شماره ۸۰۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند
صفحه را ببند
چرا چين به کارخانه جهان تبديل شد
جذب سرمايه خارجي عامل رشد توليد و صادرات چين

شهروند| «چرا چين به کارخانه جهان تبديل شده است؟» عنوان سخنراني علمي بود که روز گذشته
در موسسه پژوهش بازرگانی برگزار شد. الساندرو آماديو نماينده يونيدو (سازمان توسعه صنعتي ملل متحد) در ايران سخنران این جلسه درباره رشد چین به این نکته اشاره کرد که سیستم اقتصادی چين برپايه جذب سرمایه خارجی برای رشد تولید و صادرات است. او توضیح داد: اين كشور به متخصص تولید تبديل شده و از دهه80 به این طرف شروع به جذب سرمایه‌گذاری خارجی كرده است. به‌طوري‌ كه اين كشور توانست در‌ سال 2000 ميلادي آمريكا را درجذب سرمايه‌گذاري خارجي پشت سر بگذارد. وی درحضور رئيس، مديران، اعضاي هيأت‌ علمي و پژوهشگران موسسه و علاقه‌مندان از ساير نهادها، سازمان‌ها و واحدهاي دولتي و خصوصي افزود: نیروی کار ارزان و ماهر، زیرساخت مناسب تولید، اتخاذ سیاست آزادسازی اقتصادی، ثبات سیاسی و اقتصادی و بازار بزرگ چین از مهم‌ترین عوامل جذب سرمایه‌‌گذاري خارجی در چين به شمار مي‌رود.
وي اظهار كرد: امروزه بخش عمده‌اي از كالاها و خدمات در سرتاسر جهان ساخت كشور چین است، لذا شاید این‌طور به ذهن برسد که دلیل اصلی مزیت تولید در اين كشور، نیروی کار ارزان است اما این بخشی از واقعیت است چراكه درچین همه چیز ساخت اين كشور است اما هیچ‌کدام برای چین نیست و درواقع کشورهای دیگر برندهای خود را در چين تولید می‌کنند.
آماديو با بيان اين‌كه میزان دستمزدها طی یک‌دهه گذشته در چین 10برابر شده است، گفت: صنایع با دستمزد پایین درحال خارج‌شدن از اين کشور هستند ولي با این حال هنوز تولید صرفه اقتصادي دارد، به‌طوری که موبایل سامسونگ برند کره‌جنوبی است اما 85‌درصد قطعات آن به دليل صرفه اقتصادي، در شنجن چین تولید می‌شود.
وي تصريح كرد: چین با مدیریت صحيح زنجیره ارزش را توسعه داد تا کارایی كه ناشي از برنامه‌ريزي دقيق در سطوح بالا و اجراي قوي در سطوح پايين است را بالا ببرد. اين امر درکشورهایی مانند ایران و ایتالیا هرگز اتفاق نمی‌افتد چراكه در سطوح مختلف مديريت و اجراي تصميمات اما و اگر مي‌آوريم به سختي و با تعلل اجرا می‌کنیم، درحالي‌ كه در چین تصميمات در سطوح مختلف بدون چون و چرا پذيرفته شده و برنامه‌ها به‌طور دقيق اجرا می‌شوند.
نماينده يونيدو در ايران ادامه داد: چینی‌ها در مورد مشکلات اقتصادي خود اطلاعات لازم و ارزیابی دقیقی از مسايل دارند و هر اقدامي را براساس هزینه و فایده آن انجام می‌دهند.
وي با بيان اين‌كه چيني‌ها به ايران و كشورهاي ديگر فناوري ارايه نمی‌دهند، افزود: كشورهاي ديگر باید مالیات بر واردات را کاهش دهند تا چيني‌‌ها بتوانند در داخل کشورشان سرمایه‌گذاری کنند.
آماديو در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سيستم سياسي چين گفت: سیستم سیاسی اين كشور به‌گونه‌ای است که از جمعیت 3/1‌میلیارد نفری حدود 80‌میلیون نفر عضو حزب کمونیست هستند (5‌درصد جمعیت چین) كه اين حزب نظام سیاسی و تصمیم‌گیری چین را اداره می‌کند.
وي بالاترین رکن قدرت سیاسی در چین را کنگره ملی خلق ذكر كرد و افزود: سیستم سیاسی چین هرمی‌شکل است، به‌طوري‌ كه 5‌درصد افراد شاخص جامعه در رأس قدرت هستند و كشور را اداره می‌کنند. بدین‌ترتیب دولت در اين كشور باهوش و آینده‌نگر عمل مي‌كند و به اهداف کوتاه‌مدت تن نمي‌دهند.
نماينده يونيدو در ايران با اشاره به اين‌كه نفوذ مردم و گروه‌های خارجي در صحنه‌های اقتصادی چين در دوران آزادسازی نسبی درحال تقویت‌شدن است، اظهار كرد: براساس نظام اقتصادی دستوری هر شرکت دولتی موظف است کمیته حزب در داخل شرکت ایجاد کند. اقتصاد بازار آزاد در چین به اين‌گونه است که نهادهای اقتصادی درحوزه‌هایی که حزب کمونیست دخالت محدودی دارد یا اصلا ورود پیدا نمی‌کند، فعالیت خواهند داشت.
آماديو آلودگی آب و هوا را ازجمله موارد ناپایداری رشد اقتصادی چین عنوان كرد و گفت: 90‌درصد آب چین آلوده است. لذا اين كشور درحال خارج‌کردن صنایع آلاينده به کشورهای دیگر و حفظ صنایع با ارزش‌افزوده بالاست.  وي با بيان اين‌كه حاشیه سود در صنعت چین بسيار کم است ولي به دلیل تیراژ بالا سودآور است، اظهار كرد: مخابرات و بانک در اين كشور دراختيار دولت است و خارجی‌ها کمتر در این بخش حضور دارند.


تعداد بازدید :  329