شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
آلودگی یک‌میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس

مهر| رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع از رایزنی و پیگیری برای اختصاص باقیمانده اعتبار 250‌میلیارد تومانی مورد نیاز برای احیای جنگل‌های زاگرس در ‌سال‌جاری خبر داد.  
خداکرم جلالی افزود: در حال حاضر 75‌میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان جنگل‌ها و اعتبار ویژه رئیس‌جمهوری برای احیای جنگل‌های زاگرس در‌ سال‌جاری اختصاص داده شده است.  
او با بیان این‌که براي اجراي تمامي طرح‌های سالانه حدود 250ميليارد تومان اعتبار نياز داريم، اظهار داشت: البته اولويت ما مهار کانون‌هاي بحران است و ما اميدواريم امسال اعتبار ويژه‌اي براي بازسازي مناطق آسيب‌ديده در نظر گرفته شود.  
کرم‌ جلالی تصریح کرد: رایزنی و پیگیری‌ها در شورایعالی جنگل‌ها و هیأت دولت برای اختصاص باقیمانده اعتبار مورد نیاز برای احیای جنگل‌ها انجام شده و چنانچه وضع مالی دولت در‌ سال‌جاری خوب شود تأمین می‌شود.  
او اظهار داشت: اعتبار لازم برای احیای کامل جنگل‌های زاگرس در یک دوره پنج‌ساله ‌هزار و 70‌میلیارد تومان یعنی سالانه حدود 250‌میلیارد تومان است اما برای ‌سال‌جاری تنها 75‌میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده است.  
به گفته کرم جلالی از این اعتبار 75‌میلیارد تومانی 50‌میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان جنگل‌ها و 25‌میلیارد تومان دیگر به‌دنبال سفر رئیس‌جمهوری به ایران در قالب برنامه احیای جنگل‌های زاگرس در دولت تصویب شد.  
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به نقش درختان زاگرس در ذخیره آب گفت: اين درختان فقط در برخی مناطق 70  برابر سد‌ها آب ذخيره کرده و مقدار زيادي از ريزگردها را در خود رسوب مي‌دهند، بنابراین با توجه به نقش درختان زاگرس در زندگي ايرانيان بايد توجه ويژه‌اي به آنها داشت.  
به گفته وي، هرساله بين دو تا سه ميليون نهال بلوط توليد و براي احياي جنگل‌هاي زاگرسي در اين عرصه‌ها کاشته مي‌شود.  
کرم جلالی یادآور شد: خشکیدگی جنگل‌های زاگرس از 30‌هزار هکتار در ‌سال 88 شروع شد و هر‌ سال این میزان دو تا سه برابر افزایش یافت تا این‌که در ‌سال 92 خشکیدگی جنگل‌های البرز به یک‌میلیون و 130‌هزار هکتار رسید اما در سال 93 تاکنون این میزان خشکیدگی در عرصه‌های زاگرس افزایش نداشته است.  
او اظهار امیدواری کرد که در صورت عدم‌گسترش خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس بتوان با تخصیص بودجه مناسب آسیب‌های وارد شده به این جنگل‌ها را ظرف پنج‌سال گذشته بازسازی کرد.  جلالی یادآور شد: طی آخرین بازدید از جنگل زاگرس مشخص شد که بیش از یک‌میلیون هکتار این جنگل دچار طغیان و آلودگی شده است. درختان بلوط جنگل‌های زاگرس دچار آفت قارچی شده‌اند که به آن قارچ زغالی بلوط می‌گویند، همچنین سوسک‌های چوب‌خوار نیز آسیب‌های بسیاری را در این منطقه به وجود آوردند. 


تعداد بازدید :  138