شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
ولی‌الله شجاع‌پوریان:
افرادی به‌طور مستقیم در انتخابات هیأت‌رئیسه شورا دخالت کرده‌اند
رحمت الله حافظي: شهردار تهران توضيح دهد چرا بدون مصوبه شورا قول ساخت مجتمع بيمارستاني رويان را داده ‌است

شهروند| نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران با ریاست «مهدی چمران» دیروز درحالی برگزار شد که «ولی‌الله شجاع‌پوریان»، از اصلاح‌طلبان شورا در نطقی پیش از دستور از دخالت مستقیم برخی افراد در انتخابات اخیر هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران خبر داد و البته گفت اعلام جزییات بیشتر درباره این دخالت‌ها را به صلاح شورا نمی‌داند. این تمام حاشیه‌های سیاسی جلسه دیروز نبود. اصلاح‌طلبان به چمران یادآوری کردند که روال گذشته مدیریت او در شورا به وجود میلیاردها تومان هزینه فاقد در شهرداری منجر شده و این‌که او باید در این دوره روند و رویه ریاستش را تغییر بدهد.   چمران در این نشست از «احمد مسجدجامعی» که ریاست شورا را در اولین ‌سال فعالیت شورای چهارم برعهده داشت، تقدیر کرد.
 در این جلسه نام «ولی‌الله شجاع‌پوریان»، به‌عنوان ناطق پیش از دستور ثبت شده بود.  او که در اولین ‌سال فعالیت شورای چهارم معاون اجرایی «احمد مسجدجامعی» بود، در نطق پیش از دستورش حرف‌هایی زد که خیلی‌ها انتظارش را نداشتند. او با تبریک به چمران و اعضای جدید هیأت‌رئیسه «مردم‌مداری» و «صداقت» مسجدجامعی در اداره شورای شهر تهران و نگاه به مسائل و رویدادهای شهری را یکی از دستاوردهای ماندگار او در اولین‌ سال فعالیت شورا دانست و با اشاره به حوادثی مانند حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری و واژگونی اتوبوس مسافربری آزادگان تأکید کرد که رویه اصلی و نگاه رئیس شورا در اولین ‌سال فعالیتش در این زمینه‌ها توجه به کرامت انسانی شهروندان و احقاق حقوق آنها و ضرورت روشن شدن عاملان این حوادث بوده است. حرف‌های «شجاع پوریان» به این‌جا که رسید ضرباهنگ دیگری به خود گرفت. او گفت: «خیلی‌ها تحمل این مردم‌مداری و صداقت را نداشتند و اینها برایشان گران آمد و بدون توجه به پیامدهای منفی و عواقبی که بی‌گمان گریبان بسیاری را خواهد فشرد، برخی به ناحق به دخالت مستقیم در انتخابات هیأت‌رئیسه دست زدند و امكان گسترش بی‌اعتمادی را در این فضا فراهم ساختند که البته تشریح آن را به صلاح شورای شهر تهران نمی‌دانم.  اما در عین حال امیدواریم پس از این شاهد شائبه‌هایی از این دست نباشیم که جایگاه نهاد نظارتی شورا را با تردید جدی مواجه می‌کند و حتی نارضایتی و بی‌اعتمادی شهروندان را نیز در پی خواهد داشت.»
نطق پیش از دستور شجاع‌پوریان و نقدهای او به دخالت‌های برخی در انتخابات شورا درحالی بود که در روزهای اخیر خبرهایی درباره نقش تعدادی از نزدیکان محمدباقر قالیباف در سایت‌های خبری منتشر شده است. خبرنگارانی که روز انتخابات هیأت‌رئیسه زودتر از دیگران به شورای شهر رفته بودند ساعت 8صبح قالیباف را دیدند که از جلسه داخلی اصولگرایان در شورای شهر خارج شد. اگرچه او در مدت‌زمان برگزاری انتخابات و حتی پس از آن هیچ اظهار نظری درباره بحث انتخابات هیأت‌رئیسه نکرده بود اما همه می‌دانستند که نظر قالیباف به انتخاب چمران با وجود همه اختلاف‌نظرهایی که در گذشته داشتند نزدیک‌تر است و به این ترتیب این هم قابل پیش‌بینی بود که اصولگرایان نزدیک به قالیباف در روز انتخابات هیأت‌رئیسه به ریاست چمران رأی بدهند و درنهایت هم همین‌طور شد اما این تمام ماجرا نبود.  رسانه‌ها چند روز پس از انتخابات شورا، تصاویری از افرادی را منتشر کردند که از نزدیکان سیاسی شهردار تهران هستند.  این عکس‌ها که مربوط به روز برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران بود، نشان می‌داد که اگرچه شهردار تهران در رسانه‌ها و فضاهای عمومی کنش و واکنشی در ارتباط با انتخابات هیأت‌رئیسه نداشته اما نزدیکان او فعالیت سنگینی در روز برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه آن هم در صحن علنی شورا داشتند.  یک هفته پس از انتخابات هیأت‌رئیسه شورا حرف‌ها و حاشیه‌های زیادی از دخالت برخی عوامل شهرداری در انتخابات هیأت‌رئیسه منتشر شده است؛ انتخاباتی که آن‌قدر برای شهردار تهران و همراهانش در شهرداری حساس و نتیجه آن تعیین‌کننده بوده که پس از اعلام نتایج و مشخص شدن ریاست چمران در همان روز انتخابات در تعدادی از سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران شیرینی پخش کردند!
اتفاقات نادر دوره مدیریت چمران
در جلسه دیروز «اسماعیل دوستی» هم خطاب به مهدی چمران رئیس جدید شورای شهر حرف‌ها و نقدهای تند و تیزی را مطرح کرد. او گفت: «آقای چمران من تذکری می‌خواهم بدهم که مشابه آن سال‌ها اصولگرایان را در مجلس درگیر کرده بود و این مسائل در شورای شهر هم وجود دارد. دو اتفاق را شامل می‌شود که در هر دو اتفاق شما رئیس شورای شهر تهران بودید. یکی مربوط به دوره‌ای می‌شود که آقای محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بودند  و  350‌میلیارد   تومان و جايي   120‌میلیارد تومان  هزینه‌های فاقد سند صرف شد که هنوز تکلیف آن مشخص نشده است. آن زمان شما رئیس شورا بودید که آقای حسن بیادی عضو شورای شهر در دوره قبل هم نسبت به آن تذکر دادند اما تا این لحظه من هیچ جا ندیدم اقدام خاصی یا پیگیری مناسبی انجام شده باشد.»
او افزود: «اتفاق نادر دوم در زمان قالیباف رخ داد که آن هم هزینه‌های فاقد اعتبار بود. البته هزینه‌های فاقد اعتبار می‌تواند توسط تیمی در بودجه اصلاح شود و متممی به بودجه اضافه شود اما هزینه‌های فاقد سند را نمی‌دانم چگونه قرار است حل کنیم.» او چمران را خطاب قرار داد و گفت: «من انتخاب هیأت‌رئیسه عظیم را به آقای قالیباف هم تبریک می‌گویم! آقای چمران شما برادر شهید چمران هستید، توجه داشته باشید که عالم محضر خداست و باید پاسخگو باشید. از شما درخواست می‌کنم نسبت به هزینه‌های شهرداری حساس باشید. این مطالبی را هم که بیان می‌کنم در دوره‌های دوم و سوم شورا صورت گرفته و مباحث آن از درون خود اصولگرایان بیرون آمده است. آقای چمران این دو موضوع را به‌طور جدی پیگیری کنید و رویه گذشته را در اداره جلسات شورا تغییر دهید.» دوستی از حرف‌های اخیر قالیباف درباره ساخت مجتمع رویان هم انتقاد کرد و گفت: «این‌که آقای قالیباف در هر نقطه‌ای از تهران قولی می‌دهد و دنبال عمل کردن به این قول است یعنی شورا کشک والسلام»! چمران در واکنش به این حرف‌ها گفت که شهرداری تهران در هیچ دوره‌ای هزینه فاقد نداشته است. او حرف‌های دیگری هم زد.   وی خطاب به دوستی ادامه داد: خود شما هم وقتی در شهرداری بودید، حسابرسی نکردید. اما ما این کار را انجام دادیم و بعد حساب‌های 15‌سال قبل از آن را هم درآوردیم و به رقم فاقد رسیدند و این اصطلاحی است که در این خصوص به کار می‌برند، وگرنه معنی‌اش این نیست که هزینه‌هایی هست که سند ندارند. چمران اضافه کرد: شهرداری در مورد پروژه‌های فاقد اعتبار باید روال قانونی خود را طی کند و در غیراین صورت حتی اگر خود شما هم این موضوع را بپذیرید، من نمی‌پذیرم.  همه ما نسبت به این قبیل مسائل حساس هستیم و توصیه می‌کنم که چنین هم باشیم، چون به نفع شهر و شهرداری است و به‌عنوان چشمان ناظر بر شهرداری و کل شهر وظیفه داریم که حساس باشیم، در غیراین صورت وظیفه نمایندگی خود را انجام نداده‌ایم.
انتقاد از قول قاليباف براي ساخت رويان
جدا از حرف‌ها و حاشیه‌هایی که پس از انتخابات هیأت‌رئیسه در جلسه دیروز شورای شهر تهران ادامه داشت، شهردار تهران از یکی اصولگرایان شورای شهر یعنی «رحمت‌الله حافظی» درباره ساخت مجتمع رویان که شهردار تهران در همین روزهای اخیر اعلام کرده آن را می‌سازد و تکمیل می‌کند، گفت: «روز یکشنبه 16شهریور خبری از قول شهردار برای ساخت مجتمع بیمارستانی رویان منتشر شد. این مرکز عظیم بیمارستانی و تحقیقاتی 324 تختخواب و مرکز تحقیقاتی در 33 طبقه و بیش از 140‌هزار متر مربع وسعت دارد.  شهردار از سخنان خود قول داده با روحیه دفاع مقدس و پایبندی به قوانین و ضوابط تا ‌سال دیگر این مجموعه را افتتاح کند. باید بگویم که پایبندی به قوانین بسیار خوب است، اما شهردار در عمل به قوانین پایبند نیست. هدف وسیله را توجیه نمی‌کند شهردار باید توضیح دهد که قبل از تصویب شورای شهر براساس چه اختیاری این قول را داده است و میزان منابع موردنیاز و محل تأمین آن چیست.»
علاوه بر این «حافظی» حرف‌های دیگری هم داشت. او برای چندمین بار درباره جلسات تخصیص بودجه تذکر داد؛ تذکری که پیش‌تر نزدیک بود به سوال و پس از آن استیضاح قالیباف منجر شود که با پادرمیانی و ریش‌سفیدی سایر اصولگرایان حافظی از آن صرف‌نظر کرد. حالا اما آنطور که حافظی گفته پس از همه این پادرمیانی‌ها و ریش‌سفیدی‌ها شهردار تهران همچنان نسبت به ضرورت دعوت از روسای همه کمیسیون‌ها در جلسات تخصیص بودجه مطابق مصوبه قانونی شورا بی‌توجه است و تنها علیرضا دبیر از اعضای همسو و نزدیک به محمدباقر قالیباف در این جلسات دعوت می‌شود. حافظی دیروز با انتقاد از این رویه تذکر دیگری به شهردار تهران داد و گفت: «تذکری درباره کمیته تخصیص اعتبار و موضوع قانون بودجه دارم که همیشه دغدغه اعضا بوده و به سؤال شهردار هم منتهی شد و وی قول داد از اعضای شورا برای حضور در جلسات این کمیته دعوت کند. با این همه در تاریخ 10/4/93 دومین جلسه این کمیته در‌سال جاری برگزار شد و باز هم تنها عضو شورا آقای دبیر بود!»
به گفته حافظی، علاوه بر این دو بند 7 و 9 مصوب این کمیته یعنی کمیته تخصیص جای تأمل دارد.  بند 7 به شهرداری تکلیف می‌کند 300‌میلیارد تومان افزایش اعتبار برای پروژه شهر آفتاب در نظر بگیرد و آن را در اصلاحیه پایان ‌سال اعمال کند. آیا این کمیته اختیار این کار را دارد. حافظی افزود: اگر استدلال این است که شهردار اختیار جابه‌جایی ردیف‌های بودجه را دارد، باید جمله پایانی درباره اعمال در اصلاحیه پایان ‌سال حذف شود. اما در غیراین صورت اگر شهردار از اختیارات خود استفاده نکند اجازه جابه‌جایی ردیف‌ها بدون اجازه شورا را ندارد. بند 9 مصوبات کمیته نیز همین مشکل را دارد و از شهردار می‌خواهیم توضیح دهد.


تعداد بازدید :  268