شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

انتشار نسیم شمال
107‌سال پیش، برابر با هجدهم شهریور 1286 خورشیدی، اولین شماره روزنامه «نسیم شمال» در شهر رشت منتشر شد. مدير آن سيداشرف‏الدين حسيني قزويني، معروف به گيلاني بود. او مندرجات «نسيم شمال» را كه غالباً اشعار فكاهي و انتقادي بود، خود مي‏نگاشت و اشعار ديگران را در آن چاپ نمي‏كرد. اين روزنامه به قدري در ميان توده مردم محبوبيت داشت كه مدير آن را نسيم شمال مي‏ناميدند. اين روزنامه به مدت 20 سال، هر هفته توزيع مي‌شد و پس از مرگ مدیر آن نيز، انتشارش تا مدتي ادامه يافت.

تشکیل سازمان اوپک
54 ‌سال پیش، برابر با دهم سپتامبر 1960 میلادی، يك ماه پس از آخرين كاهش يك‌جانبه قيمت نفت توسط كارتل‏هاي عظيم نفتيِ وابسته به غرب، نمايندگان 5 كشور صادر كننده نفت شامل ايران، عراق، عربستان، كويت و ونزوئلا در بغداد گرد هم آمدند و براي حفظ منافع خود در برابر اقدامات خودسرانه كارتل‏هاي نفتي، سازماني با نام سازمان كشورهاي صادركننده نفت موسوم به «اوپك» را به وجود آوردند. مدتی بعد «اوپك» به رقيبی قدرت‏مند در عرصه‏هاي بين‏المللي بازار نفت تبدیل شد.    

درگذشت آیت‌الله طالقانی
35 ‌سال پیش، برابر با نوزدهم شهریور 1358 خورشیدی، سیدمحمود علائی معروف به آیت‌الله طالقانی، روحانی شیعه ایرانی، فعال سیاسی و اجتماعی، از فعالان نهضت ملی شدن نفت و نهضت مقاومت ملی، از بنیادگذاران جبهه ملی دوم و نهضت آزادی ایران، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب ۵۷، ساعت یک و 45 دقیقه بامداد درگذشت. آیت‌الله طالقانی پس از پیروزی انقلاب ایران در بهمن ۱۳۵۷ سمت‌های مختلفی را برعهده گرفت. نخست، پس از ترور مرتضی مطهری، ریاست شورای انقلاب اسلامی را برعهده گرفت و پس از آن، در ۱۲‌مرداد‌۱۳۵۸ به‌عنوان نماینده مردم تهران راهی مجلس خبرگان قانون اساسی شد. 


تعداد بازدید :  317