شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر:
800 داوطلب در طرح «سحر» امداد روانی - اجتماعی را برعهده می‌گیرند

رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر گفت: ‌«۸۰۰ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی در قالب طرح سحر امدادرسانی روانی - اجتماعی را بعد از بلایا و حوادث عهده‌دار می‌شوند.»
دکتر وحید قبادی‌دانا روز گذشته در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل با اشاره به افتتاح طرح ملی «سحر» اظهار داشت: این طرح ملی که مخفف «سازماندهی حمایت روانی - اجتماعی بعد از حوادث و بلایا» است با همکاری جمعیت هلال‌احمر و مراکز علمی و دانشگاهی انجام می‌شود تا با همکاری و مشارکت روانشناسان و مددکاران اجتماعی بتوانیم آسیب‌های روحی و روانی بعد از حوادث را به حداقل برسانیم.
او افزود: ما قبل از این حلقه‌های مفقوده‌ای را در این حوزه به‌ویژه امدادرسانی روحی ـ روانی به آسیب‌دیدگان حوادث و بلایا نظیر سیل، زلزله و حادثه‌های دست‌ساز انسان شاهد بودیم که با اجرای طرح سحر و مشارکت بالای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های روانشناسی امیدواریم بخش عظیمی از این آسیب‌ها برطرف شود.
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که ۲۶نفر در قالب تیم سحر در استان‌ها که ۱۳نفر از آنها خانم و ۱۳نفر آقا هستند سازماندهی می‌شوند‏، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۸۰۰نفر در قالب این تیم‌ها در کشور سازماندهی شوند.
میزبانی ۱۰ استان تا پایان سال
وی به برگزاری اولین دوره آموزش مقدماتی حمایت‌های اجتماعی و روانی اشاره کرد و گفت: اولین دوره به میزبانی اردبیل و با حضور تیم‌های سحر از استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی برپا شده که بعد از کارگاه‌های مقدماتی که تا آخر‌ سال به میزبانی ۱۰ استان کشور برگزار می‌شود تا تیم‌های ۳۱ استان کشور از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند، دوره مقدماتی سه روزه با همکاری و مشارکت علمی سازمان نظام روانشناسی و انجمن علمی مددکاری اجتماعی کشور و همچنین موسسه آموزشی هلال برگزار می‌شود.
قبادی‌دانا با اشاره به همکاری‌های علمی در اجرای این طرح ادامه داد: پشتوانه حقیقی این طرح استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خواهد بود که ما با همکاری دانشگاه‌های داخلی و همچنین تفاهمنامه‌ای که روز شنبه آینده در محل سازمان جوانان بین هلال‌احمر ایران و دانشگاه روانشناسی لایپ‌زیک آلمان به امضا می‌رسد تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت علمی این دانشگاه بین‌المللی استفاده کنیم. وی از همکاری کمیسیون اجتماعی دولت در تدوین دوره‌های آموزشی قدردانی و اضافه کرد: ما سعی داریم در تدوین دوره‌های آموزشی از همفکری و تعامل خوب فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ در دانمارک به‌عنوان مرکز روان- اجتماعی بعد از حوادث نیز استفاده کنیم.
بهره‌مندی از اساتید مجرب
رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر اذعان داشت: ما در طول ‌سال ضمن حفظ آمادگی اعضای این تیم برای آنها دوره‌های آموزشی و بازآموزی و همچنین مانورهای عملیاتی در نظر گرفته‌ایم تا میزان آمادگی آنها را در کاهش و کنترل استرس و آسیب‌های روانی بعد از حوادث و بحران‌ها و برخی تهدیدهای بعد از وقوع حوادث را مورد رصد قرار دهیم.
قبادی‌دانا با بیان این‌که طرح ملی سحر برای اولین‌بار در کشور اجرا می‌شود،ادامه داد: ما از ظرفیت خوب شورایعالی جمعیت هلال‌احمر و افراد باتجربه همچون وزیر امور خارجه، بهداشت و درمان، وزیر کشور و جمعی از نمایندگان مجلس استفاده می‌کنیم تا خلأهای اجتماعی در این حوزه و حلقه مفقوده به‌وجود آمده در امدادرسانی روانی - اجتماعی بعد از حوادث را به‌عنوان یک خلأ برطرف کنیم.
او با اشاره به این‌که دوره‌های آموزشی ما به دوره مقدماتی محدود نمی‌شود بلکه دوره‌های تکمیلی و پیشرفته نیز به همراه مانورهای عملیاتی برای اعضای طرح سحر پیش‌بینی شده است،گفت: سعی می‌شود با استفاده از تجربیات گذشته در قالب کارگاه‌های تخصصی انتقال مهارت در غلبه بر آسیب‌های روان - اجتماعی مدنظر باشد که البته در این زمینه ما به دانش تئوری اکتفا نمی‌کنیم.
قبادی‌دانا در پایان سخنان خود به استفاده از اساتید مجرب در عملیاتی کردن این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: ما از وجود اساتیدی همچون دکتر باقری‌یزدی عضو دانشگاه علمی- کاربردی هلال، ناصری رئیس اداره سلامت روان، عسگری و زارع به‌عنوان اساتید این حوزه استفاده کرده و با پشتوانه علمی و مداخلات به موقع سعی خواهیم کرد تا در اجرای این طرح نیز موفق عمل کنیم.


تعداد بازدید :  120