شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
افسانه‌های ائتلاف در غیاب آیت‌الله
اصولگرایان زیر چتر پایداری
فرشید غضنفرپور

 اصولگرایان زود شروع کرده‌اند. خودشان هم می‌دانند اما چه باک که رقیب تا امروز مدعی فتح یک قوه از میان قوای سه‌گانه است.
 بلوف‌های ‌سال گذشته درباره تبار سیاسی رئیس‌جمهوری جدید با معرفی کابینه به فراموشی سپرده شد.  
می‌گفتند حسن روحانی که پیش از این عضو جامعه روحانیت مبارز بوده را با اصلاح‌طلبان چه کار؟ حالا یک‌سال بعد اصولگرایان نگرانند مبادا علی لاریجانی هم به همان راهی برود که اینک روحانی رفته است.
یک‌سال پیش از آغاز رسمی رقابت‌های انتخابات مجلس دهم گروه‌های مختلف اصولگرا باردیگر ساز ائتلاف را کوک کرده‌اند، این‌بار در غیاب آیت‌الله مهدوی‌کنی، مردی که زمانی برای اتحاد میان اصولگرایان هرچه کرد به در بسته خورد و دست آخر خطاب به پایداری‌ها گفت: «شما می‌خواهید مرا مثل بودا کنید! بودا یک مجسمه است و بودایی‌ها می‌روند و پایش را می‌بوسند و از این کارها، ولی حرفش را گوش نمی‌کنند. شما هم می‌گویید آیت‌الله مهدوی‌کنی را قبول داریم، آدم خوبی است، ولی به حرفش گوش نمی‌دهیم.  آیت‌الله مهدوی بودایی به‌درد نمی‌خورد.»
حالا برخی می‌گویند دور از چشم آیت‌الله، شاگردانش روز به روز بیشتر به جبهه پایداری و رهبر معنوی‌اش آیت‌الله مصباح‌یزدی نزدیک می‌شوند.  
حجت‌الاسلام تقوی از اعضای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که پیش از این از رایزنی منحصرا با اعضای جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) سخن گفته بود در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است: «از آیت‌الله مصباح هم دعوت شده است که به ائتلاف بپیوندد و حتی قرار است ایشان هم به جامعتین ملحق شوند و بین ایشان و آیت‌الله یزدی ائتلافی صورت پذیرد.»
مصباح‌یزدی چندی پیش نیز در دیدار تقوی به جریانات پیش‌آمده برای ائتلاف میان اصولگرایان پیش از انتخابات مجلس نهم اشاره کرده و تلویحاً بدون عقب‌نشینی از مواضع پیشینش گفته بود چنان سازوکاری را برای وحدت و ائتلاف قبول ندارد.
با این همه جعفر شجونی یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال ائتلاف با جبهه پایداری گفته است: «هیچ بعید نیست به جبهه پایداری نزدیک شویم.»
چنان نزدیکی‌ای به احتمال زیاد با مخالفت برخی از اعضای جامعه روحانیت نیز مواجه خواهد شد هرچند ظاهراً شجونی هم احتمال این تغییرات را در نظر گرفته است و می‌گوید: «تغییرات را بررسی می‌کنیم اما مسلما تغییرات ایجاد می‌شود. همان‌گونه که در خبرگان رهبری تغییرات ایجاد شد و فعلا آیت‌الله ‌هاشمی‌شاهرودی اداره جلسات را برعهده دارند، در جامعه روحانیت هم تغییرات ایجاد می‌شود.  با تمام این احوال هنوز صبر می‌کنیم وضع نهایی احوال آیت‌الله مهدوی‌کنی مشخص بشود.»
با توجه به افزایش تحرکات جبهه پایداری در مجلس و اتحاد تاکتیکی اعضای این جبهه با اعضای جمعیت رهپویان و ایثارگران به رهبری علی زاکانی و الیاس نادران به نظر می‌رسد دیگر احزاب و گروه‌های اصولگرا نیز متقاعد شده‌اند که درنهایت بُرد با پایداری‌هاست. محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس انجام داده صراحتاً از احتمال ائتلاف با گروه‌هایی خارج از جامعتین سخن گفته است: «معتقدیم که از محوریت جامعتین هم کمی باید فراتر رویم، یعنی ممکن است که حالا یک شخصی هم عضو جامعه روحانیت یا جامعه مدرسین هم نباشد ولی شخصیت معتبری باشد و در شکل‌گیری آن محوریت اثرگذار باشد.»
اینکه دبیرکل موتلفه اسلامی سرانجام خواهد پذیرفت که در غیاب آیت‌الله مهدوی، قدیمی‌ترین حزب سیاسی کشور را زیر چتر آیت‌الله مصباح ببرد یا نه موضوعی است که در ماه‌های پیش رو مشخص خواهد شد اما آنچه تاکنون مسجل شده این است که ظاهراً موفقیت‌های ائتلاف جبهه پایداری و رهپویان در مجلس و در شورای شهر تهران اینک به‌عنوان تنها الگوی موفق برای اصولگرایان مطرح است؛این اتحاد توانست رضا فرجی دانا وزیر علوم مورد انتقاد اصولگرایان را حذف کند و ریاست شورای شهر پایتخت را پس از یک دوره به اصولگرایان بازگرداند.
 اصولگرایانی که بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند همچنان در میانه میدان بایستند تا آن‌که زیر چتر پایداری‌ها بروند. 


تعداد بازدید :  180