شماره ۳۷۷ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
تداوم رژیم غذایی مهم‌تر از نوع آن است

محققان کانادایی می‌گویند: انواع رژیم‌های غذایی نتایج مشابهی دارند اما مردم اگر بخواهند نتیجه بهتری بگیرند باید رژیمی را انتخاب کنند که تداوم آن آسانتر باشد. به ‌گزارش نشریه انجمن پزشکی آمریکا، محققان کانادایی اطلاعات 48 مطالعه مختلف در این زمینه را تحلیل کردند که همگی بر این موضوع تأکید داشتند که نوع رژیم مهم نیست بلکه مراعات آن از همه مهم‌تر است.   این پزشکان که هدف خود را مبارزه با بزرگ‌ترین معضل سلامتی قرن «چاقی» عنوان کردند، می‌گویند: همه رژیم‌ها کالری را به میزان مشابهی کم می‌کنند. این رژیم‌ها به‌طور مستمر تغییر می‌یابند و هریک از پزشکان پایه اقدامات خود علیه چاقی را بر یکی از مبانی تغذیه‌ای و پزشکی می‌گذارند اما در همه این رژیم‌ها کاهش «دریافت نشاسته و چربی» مشترک است.  
محققان علوم تغذیه در دانشگاه مکمستر آنتاریو کانادا و بیمارستان تحقیقات کودکان تورنتو این کشور، داده‌های 7هزار و 286 فرد دارای اضافه وزن که رژیم گرفته بودند را بررسی کردند.  
در این بررسی انواع رژیم‌های پرطرفدار این کشور مانند اتکینز، سات بیچ، زون، بیگست لوزر، جنی کریگ، نوتریسیستم، والومتریکس، ویت واچرز، اورنیش و روزمری کنلی بررسی شد.  
پس از جمع‌آوری داده‌ها، نتایج نشان داد افرادی که رژیم یک‌ساله دریافت نشاسته یا چربی کم را دنبال می‌کردند هر دو به‌طور متوسط 3/7 کیلوگرم کاهش وزن پیدا کردند،  البته میزان کاهش وزن برای کسانی که رژیم کم‌نشاسته داشتند بعد از 6ماه کمی بیشتر بود.   مهم این است که در نتایج این گزارش آمده است: تفاوت‌ها ناچیز بود و بعید است برای کسانی که هدفشان کاهش وزن است، این تفاوت مهم باشد. نتایج باید به محققان مسئول مطالعات پزشکی و آحاد مردم اطمینان دهد که لازم نیست تصور شود همه باید یک شیوه را دنبال کنند چون به نظر می‌رسد انواع رژیم‌ها تأثیر قابل‌توجهی در کاهش وزن دارند. در واقع افراد می‌توانند از میان رژیم‌هایی که بیشترین تأثیر را در کاهش وزن داشتند یکی را انتخاب کنند که ادامه آن برای آنها راحت‌تر است.  
محققان دانشگاه آکسفورد نیز در این زمینه معتقدند: رژیم‌ها بیش از آن‌که به نظر می‌رسد شبیه هم هستند و اغلب محدود کردن مصرف کالری به 1500 واحد در روز، مراعات زمان دقیق خوردن و پرهیز از بیسکویت، کیک و شکلات را توصیه می‌کنند. 


تعداد بازدید :  220