شماره ۳۷۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور
صفحه را ببند
یک تصميم مدبرانه

خشایار   اعتمادی خواننده

تصميم صدور مجوز براي خوانندگان موزيك رپ را كه از سوي دفتر موسيقي وپيروز ارجمند مطرح شد، مثبت و مدبرانه قلمداد مي‌كنم و از سوي ديگر بسيار خوشحالم كه چالش‌هايي كه خوانندگان نسل ما براي تسهيل مسير موسيقي پاپ در آن دوران سپري كرديم، موجب شد امروز در سبك‌هاي مختلف موسيقي ايران موانع برداشته شود يا مسير به سمتي در حركت باشد كه به رشد و بالندگي انواع سبك‌هاي موسيقي منتهي شود.     
ما درآن دوران آن سختي‌ها را متحمل شديم كه نسل‌هاي بعد از ما با آن سختي‌ها روبه‌رو نباشند، موقعيت فرهنگي كشور در آن شرايط آماده تحول يكباره در موسيقي نبود و مي‌بايست من و هم‌دوره‌هايم در ابتداي شكل‌گيري موسيقي پاپ مسيري سخت را بپيماييم كه اين درتحول جريان‌ساز، آغازگر باشيم. از هنرمندان عرصه موسيقي پاپ و تا مسئوليني كه در اين تحول كمك‌رسان بودند تا به بار بشيند همگي در هموار شدن مسير امروز هنرمندان عرصه موسيقي و مسئولان آن سهم بالايي را دارا هستند.    
مورد تایيد نبودن بخشي از سبك‌هاي موسيقي در كشور ما اتفاق خوشايندي نبود، بنابراين ايجاد بستر و ايجاد زمينه حمايت باعث مي‌شود هدايت صورت گيرد، به‌طوري كه موسيقي در جريان و مسير مناسب خودش در حركت باشد و اين مي‌تواند براي رشد و بالندگي موسيقي خوشايند باشد.   
اگر سبك‌هايي كه تاكنون در زير زمين درحال فعاليت بودند با مجوز قانوني و تایيد مديران موسيقي فعاليت كنند، اين اقدام از لحاظ نظارت بر اشعار، در زمينه حفظ‌شان و جايگاه هنرمندان اين عرصه و امنيت فضاي كاري‌شان مي‌تواند گام بسيار خوبي باشد.   
از سوي ديگر وقتي سبك‌هاي مختلف وارد بازار موسيقي مي شوند، تنوع بدعت و خلاقيت در بازار بيشتر مي‌شود و بي‌ترديد مخاطب خودش را پيدا مي‌كند. مخاطبي كه سبك‌هاي به روز موسيقي را در جهان مي‌شنود و دنبال مي‌كند، سبك‌هايي كه شايد در بقيه كشور‌ها با تناسب فرهنگ خودشان خوانده و منتشر مي‌شود، بهتر آن است كه با اتكا به خلاقيت و توانايي هنرمندان نسل جوان موسيقي، اين مخاطبان را به سمتي گرايش دهيم كه همان سبك‌ها را در كشور و با تكيه بر اشعار و دغدغه‌هاي فرهنگي جامعه ايراني دنبال كنند، در چنين شرايطي هم به رشد موسيقي كمك‌شده و هم از تأثيرات موسيقي ملل ديگر برنسل جديد جلوگيري مي‌شود.


تعداد بازدید :  205