شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
8 وسیله هوشمند آشپزخانه که زندگی را متحول می‌کند
غذای مورد علاقه خود را پرینت بگیرید
خانه‌ها هم هوشمند می‌شوند نگاهی به چند طرح برتر برای خانه‌های کوچک شهرنشینی؛ از پرینتر 3 بعدی غذا تا دیوارهای هوازی

 گروه اقتصادی شهروند| فناوری فقط مربوط به رایانه، ابزارها یا خودروهای لوکس نمی‌شود. بلکه پای فناوری به خانه‌ها و آشپزخانه‌ها نیز باز شده است. اکنون بسیاری از دستگاه‌ها و لوازم خانگی هوشمند شده‌اند که مزایای فراوانی نیز دارند. البته این کالاها در وهله اول هم گران هستند و هم چندان کارآمد به نظر نمی‌رسند اما بعد از استفاده به این نتیجه می‌رسیم که کارآیی آنها به قیمت بالای آنها می‌ارزد. در هر حال آنها را برای آسان‌تر شدن زندگی ساخته‌اند و به طور قطع در سال‌های آینده شاهد گسترش خانه‌های هوشمند خواهیم بود. در همین زمینه آزمایشگاه طراحی «الکترولوکس» هر ساله مسابقه‌ای برگزار می‌کند که در آن از طراحان فناوری می‌خواهد دستگاه‌های آتی خانگی را طراحی کنند. در ‌سال 2013 طرح‌های شرکت‌کننده در این مسابقه بیشتر روی آشپزی و سرگرمی در فضاهای کوچک متمرکز بود. بیش از 1700 شرکت‌کننده از 60 کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند و درنهایت 8 فینالیست انتخاب شدند که طرح‌های آنها از پرینتر 3 بعدی برای غذا تا میکرو ربات‌های تمیزکار در خانه، آشپزهای هولوگرافیک و دیوارهایی که نفس می‌کشند را در بر می‌گرفت.

3F

 3F یک جاروبرقی است که «جرماین وربراکل» آلمانی آن را طراحی کرده است. این دانشجوی طراحی صنعتی در مدرسه طراحی «نانت آتلانتیک» فرانسه تحصیل می‌کند. جاروبرقی طراحی شده براساس فعالیتی که باید انجام دهد تغییر شکل داده و 3 قابلیت اصلی را ارایه می‌کند. تمیز، میکروب‌زدایی و هوای خانه را تهویه می‌کند. شکل زیبا و متغیر آن طوری طراحی شده تا در فضاهای کوچک جا بگیرد و البته این جاروبرقی خود به خود حرکت می‌کند!
دیوارهایی که نفس می‌کشند

دیوارهای هوازی یک طرح تهویه هوای داخلی است که «ژیبیان‌یان»آن را طراحی کرده که دانشجوی طراحی در موسسه هنر و طراحی در موسسه سامسونگ در کره‌جنوبی است.دیوارهای هوازی سعی می‌کنند با فراهم کردن هوایی که یادآور خاطرات خوش است از استرس ساکنان خانه بکاهند. هنگامی‌که صاحبخانه اطلاعات شرایط دلپذیر خاطره‌ای را در دیوار هوازی وارد می‌کند، دیوار خود به خود هوای داخل خانه را به هوای محیطی تبدیل می‌کند و همزمان حرکاتی مانند تنفس ماهی‌ بر دیوار نقش می‌بندد و صاحبخانه به وسیله 5 حس اصلی خود آن خاطره خوش را حس می‌کند.
نوتریما

نوتریما، ابزاری برای تحلیل غذاست که«ژان پالوروی»، یک دانشجوی طراح صنعتی در دانشگاه هلسینکی متروپولینا فنلاند آن را طراحی کرده است. نوتریما ارزش غذایی مواد غذایی، سموم احتمالی و تازگی غذای آماده شده یا محتویات آن را اندازه‌گیری می‌کند. نوتریما همچنین از طریق برنامه‌های موبایل قابل استفاده است و به افراد امکان می‌دهد در فروشگاه یا در رستوران از آن استفاده کنند. برنامه همراه نوتریما به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعاتی را که در فروشگاه یا رستوران خاصی جمع‌آوری می‌کند منتشر کند.
Oz-1 تصفیه کننده

1-Oz یک دستگاه تهویه هواست که «وی کیات لاو» دانشجوی طراحی محصول در مدرسه هنر طراحی و رسانه نانیانگ در سنگاپور آن را طراحی کرده است. این دستگاه قابلیت دوگانه تهویه و پاکسازی هوا را دارد. این دستگاه اکسیدان‌هایی منتشر می‌کند تا گازهای مضر در هوا را خنثی کند و از فیلترHEPA برای زدودن گرد و غبار استفاده می‌کند. همچنین دود سیگار را از هوا می‌زداید و بوهای نامطبوع را قبل از جذب شدن به لباس خنثی می‌کند. دستگاه 1-Oz  به اندازه‌ای کوچک است که می‌توان آن را زیر یقه لباس مخفی کرد یا مانند گردنبند به گردن آویخت.
هاب آشپزخانه

هاب آشپزخانه نیز دستگاهی برای کنترل غذای مصرفی است که «فرانسیسکو باربوزا گراسا»یک دانشجوی مهندسی مکانیک در دانشگاه‌ آی‌ای‌دی ایتالیا آن را طراحی کرده است.
چهار وجه برای این دستگاه وجود دارد. نخست بشقاب مواد غذایی است که نشان‌دهنده میزان غذا برای کاربر است.
سپس یک ابزار ذخیره غذا دارد که نشان می‌دهد در خانه چه میزان غذا وجود دارد. در درجه سوم یک ابزار خرید هوشمند است که به کاربر اجازه می‌دهد ضمن این‌که میزان ذخایر مواد غذایی موجود در خانه را به یاد داشته باشد، به‌طور آنلاین و از خانه خریدهای لازم را انجام دهد.
ماب

ماب مجموعه‌ای از مینی ربات‌هاست که خانه را تمیز می‌کند و «آدریان پرز زاپاتا»دانشجوی دانشگاه سن بوئنونتورا در کلمبیا آن را طراحی کرده است. ماب را می‌توان براساس چرخه تمیز کردن هفتگی تنظیم کرد. دستگاه قابلیت اتصال به رایانه و اینترنت را دارد تا بتوان پیشرفت آن را بررسی کرد.
آشپز بین‌المللی

 این یک‌دستگاه آشپزخانه است که از فناوری هولوگرام استفاده می‌کند. «دیوید داوود» دانشجوی طراحی محصول در موسسه طراحی سوئد آن را طراحی کرده است. آشپز بین‌المللی به افراد کمک می‌کند بدون توجه به مسافت و فاصله باهم آشپزی کنند. کاربر می‌تواند با افراد تصادفی از سراسر جهان آشپزی کند و دستور غذاهایی جدیدی را بیاموزد یا عضو کلاس‌های آشپزی شود. علاوه برآن این محصول بو را نیز دور می‌کند، از سروصدای آشپزخانه می‌کاهد و افراد را براساس محتویاتی که در کاسه هوشمند قرار می‌دهند با هم مرتبط می‌کند تا آشپزی کنند.
آتومیوم

آتومیوم یک پرینتر 3 بعدی غذاست که «لوییزا سیلوا» دانشجوی طراحی در دانشگاه فدرال فناوری در برزیل آن را طراحی کرده است. آتومیوم وعده‌های غذایی را براساس ترجیح کاربر براساس طعم و شکل غذا ارایه می‌کند. آتومیوم همچنین از روش شناسایی دیجیتال اثر انگشت برای کاربر استفاده می‌کند و خود را با جدیدترین اطلاعات شخصی که روی نیازهای تغذیه‌ای بدن کاربر تأثیر می‌گذارند مانند چکاپ‌های پزشکی و فعالیت‌های روزانه به روز می‌کند.


تعداد بازدید :  150