شماره ۳۳۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
شیوع اسهال در تابستان به‌علت افزایش فعالیت میکروب‌ها

|   دکترزهره آذرکار  |    |     متخصص بیماری‌های عفونی   |

با توجه به فصل تابستان و افزایش فعالیت برخی میکروب‌ها در این فصل، شاهد شیوع بیشتر ابتلا به اسهال بین کودکان هستیم.  
اسهال، بیماری‌ای است که نباید با دارو جلوی آن را گرفت یعنی نباید از داروهایی استفاده کرد که اسهال بیمار را کم کند.  
اسهال، فعالیت دفاعی در برابر میکروب وارد شده به بدن است.  موقع اسهال، حرکات روده به دلیل خارج کردن میکروب‌ها افزایش پیدا می‌کند که اگر با دارو جلوی حرکات روده گرفته شود، باعث باقی‌ماندن میکروب در روده شده که در این صورت میکروب تهاجم یافته و وارد سیستم خونی می‌شود و برای بیمار وضع وخیمی را  ایجاد می‌کند.  
اگر وزن مدفوع بیش از 200 گرم در روز شود یا تعداد دفعات دفع مدفوع افزایش پیدا کند یا قوام مدفوع شل و آبکی شود به آن اسهال می‌گویند که انواع آن شامل اسهال حاد کمتر از 2 هفته، مزمن بیش از 4 هفته، مداوم کمتر از 4 هفته است.  
اسهال‌های عفونی بیشتر از نوع حاد هستند اما اسهال‌های مداوم و مزمن معمولا علت غیرعفونی دارند و بیشتر به دلایل داخلی نقص آنزیم یا بیماری سرطانی یا بیماری‌های مزمن گوارشی
 ایجاد می‌شوند.  
اسهال‌ میکروبی در این فصل شایع‌تر است که ممکن است به شکل بیماری وبا خود را نشان داده که از مهم‌ترین علایم آن اسهال شدید و آبکی است که ممکن است به دلیل از دست رفتن سریع آب و املاح بدن در کمتر از یک ساعت منجر به مرگ شود.  
اسهال‌خونی نیز به دلیل تهاجم میکروب‌ها به روده صورت می‌گیرد که در مدفوع فرد خون
خواهد بود.  
اگر میکروب وارد شده به بدن به مخاط روده وارد شود، اسهال آبکی به اسهال خونی تبدیل می‌شود.  
اسهال مسافرتی که بیشتر علت میکروبی دارد، به دلیل رعایت‌نکردن اصول بهداشتی یا سردنکردن خوب مواد غذایی یا استفاده از غذاهای غیرمطمئن صورت می‌گیرد، چراکه میکروب در هوای گرم سریع تکثیر پیدا می‌کند.  
اسهال ناشی از مسمومیت مواد غذایی جزو اسهال‌های حاد هستند که اسهالی گذرا بوده و عامل آن تخم‌مرغ فاسد، سس فاسد یا برنجی که درون یخچال نگهداری نشده است و با جایگزین کردن آب و الکترولیت بهبود حاصل می‌شود. 


تعداد بازدید :  66