاد سوءتفاهم میان مردم خودداری کرد و افزود: درحال حاضر شست‌وشوی کت، شلوار، کت‌وشلوار، پیراهن، مانتو و بلوز دارای نرخ مصوب است. ولی اجرت شست‌وشو و اتوی لباس‌های چین‌دار و پلیسه، لباس عروس، لباس شب بانوان، سنگ‌دوزی، روب‌دوشامبر، لباس‌های سفید و روشن، انواع جین، کتان، جیر، چرم، پوست، پرده‌های غیرمعمولی، روتختی، روفرشی، پتو، لحاف، کلیه البسه غیرمعمولی و اجرت لکه‌گیری البسه هنگام صدور فاکتور در حضور مشتری تعیین می‌شود.
نرخ خدمات در واحدهای درجه یک
50‌درصد گران‌تر
به گفته رئیس اتحادیه خشکشویی‌های تهران اجرت ارایه خدمات در خشکشویی‌های درجه یک نسبت به درجه 2، 25‌درصد و نسبت به درجه 3 حدود 50‌درصد بالاتر است. او در ادامه سخنان خود در حالی‌که تعداد خشکشویی‌های دارای پروانه نظام صنفی در شهر تهران را 900 واحد اعلام کرد، فعالیت واحدهای غیرمجاز را مورد انتقاد قرار داد و گفت: هم‌اکنون 60 الی 70 واحد فاقد پروانه شناسایی شده که به آنها اعلام شده است هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.
فریب قیمت‌های پایین را نخورید
رجب‌زاده در بخش دیگری از سخنان به مردم هشدار داد كه در ماه‌های آخر ‌سال برای شست‌وشوی پرده، پتو و دیگر لباس‌های خود تنها به واحدهای خشکشویی مجاز و دارای پروانه کسب و کار مراجعه کنند و فریب قیمت‌های پایین عده‌ای سودجو را نخورند. او با بیان این‌که این روزها برخی از قالیشویی‌ها در تبلیغات خود گزینه شست‌وشوی پتو را نیز دارند، گفت: این کار فقط مربوط به خشکشویی‌ها است و تداخل صنفی محسوب می‌شود. ضمن این‌که قالیشویی‌ها نه‌تنها تخصص لازم را در این کار ندارند بلکه باعث خراب شدن پتوها می‌شوند. از طرفی هم ماشین‌های لباسشویی این واحدها بسیار بزرگ بوده و بعضا 30 پتو داخل یک ماشین انداخته می‌شود که این امر سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. این فعال صنفی تصریح کرد: برای حل این معضل بارها با اتحادیه پارچه‌فروش‌ها و قالی‌شوها مکاتبه کرده و از آنها خواسته‌ایم در فعالیت این صنف دخالت نکنند و ضمن عدم پذیرش فعالیت‌های غیرمرتبط با کارشان، صرفا آنها را به واحدهایی بدهند که دارای پروانه کسب و کار هستند و در زمینه پرده‌شویی و خشکشویی فعالیت می‌کنند؛ اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌‌ایم.
اماکن در دو ماه پایانی‌ سال
هیچ واحد متخلفی را پلمب نمی‌کند
او در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به شکل‌گیری واحدهای خشکشویی زیرزمینی پنهان در دو ماه پایانی ‌سال زد و گفت: این درحالی است که سازمان اماکن و تعزیرات حکومتی در روزهای پایانی ‌سال هیچ واحدی را پلمب نمی‌کند. درواقع تا به تخلف این واحدها رسیدگی شود، عید آماده و تمام شده است و این واحدها به صورت خودکار تعطیل می‌شوند. بر همین اساس از دستگاه‌های دولتی انتظار می‌رود که رسیدگی به تخلف این واحدها با سرعت بیشتری دنبال شود.
شست‌وشوی کت‌وشلوار
 در خشکشویی‌های درجه یک 26‌هزار تومان
اما یکی از فعالان صنفی در خشکشویی‌ واقع در پایتخت در حالی‌که درجه این واحد را ممتاز اعلام می‌کرد، درخصوص نرخ خدمات در این واحد صنفی گفت: در حال حاضر یک دست کت به قیمت 15‌هزار تومان و یک شلوار به قیمت 11‌هزار تومان شست‌وشو می‌شود؛ حال آن‌که اجرت شست‌وشوی یک دست کت‌و‌شلوار دراین واحد 26‌هزار تومان است. او در ادامه با بیان این‌که در این واحد صنفی هیچ هزینه‌ مجزایی برای لکه‌گیری از روی لباس‌ها اخذ نمی‌شود، گفت: اجرت شست‌وشوی پیراهن مردانه و بلوز زنانه به ترتیب 11 و 15‌هزار تومان است؛ اما در مانتو چون با طیف گسترده‌ای مواجه هستیم، بهای شست‌وشوی آن 12 الی 20‌هزار  تومان است.  این فعال صنفی همچنین با اشاره به افزایش تقاضا برای شست‌وشوی پرده در این روزها گفت: تنوع بسیار بالایی در این بخش وجود دارد؛ بر همین اساس اجرت شست‌وشو در پرده‌های توری و پارچه‌ای متری 12 تا 22‌هزار تومان است. او در ادامه ضمن ابراز نارضایتی از قیمت‌های موجود در این صنف گفت: اما تاکنون هیچ‌کدام از قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند. در واقع باید گفت که کج‌دار‌ومریز با شرایط کنار آمده‌اند. قیمت‌ها در واحدهای صنفی خشکشویی درحالی ثابت باقی مانده که در یک‌ سال گذشته بیشتر کالاها با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند و فعالان این صنف نیز که بخشی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، با افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که دخل و خرج این افراد با یکدیگر همخوانی نداشته است.
هزینه‌های سرسام‌آور انرژی
در خشکشویی‌ها
محمدی یکی دیگر از صاحبان خشکشویی در غرب تهران با اشاره به هزینه بالای مصرف انرژی در این صنف گفت: بارها از دولت خواسته‌ایم تا قیمت انرژی مصرفی در واحدهای صنفی این اتحادیه براساس میزان مصرف واحدهای صنعتی حساب شود نه براساس میزان مصرف واحدهای تجاری، اما همچنان خشکشویی‌ها و لباسشویی‌ها به‌عنوان یک واحد تجاری با هزینه‌های سرسام‌آور انرژی مواجه هستند. این درحالی است که سازمان آب و فاضلاب تهران در واکنش به درخواست این اتحادیه مبنی بر بازنگری تعرفه آب اعلام کرد به‌دلیل این‌که این واحد صنفی جزو مشاغل پرمصرف محسوب می‌شود، باید تعرفه مصرف مجاز افزایش یابد؛ چرا که درآمد فعالان این بخش کفاف هزینه‌های مصرف انرژی را نمی‌دهد.


تعداد بازدید :  295