شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
زمزمه‌های دوباره برای حذف صفرهای پول ملی
مردم: صفرها برمی‌گردن!

گروه اقتصادی شهروند| حذف 4 صفر از پول ملی دوباره سر زبان‌ها افتاده است و با آن‌که تاکنون بحث جدی درباره آن انجام نشده، اما ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید که این طرح از دستور بانک مرکزی خارج نشده است و آمادگی کافی برای اجرای آن وجود دارد.
 این در شرایطی است که کارشناسان با اشاره به تجربه سایر کشورها اعتقاد دارند اگر حذف صفرهای پول ملی در زمان تثبیت نرخ تورم انجام نشود به‌زودی کشور مجبور می‌شود این کار را انجام دهد. حذف صفر از پول ملی معمولا در زمانی انجام می‌شود که کشورها یک دوره بحران اقتصادی و تورم قابل توجه را پشت‌سر گذاشته باشند.
 این کار برای تسهیل مبادلات انجام می‌شود. واکنش مردم به حذف صفر از پول ملی را می‌خوانید:   
محسن: این نشانه خوبی است و به‌نظر می‌رسد دولت یازدهم واقعا در مهار تورم موفق عمل کرده.  
صادق: امیدوارم این موضوع واقعا کارشناسی شده باشه و فقط برای پاک کردن صورت مسأله نباشه. الان یک روزنامه معادل 10‌هزار واحد پولی کشور قیمت داره و این کاهش بی‌سابقه ارزش پول‌رو مدام به مردم یادآوری می‌کنه.  
امیر: این یعنی این‌که ما به ثبات اقتصادی رسیدیم؟!
ناشناس: حذف صفر از پول ملی باید سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد.   درج قیمت‌ها به ریال نشون می‌ده که این مسأله باید در گذشته انجام می‌شد.   
سینا: من اقتصاددان نیستم اما از رسانه‌ها خوندم که این کار باید در زمان رشد مثبت اقتصادی انجام بشه. من فکر می‌کنم اگر آقایون این کارو در زمان مناسب انجام بدن شاید لازم باشه بیشتر از 4 تا صفر را هم حذف کنند.  
کیومرث: امیدوارم فقط یک حرکت نمایشی امیدوار‌کننده   نباشه.  
محمد: با این اقتصادی که ما داریم دو روز بعد صفرها سرجاشون بر می‌گردن!
خانی: با حذف صفر که اتفاق خاصی نمی‌افته! درواقع تأثیر روانی داره اما قیمت‌ها تغییر خاصی نمی‌کنه.
پیام: کاش مبنا رو از ریال هم تغییر بدن چون این کلمه نه فارسی هست نه کاربردی. ما در معاملات روزمره مدام واژه تومان رو به کار می‌بریم این ریال فقط تبدیل به یک واژه برای اسناد رسمی شده. در کدوم کشور مردم واحد پولی شون یه چیزه در محاورات یه چیز دیگه به کار می‌برن؟!
عظیمی: یعنی کلاه سر خودمون بذاریم؟!


تعداد بازدید :  134