شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
محمدرضا عارف:
راهبرد اصلاح‌طلبان کسب اکثریت کرسی‌های مجلس دهم است
احتمال ائتلاف با‌ هاشمی و ناطق بعید نیست

شهروند| انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، پس از انتخاب حسن روحانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انتخاباتی که تکلیف برخی جریان‌ها و احزاب مختلف در کشور را روشن می‌کند. علاوه بر این برای دولت هم حائز اهمیت است چراکه دولت نیاز به مجلسی همراه با خود دارد. مجلسی که به جای سوال‌های پیاپی از وزرای دولت به بهانه‌های مختلف و برکناری یک وزیر با گذشت تنها یک‌سال از عمر کابینه، اعتماد را جایگزین کند. البته اقدامات اینچنینی بهارستان‌نشینان بسیاری از حامیان دولت را گله‌مند کرده است. محمدرضا عارف چهره شاخص اصلاح‌طلبان که البته در صف حامیان دولت روحانی جای می‌گیرد با انتقاد به این اقدام مجلس به ایرنا گفته است که انتقاد جدی به برخی رفتارهای مجلس در برابر دولت دارم.  
عارف می‌گوید:  تعداد سوال‌هایی که از وزرا می‌شود و تذکراتی که داده شده، به نظر می‌رسد مقداری غیرطبیعی است. همه می‌دانند دولت یازدهم در چه شرایطی روی کار آمد.  انتظار این بود که مجلس در حل مشکلات با دولت همراهی بیشتری می‌کرد. البته امیدواریم مجلس در مدت باقی‌مانده به‌خصوص در تصویب بودجه ‌سال 94 و تصویب برنامه ششم توسعه، همکاری بیشتری با دولت داشته باشد و دولت بتواند برنامه‌هایش را پیش ببرد.  
اما همین ارتباط دولت و مجلس به نوعی انگیزه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را برای ورود به بهارستان قوی‌تر کرده است.  
از این رو اصلاح‌طلبان که به ادعای خودشان از ابتدا قرابت فکری نزدیک‌تری با دولت اعتدال داشتند، اکنون به فکر تلاش برای رسیدن به کرسی‌های مجلس هستند. عارف هم در این راستا گفته است که حامیان دولت و جریان اعتدال، از اصلاح‌طلبان جدا نیستند و این گروه در انتخابات آتی مجلس
 پیروز می‌شوند.
از اتحاد تا ائتلاف
کناره‌گیری عارف با نظر سیدمحمد خاتمی صورت گرفت که درنهایت موجبات پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم کرد.  از همان زمان بحث نزدیکی عارف و خاتمی و وحدت اصلاح‌طلبان به صورت جدی مطرح شد. البته دیدارهای پیاپی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور خاتمی در برخی مراسم بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمدرضا عارف هم این مسأله را تأیید می‌کند.  
 با این حال اما به نظر می‌رسد وحدت اصلاح‌طلبان از اصولگرایان راحت‌تر میسر شود چه آن‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری هم این اتحاد با کناره‌گیری عارف و ماندن چند کاندیدای جبهه اصولگرا در صحنه به‌صورت علنی نمایان شد.  بزرگان اصلاحات هم به این وحدت بارها تأکید داشته‌اند و حتی سیدمحمد خاتمی هفته گذشته طی صحبت‌هایی به این اتحاد مهر تأیید زده و گفته است که اصلاح‌طلبان اشتباه ‌سال 84 را با عقلانیت‌ سال 92 جبران کردند. بنابراین تمام شواهد و قرائن و اختلاف‌نظرهای جبهه اصولگرایی که البته به شدت سعی در حفظ ظاهری اتحاد دارند، کفه ترازو را به نفع اصلاح‌طلبان سنگین‌تر نشان می‌دهد.  با این حال اما استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی آنها دارد. استراتژی‌ای که برخی راهکارش را اجماع یا ائتلاف می‌دانند. عارف هم درباره جهت‌گیری در انتخابات آتی مجلس به ایرنا گفته است که جهت‌گیری اصلی ما این است که رأی اکثریت را به دست آوریم. در داخل جبهه اصلاحات نیز به دنبال اجماع هستیم.  البته کار سخت و مشکلی است. از اواخر‌ سال گذشته کار را شروع کردیم. بحث و بررسی کردیم و ‌سال 93 را ‌سال تدوین راهبردها قرار دادیم و تصمیم گرفتیم فعلا وارد مصداق نشویم، بحث ائتلاف با بخشی از رقبا را نیز مطرح کردیم.  بر این باورم می‌توانیم ائتلاف نسبی را در بعضی حوزه‌های انتخابیه در مجلس داشته باشیم که مورد قبول هر دوجناح باشند. اگر به این‌جا برسیم این افراد مشترک می‌توانند در تعامل و همگرایی جناح‌ها و گروه‌ها موثر باشند. این کار را با برنامه‌ریزی مشخص شروع کردیم.
ائتلاف   شخصیت‌ها
ناطق‌نوری ازجمله کسانی بود که نامش بارها برای انتخابات مجلس برده و احتمال سرلیستی‌اش در لیست اصلاح‌طلبان یا اعتدالگرایان مطرح شد. طرح این بحث اگرچه از سوی شخص ناطق رد شد و گفت که باید عرصه را به جوان‌تر‌ها داد اما همچنان بحث ائتلاف او با ‌هاشمی‌رفسنجانی در محافل سیاسی مطرح است. عارف هم در همین زمینه معتقد است که هیچ چیز در فضای سیاسی غیرممکن نیست. این بزرگان و دیگر افراد بزرگ در اصول اختلاف اساسی ندارند. ما باید برای همگرایی هر چه بیشتر در داخل جبهه و بین جبهه‌ای برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین به‌طور همزمان «اجماع و ائتلاف» را در دستور کار داریم. در همین زمینه شخصا تلاش‌هایی برای همگرایی بین بزرگان عرصه سیاست انجام داده‌ام.  
با تمام این اوصاف اما تنها راه رسیدن اصلاح‌طلبان به کرسی‌های مجلس را می‌توان انتخاب تاکتیکی درست همانند انتخابات ریاست‌جمهوری دانست که اتفاقا شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلبان هم بر این امر تأکید دارند.  
انتظارات از دولت
عارف البته در مورد عملکرد دولت می‌گوید: این انتظار وجود دارد که آقای روحانی به صورت جدی‌تر براساس وعده‌هایی که در بخش توسعه سیاسی در داخل کشور داده‌اند، عمل کنند و به همین منظور اگر نیاز به اصلاح در بخش‌هایی از تشکیلات وزارت کشور و یا بخش‌های دیگر وجود دارد باید سریع‌تر انجام شود تا آن بخش‌ها نیز همسو با دولت در توسعه سیاسی و تثبیت نهادها و سازمان‌های سیاسی جلو بروند.  او ادامه می‌دهد:  الان تقریبا در هر استانی که رفته‌ام از تغییرات سیاسی درون استان‌ها گلایه دارند.  احساس می‌کنم این تغییرات پاسخگوی مطالبات مردم نیست که امیدواریم جدی‌تر به این مسأله پرداخته شود. به‌خصوص طی‌سال جاری که ‌سال خوبی است و فعالیت سیاسی و انتخاباتی نداریم و از نظر سیاسی آرامش برقرار است اما در‌سال آینده آرام آرام به نیمه‌های دوم‌ سال که نزدیک شویم فضای کشور سیاسی می‌شود.  بنابراین شرایط فعلی، بهترین وضع برای تثبیت وضع سیاست داخلی و مدیریت سیاسی کشوراست.

 


تعداد بازدید :  151